Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kaffebrygger søges

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffebrygger søges

I forbrugerprogrammet Rabatten på Danmarks Radio skal vi lave et indslag om espresso. Tanken er at vi vil sætte handpresso (en transportabel espresso\"maskine\" ) op imod en almindelig espressomaskine og en af de gammeldags espressobryggere, som man bruger på komfur. Vi vil brygge kaffen på de forskellige instrumenter, knytte et par kommentarer til og derefter på gågaden i Århus lade folk smage og vurdere, hvilken der er bedst.

Men vi søger en kaffebrygger til vores indslag! Jeg skriver derfor herinde, fordi det virker som om I har god erfaring med at lave espresso og ved, hvordan det skal gøres.

Så har du lyst og tid mandag d. 29. september eller tirsdag d. 30. september, så tøv ikke med at ringe til mig på 87397074! Har du spørgsmål, må du også meget gerne ringe.
    Mange hilsener
    Karen Ravnsted-Larsen, Rabatten, DR.

Re:Kaffebrygger søges

Hej Karen,

Det lyder spændende. Selv vil jeg dog ikke melde mig, men har blot et par kommentarer.

Du skriver at I vil brygge kaffen, og derefter gå på gaden. En kop espresso har et meget kort \'hylde liv\' når den først og brygget, og den bør drikkes ganske få minutter, max 2 hvis du spørger mig, efter den er brygget. Udover smagen, bliver den også hurtigt kold, da mængden af væske er så beskeden. Så hvis I vil repræsentere de 3 brygmetoder fair, er det vigtigt at folk får kaffen serveret straks efter brygning.

I skal måske også, for god ordens skyld, være opmærksom på at selvom man ofte kalder kanderne til komfuret for espressokander eller lignende, så er resultatet noget helt andet end det man får på en traditionel espressomaskine. - De fleste herinde vil mene, inkl. mig selv, at det en \'espressokande\' laver ikke er espresso, men blot stærk kaffe. Det er ikke fordi det er dårligere, det er bare noget helt andet. Espresso lavet på en espressomaskine har for det første et rødbrunt skumlag på toppen kaldet crema (hvis brygget korrekt,) og for det andet er selve væsken tykkere og mere sirups agtigt, da brygmetoden trækker flere olier ud i kaffen. Smagen er mere kompleks og den fysiske oplevelse af kaffen er markant anerledes.

I skal også huske at bruge friske bønner. Hvis I serverer formalet kaffe fra supermarkedet, vil folk få en dårlig oplevelse lige meget hvilken brygmetode kaffen er fra. En \'barista\' herinde fra, vil dog kunne give jeg masser gode ideeer til hvor I kan få god frisk kaffe.

Endelig synes jeg det er værd at bemærke, at hjemmebrygning på en traditionel espressomaskine er en dyr fornøjelse, både hvad angår tid og penge, men at folk ikke skal lade sig afskrække fra god kaffe af den grund. Espresso er gudskelov ikke den eneste gode brygmetode. God kaffe behøver ikke at være andet en gode friske (friskristede) bønner, en ordentlig kværn og en stempelkande.
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Tak for kommentarerne. Jeg kom til at forenkle planen, ved bare at skrive, at vi vil gå på gaden. Vi har planer om at stille et bord op på gågaden og trække noget strøm et sted fra, så folk kan få kaffen \"frisk fra dryp\" eller hvad man nu siger. Men folk skal jo helst ikke kunne se, hvilken kaffe de får, så indtil videre er det vores plan at stille en skærm op, som kaffebryggeren står bag ved og rækker den nybryggede kaffe ud. Smartere forslag modtages gerne :-)

Grunden til at vi vil have en gammeldags espressokande med er, at den efter sigende er meget billig og det ville derfor i vanlig rabatstil være en sådan vi ville anbefale. Men vi synes det kunne være sjovt at se, hvordan kaffen man laver på en gammeldags espressokande smager i forhold til de andre.

Med hensyn til valg af kaffe var det vores plan at vi ville bruge den samme type kaffe i alle maskiner, for at få så fair en test som muligt. Jeg har fundet ud af, at kaffemekka.dk sælger pods og almindelig kaffe af samme mærke (izzo), og det ser ud til at det er hele bønner, man får. Men er de så også friske??

Det er en god pointe, du har til sidst, om at man også kan lave god kaffe uden store maskiner. Det vil vi muligvis nævne i indslaget, da det rigtigtnok ikke er helt billigt at købe en espressomaskine.
      Kender nogen herinde til en maskine, der er billigere end rancilio silvia??

Comment

Hej Karen,

Der findes billigere maskiner end Silvia, men Silvia er den mest udbredte maskine - med god grund. Det er i den billige ende af \"rigtige\" espressomaskiner, og skal slet ikke sammenlignes med de maskiner man kan købe til 6-800 kr. i supermarkedet. Endnu billigere end Silvia og stadig indenfor det jeg vil kalde en rigtig espresso maskine er Cipeletti C500.

Hvis det er meget koldt på dagen skulle man måske overveje, om man kunne finde et sted indendørs at stå (Banegården, Bruuns Galleri el.l.). Det vil nok være svært at få gode resultater, hvis det er 5 grader og blæseværd, og alle kopper mv. er kølet ned til denne temperatur. Som Gunde skriver, blive den lille mængde væske en espresso består af, i forvejen hurtigt kølet ned.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Slettet - Det blev vist for nørdet :blush:

Comment

Jacob wrote:
            Slettet - Det blev vist for nørdet :blush:
            Nørdet måske , men sandt.
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Karen..

Sjovt initiativ.. Dog efter min mening ikke sammenlignlig.. Men fred med det..

Prøv og hør Kent Kaffe.. Han har en lille vogn med espresso maskine og alt i udstyr.
              Han bruger den netop til og lave kaffe i det fri.. F.eks står han tit i gågaden i Odense..
              Jeg tror godt du kan få ham til og stille op.. Han har alle sagerne..

Du kan finde ham på www.kentkaffe.dk
              Hilsen Johnny

Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

tror der er styr på det =)
                8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Thybo wrote:
                  tror der er styr på det =)
                  Hmm hvordan og hvorledes ?
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej igen.
                    Ville lige sige tak for al jeres hjælp. Jeg er meget positivt overrasket over, at så mange har været interesserede i at hjælpe og komme med gode råd.
                    Som Thybo skriver, så er vi ved at have styr på sagerne. Christian, der har været med til at lave siden her, og Thybo kommer med ud på mandag og hjælper os med optagelserne. De har været så søde at sørge for at skaffe den helt rigtige kaffe og vi har fået lov at stå i Bruuns Galleri og brygge det.

Så altså tusind tak :-)

Comment

Hej Karen,

Dejligt vi kunne hjælpe. Jeg glæder mig meget til at se resultatet.

Jeg er sikker på, at mange af vores brugere (jeg selv inklusiv), meget gerne vil vide hvornår I forventer, at klippet bliver sendt. Kan du sige noget om det?
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
                      X