Opslag

Collapse
No announcement yet.

Fernisering på ny bønne fra TCC

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fernisering på ny bønne fra TCC

CoffeeCollective har gennem en periode prøveristet deres nye bønne Idido fra Yirgacheffe i Etiopien. De har fået den gode idé at afholde fernisering for denne bønne. Jeg har smagt den, og den fortjener bestemt denne ekstra opmærksomhed. EspressoBar modtog i går denne invitation fra Klaus:

Kaffens svar på Amarone-vinen kommer til Danmark

Invitation til fernisering for Idido-kaffen fra Etiopien.
    Fredag d. 14. November 2008 kl. 15.00 – 19.00

Bagersh er efternavnet på en etiopisk familie, der har dyrket kaffe i generationer. Den ældstesøn Abdullah havde ofte hørt sin bedstefar fortælle at kaffen smagte bedre og havde merearoma i gamle dage. I dag er gourmetkaffe normalt vasket kaffe, hvor kaffebønnerne erpresset ud af bærret indenfor 24 timer efter høsten. Men Abdullah begyndte ateksperimentere med den traditionelle metode, hvor man lader hele kaffebærret tørre indover lang tid. Når bærret er tørret ind til det der ligner en lille hård rosin, skiller man førstbønnen ud. Igennem de sidste 7 år har Bagersh familien optimeret denne proces på Ididomøllen i Yirgacheffe-regionen i Etiopen. I dag har de derfor et produkt der giver associationertil Amarone produktionen og som efter vores vurdering har en lige så enestående smag.

Verdensmester i Kaffesmagning 2008, Casper Engel Rasmussen siger om kaffen fra Idido:”Den har en vild aroma af jordbær, som er hidtil uset i kaffeverdenen, samtidig med en ren sødmefuld smag. En virkelig enestående kaffe!”

Fredag d. 14. November inviterer The Coffee Collective, mikro-risteri og kaffebar, tilfernisering for den nye kaffe, som kommer i to versioner: En lysristet til stempelkande og enmørkristet til espresso. Barista Verdensmester 2006, Klaus Thomsen, byder på friskbryggetespresso og stempelkande af den nye bønne, samt en overraskende kaffeoplevelse!

Sted
    The Coffee Collective, Jægersborggade 10, 2200 København N

Tid
    Fredag d. 14. November kl. 15.00 – 19.00
    Åbent for alle. Ingen entre.
    KontaktKlaus Thomsen, direkte 60 40 75 73 - [email protected]
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Fernisering på ny bønne fra TCC

Wohooo! Der skal jeg 100% sikkert forbi!
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg skal helt sikkert også forbi. Det bliver friggin\' awesome!
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Tak for videre formidlingen Mobak!

Vi glæder os rigtig meget til arrangementet! Selvom vi har sendt en pressemeddelse ud om arrangementet, så er det jo nok lidt mere henvendt til kaffeentusiaster end til pressen. Så vi håber da og se et par stykker herindefra! Vi lover ihvertfald og gøre vores til at det bliver en enestående kaffeoplevelse!
        Peter Dupont
        Ristemester
        Probat L12
        www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Øv øv øv... det er desværre ugen efter jeg er i kbh. Så uheldig kan man være.
          Udstyr
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario

Comment

Lyder Lækkert

Comment

Smagte lækkert

- Viste det egentlig godt, men hvor er mit smags-ordforråd dog fattigt og misvisende

Comment

Det er da pokkers at man bor over 425 km væk fra København & Omegn
                Astoria Sibilla
                Bestmax Filter
                Mazzer Major Electronic
                JURA X9

Comment

Lækker kaffe, især som espresso

Fik også hilst på Hobzon & ABW så det var cool
                  Sage espressomaskine BES920UK
                  Nuova Simonelli Oscar
                  Mahlkönig Vario
                  Xpressivo Stamper
                  Gene Cafe
                  Bodum Antigua kværn

Comment

Kan i give en mere detaljeret beskrivelse af arrangementet og bønnen til os der ulykkeligvis ikke kunne være der?

Kunne i smage jordbær, eller skal man være verdensmester i cup tasting for at dette kan lade sig gøre? :P
                    Udstyr
                    Rancilio Silvia
                    Mahlkönig Vario

Comment

TCC\'s lokaler er jo ikke de største, så der var rimeligt pakket. Men fik efter kort tid fat i Klaus som kunne udlevere min Scott Rao Barista håndbog. Og blev ved samme lejlighed præsenteret for Hobzon som ogsa var derinde. Han var dog på vej ud af døren, så det blev ved goddag.

Spurgte Linus om det var muligt at komme til at smage den nye bønne som stempel. Den var dog på det tidspunkt ikke helt klar endnu. Men Linus spurgte så om jeg kunne være interesseret i at smage den kold. Normalt ikke noget jeg ville sige ja til, med tanke på de rædselsfulde oplveleser man har haft på kontoret hvor man har ladet kaffen stå for længe. Men Linus lignede nu ikke en der prøvede at få mig til at løbende skrigende derfra. Så jeg takkede ja. Og til min store overraskelse var det faktisk en behagelig oplevelse. En dejlig sødme med en underliggende bærsmag (kan ikke sige om det var jordbær) og en behagelig syrlighed. Min nysgerrighed/forventning til det varme bryg blev ihvertfald skruet lidt i vejret. På bordene stod der kage til fri afbenuttelse (til stor glæde for min søn :-)) Og der blev også serveret noget smørrebrød som skulle komplimentere kaffen. Men jeg fik dog ikke smagt det, da jeg vidste lillemor ventede med aftensmaden. Endelig havde stempel kaffen trukket nok og jeg fik en halv kop. Den skuffede mig lidt, men måske min egen skyld efter at have skruet forventningerne for højt op. Den havde en behagelig syrlighed, men syntes den manglede noget krop. Og havde troet jeg ville have smagt noget mere bær. Og omkring der her tidspunkt trådte der endnu en Espressobar bruger ind af døren, Asger aka ABW. Så vi har været rigt respræsenteret i løbet af dagen Bestilte efterfølgende en espresso, lavet på deres nye blanding med den ny bønne. God sødme, syrlighed og krop. Skal nok blive en succes. Her var min mave ved at sige \"nu er det nok\", havde jo trods alt også drukket kaffe på arbejde (men absolut ikke lige så god). Men da ABW lige havde fået serveret en espresso kun på den ny bønne og så ud som om han kunne høre nogle syngende engle.... Så måtte jeg jo lige have en smagsprøve mere.... Og WAUW... Sikke en sødme, syrlighed og fylde og altsammen kun fra 1 bønnetype. Meget overraskende. Cremaen holdt ikke helt så længe. Men smagen var fantastisk (ihvertfald i min mund). Men nu var tiden ved at være fremskreden og jeg måtte haste ud af døren. Så stor var min ærgelse da Peter samtidig bekendt gjorde at de var ved at sætte op til en Cupping og at der ville gå ca 20 min til de var klar Men måske ABW deltog og kan fortælle lidt om dette.
                      Sage espressomaskine BES920UK
                      Nuova Simonelli Oscar
                      Mahlkönig Vario
                      Xpressivo Stamper
                      Gene Cafe
                      Bodum Antigua kværn

Comment

Det lyder rigtig spændende, og det lyder bestemt som lidt af en oplevelse man er gået glip af. Tak for den fine beskrivelse.
                        Udstyr
                        Rancilio Silvia
                        Mahlkönig Vario

Comment

Det enestående ved dette arrangement var vel muligheden for at sammenligne 3 lots (bl.a. indkøbt med enshed for øje).

Idido\'en var meget markant som stemple og helt klart den kaffe jeg køber med næste gang jeg bliver bedt om at tage med til en middag med venner eller familie. Min smagsprøve som SO-espresso blev taget fra et indkøringsskud, så den tør jeg ikke udtale mig om. Tilgengæld er jeg glad for at den er med i espressoblandingen (som uden 3. komponenten godt kan virke lidt todimensional, flad og forudseelig i sammenligning).
                          - Jeg købte espressoblandingen med hjem

Jeg er ikke særlig komfortabel mht. det med smagen, men da gik ud af døren var jeg lidt overrasket over at befinde mig Nørrebro. Egentlig burde jeg være trådt ud på barndommens blåbær-sted, en lille oase af blåbærbuske midt på Hammerknudens blomstrene lyng-beklædte skråninger.

Comment

Jacob wrote:
                            Det enestående ved dette arrangement var vel muligheden for at sammenligne 3 lots (bl.a. indkøbt med enshed for øje).

Idido\'en var meget markant som stemple og helt klart den kaffe jeg køber med næste gang jeg bliver bedt om at tage med til en middag med venner eller familie. Min smagsprøve som SO-espresso blev taget fra et indkøringsskud, så den tør jeg ikke udtale mig om. Tilgengæld er jeg glad for at den er med i espressoblandingen (som uden 3. komponenten godt kan virke lidt todimensional, flad og forudseelig i sammenligning).
                            - Jeg købte espressoblandingen med hjem

Jeg er ikke særlig komfortabel mht. det med smagen, men da gik ud af døren var jeg lidt overrasket over at befinde mig Nørrebro. Egentlig burde jeg være trådt ud på barndommens blåbær-sted, en lille oase af blåbærbuske midt på Hammerknudens blomstrene lyng-beklædte skråninger.
                            Tak for beskrivelserne af arrangementet. Jeg er ret ærgerlig over, at jeg ikke kunne være med, men var på vej hjem fra USA på det tidspunkt.

Men jeg har smagt kaffen, og den er ganske fantastisk. Jeg er vil med den både som SO espresso og som stempel/filter. Jeg glæder mig til at komme forbi TCC og smage den som espresso hos dem. De kan sikkert nok klemme nogle ekstra aromaer ud af den, som jeg ikke har være i stand til herhjemme.
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej

Tak til alle EspressoBar medlemmerne der dukkede op. Jeg tror der kom en 4-5 stykker herfra i alt.

Vi havde en fantastisk sjov dag og det var fedt at høre folks kommentarer på de nye kaffer og de måder i havde valgt at præsentere dem på. GoFoods food-pairing var også en succes. Ærgeligt du ikke fik dem smagt Plyngby. Vi havde arbejdet med at matche aromaerne (primært kaffe, jordbær og bergamot) og jeg synes det lykked rigtig godt for dem. Den kolde bryg af Idido blev også revet væk, så måske vi skal prøve det snart igen.
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

Comment

Working...
                              X