Opslag

Collapse
No announcement yet.

Jam - Brew Ratio - Århus

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jam - Brew Ratio - Århus

Hermed en invitation til kaffejam i Århus.

Dette bliver et kaffejam med en helt fastlagt dagsorden. Så jeg vil ydmygt bede folk overveje, om de er interesseret i dagens emne og møde op lidt forberedt. Udover dette er der ingen krav til erfaring, viden eller lign. Alle interesserede kan deltage

Jeg har planlagt dette jam sammen med RuneL og det vi vil opnå denne aften, er at blive klogere på Brew Ratio. For nogle uger siden iværksatte James Hoffmann et forsøg, hvor han bad folk indsende, hvor meget kaffe de doserer, vægten af det endelige shot samt motivet for disse mål (smag, texture, risteriets anbefaling mv.). Dette er der kommet en rigtig interessant analyse ud af. Det er disse forsøg og resultaterne af analysen, vi vil forsøge at efterprøve og herigennem blive klogere på brew ratio og dennes indvirkning på espressoens smag. Vi vil forsøge at gå ret \"videnskabeligt\" til værks, så inden dagen vil vi opstille et test skema, så vi ved præcist, hvad der skal testes, og hvad vi vil registrere på hver test. Vi vil dokumentere resultaterne, så det efterfølgende bliver muligt at bruge det som reference. Vi vil gennemføre testen på to maskiner, VBM Domobar Super samt Dalla Corte, for at se om resultaterne ændrer sig fra maskine til maskine.

Vi har altså endnu ikke opstille vores test cases, men jeg forventer det bliver en travl aften, så det er vigtigt at vi holder fokus hele aftenen, og ikke tager for mange afstikkere til alle mulige andre emner. Ligeledes vil vi bede folk have læst minimum følgende om emnet inden mødet:

James Hoffmanns forsøgsoplæg
    James Hoffmanns resultater og analyse
    Andy Schecters artikel om brew ratio (fra Hoffmanns blog)

Hvis nogle finder andre interessante artikler om emnet, må I meget gerne dele dem her

Lige en sidste ting. Vi bestiller 1 kg. TCC Espressoblanding af kr. 270 + porto til forsøget. Vi håber, folk der møder op, vil smide en skilling til fælles dækning af denne udgift

Vi tror selv på, at denne aften vil blive rigtig lærerig. Det bliver lidt anderledes end mange andre møder vi har holdt, hvor fokus har være på \"fri jam\", maskiner og hygge. Til gengæld håber vi, at dette møde giver andre gode resultater i for at noget god brugbar viden om dette fantastisk spændende emne. Så vi håber at andre deler denne interesse og kommer og deltager
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Jam - Brew Ratio - Århus

Det lyder kanon! Jeg overvejer stærkt at komme! ;-)
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Det lyder rigtigt interessant, men hvilken dag er det?
      Hvis dog bare ikke Århus var så langt langt langt væk...
      Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
      Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

bss wrote:
        Er det nu vigtigt?!!

Sikke en forglemmelse - jeg var så fokuseret på at lave et godt oplæg til arrangementet

Arrangementet foregår snart. Nemlig torsdag d. 19. november. Jg regner med, vi starter ved 18-tiden, men det præciserer vi lige lidt senere, når vi ved, hvor langt væk folk kommer fra.

Adressen sendes til de tilmeldte på en PM, men det er Århus C.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Det er squ fedt! Hatten af! Jeg vil meget gerne deltage, men dete r forudsat at andre fra sjælland vil med og evt. kan stille en bil til rådighed, selvfølgelig mod betaling. (Hva siger du bss?)

I øvrigt lige en lille diskussion om emnet på HB: Brew Ratios
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

-Super spændende.

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at deltage, men tænkte på om det ikke kunne være interessant at starte en selvstændig tråd op hvor vi kunne diskutere emnet og bidrage med vore respektive målinger hjemme fra køkkenvægten (a la Hoffmanns indsamling) som en slags optakt til jam´et?
            Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

MoBak wrote:
              bss wrote:
              Er det nu vigtigt?!!

Sikke en forglemmelse - jeg var så fokuseret på at lave et godt oplæg til arrangementet

Arrangementet foregår snart. Nemlig torsdag d. 19. november. Jg regner med, vi starter ved 18-tiden, men det præciserer vi lige lidt senere, når vi ved, hvor langt væk folk kommer fra.

Adressen sendes til de tilmeldte på en PM, men det er Århus C.
              Skod dag I der har valgt... :-(
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                Det er kun - og jeg siger KUN - et spørgsmål om prioritering

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

BaristaDK wrote:
                  Det er squ fedt! Hatten af! Jeg vil meget gerne deltage, men dete r forudsat at andre fra sjælland vil med og evt. kan stille en bil til rådighed, selvfølgelig mod betaling. (Hva siger du bss?)
                  Jeg ville være frisk nok, men det holder ikke rigtigt for mig at det er en Torsdag, og tror det er lidt for meget besvær for mig at låne bil til en enkelt aften. Hvis det nu var en dag i en weekend, så kunne en togtur jo også være ganske hyggeligt, med lidt aeropress og varmt vand fra dsb kunne man sikkert også der få en ganske nydelig kop kaffe

MoBak wrote:
                  Roed wrote:
                  Det er kun - og jeg siger KUN - et spørgsmål om prioritering
                  Men Bertel og Lars siger altså jeg skal prioritere min uddanelse højere end kaffen Kom nu ind i kampen med noget i weekenderne i stedet
                  Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                  Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

En valgaftens-kaffe-studiekreds - jeg er hermed tilmeldt. Jeg kunne jo faktisk medbringe Hoffman\'s egen espressoblend, nej det er ikke med i oplægget...

Super-initiativ at prøve at fjerne tilfældighederne i brygningen.

Har I bestilt hos TCC - eller kan vi lave lidt fælleskøb der?

/Tim
                    Dalla Corte Super Mini
                    Mazzer Major E
                    Mahlkönig Encore

Comment

Cherub wrote:
                      En valgaftens-kaffe-studiekreds
                      Valgaften? På mit valgkort står der, jeg skal møde op tirsdag d. 17 og stemme.

Cherub wrote:
                      Har I bestilt hos TCC - eller kan vi lave lidt fælleskøb der?
                      Vi har ikke bestilt endnu, så der er plads til at få lidt med. Men hold det ude af denne tråd og send mig i stedet en PM

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Jeg er på, vil gerne komme og deltage og smide skilling og hvad der ellers kræves :S

Nej, jeg vil gerne komme.

/Hans-Henrik
                        ---
                        Nuova Simonelli Musica
                        Mazzer Mini kværn
                        En utrættelig kaffetørst

Comment

Jeg er klar - godt initiativ med den meget konkrete dagsorden :woohoo:
                          Izzo Alex Duetto
                          Casadio

Comment

Interessant initiativ.

Jeg kommer.
                            /Steffen Friismose

La Spaziale S1 Vivaldi 2
                            Mahlkoenig Vario

Comment

Ohhh ... vil så gerne lege med jer andre ....
                              Men Mobak - hvad er fristen du skal have for tilmelding ?

Kan du med svar til onsdag ? - min torsdag er lidt presset .. så jeg skal lige have arrangeret lidt kørsel med SWMBO
                              /Anders
                              Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
                              Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
                              Hario Siphon
                              HotTop 8828B
                              Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Working...
                              X