Opslag

Collapse
No announcement yet.

hvad brugte du til DM ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvad brugte du til DM ?

Jeg tænkte på om nogle af deltagerne ville fortælle hvilke bønner de brugte til DM i hjemmebarista og hvilken signatur drik de lavede. Hvis de har lyst :cheer:
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Re:hvad brugte du til DM ?

filip wrote:
    Jeg tænkte på om nogle af deltagerne ville fortælle hvilke bønner de brugte til DM i hjemmebarista og hvilken signatur drik de lavede. Hvis de har lyst :cheer:
    Jeg vil da godt lægge ud.
    Min kaffe var var en hjemmeristet blend af:
    60% Kenya AA Markwa (full city +, men medium varme gennem 1. pop) ,
    40% Etiopien Harrar Oromia (full city +, med høj varme gennem 1. pop)
    40% Costa Rica Tarrazu La Minta (full city, men relativ lav varme gennem 1.pop)

Min signatur drik, var en cortado inspireret drik bestående af:
    Hjemmelavet chokolade 75% cacao (50% Madagascar 50% Venezuela) med chili (habanero)
    Mørk Muscovardo sukker.
    Et skud espresso.
    Steamet mælk.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Min var simpel grundet tidsnød, men tror jeg kommer til at drikke den en gang imellem, da den er nem at lave og smager godt.

Kaffen var Espresso Prima fra Kaffemekka, en blend som har en base af 60% Yemen Mocca Matari.

Here goes:

6 dråber forvarmet honing, 6 flækkede grønne kardemommer og et dobbeltshot longish normale, ca. 65 ml. lad den trække i 30 sekunder og rør godt inden indtagelse.

Da jeg ikke havde tid til at lade den trække til DM, valgte jeg at kværne 2 kardemommer og lægge grind\'en i bunden af kurven inden jeg doserede. Det giver mere duft og flere smagsnuancer i kardemommen, men er også sværere at dosere.
      David Sarinelli

Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

Giesen W1 m. Artisan connection
      Bullet R1 2.0 IBTS
      La Marzocco Linea Classic AV 1
      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
      Profitec Pro500
      La Pavoni Professional
      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
      Niche Zero single dosing conical burrs
      DIP DK-40 Bulk

Masser af SSP burrs!

www.espresso-systems.dk

Comment

Jeg brugte TCC\'s mørk ristede Idido til espresso og cap. med Thieses sødmælk. Til signaturdrikken røg der 18 gram lys ristet Idido i 170 gram 90 g. vand i ca. 55 sek. + ca. 20 til pres. Er spændt på at se scoresheet på de øvrige sig. drikke. Min var (sikkert ikke overraskende) ikke helt i top

/Dion
        Izzo Alex Duetto
        Casadio

Comment

[b]EPO wrote:

[/quote]

Den lyder god, dog synes jeg det er lidt unfair at bruge mere end 100% kaffe

Comment

vanderlay wrote:
            [b]EPO wrote:
            Den lyder god, dog synes jeg det er lidt unfair at bruge mere end 100% kaffe[/quote]
            ja jeg så det godt selv (da redigerigs tiden var løbet ud) håbede på ingen opdagede det :laugh:
            De to sidste er naturligvis 20% og ikke 40% som jeg kom til at skrive :blush:
            Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
              vanderlay wrote:
              [b]EPO wrote:
              Den lyder god, dog synes jeg det er lidt unfair at bruge mere end 100% kaffe
              ja jeg så det godt selv (da redigerigs tiden var løbet ud) håbede på ingen opdagede det :laugh:
              De to sidste er naturligvis 20% og ikke 40% som jeg kom til at skrive :blush:[/quote]

Ok, den lyder nu stadig god. Hvem er din dealer til grønne bønner?

Comment

vanderlay wrote:
                Ok, den lyder nu stadig god. Hvem er din dealer til grønne bønner?
                Kenya\'en er fra kaffeagenterne
                Harrar\'en og La minta\'en er fra roastmasters.com
                Michael EPO Rasmussen

Comment

Her er min signatur ”drik”

Jeg syntes jeg læser meget om kager på espressobar, er det ikke kaffe vi har fokus på ?

Jeg vil lige fortælle om mine forberedelser de sidste 2 MD.

BØNNER:
                  Jeg har ristet og ristet og r…. Ca. 20 kg. Grønne bønner ( og der kan være 200 gram i min alpenrost ) mit valg blev after dinner blendt fra kaffeagenterne.dk tilsat 10 % robusta.

Og vis vi nu siger jeg bruger 14 gram pr. skud. (Resten må selv regne ud)

MÆLK:
                  Jeg har stimet over 100 liter mælk af alle slags.
                  Den mælk jeg valgte var en biodynamisk gårdmælk. sød / minimælk dvs. jeg blandet disse 2 mælke til en fedt % på 2. Syre og base skal jo passe sammen. Altså kaffen skal være glad for mælken og omvendt, der skal altså være en god BALANCE. ( mælken er en demeter vare )

SIGNATUR DRIK:

Da jeg kom på tanken en kaffe sodavand.
                  Prøvet jeg mig frem med næsten alle sodavand på market, min store fejl var bare, jeg hældte det for hurtigt sammen, så det brugser hurtigt over og får en bitter skum.
                  Jeg valgte at bruge 35 ml. tonic vand og 4 ml. espresso jeg brugte en kanyle til at hælde espressoen meget forsigtigt op i koppen.

Jeg ville også gerne lave en kaffe is på senen med tøris, men det blev lidt for omfattende, så mit valg faldt en parfait med espresso.
                  1 dl. Piskefløde. 1 dl. Sødmælk. En teske flormelis. Et pasteuriseret æg. Og 25 ml. Espresso det hele ned i en sifon, en kulsyrepatron og bom, så er der masser små desserter, og så lige toppet med blåbær.

Også til den meget omdiskuteret kage, det er en biscotti, den eneste ændring der er i opskriften er selve melet der er 50 % hvedemel og 50% \"kaffemel\" dvs. grønne bønner malet til mel.
                  Det var tilbehør til min parfait. Og IKKE selve signatur drikken.

Glaseret mandler med espresso. super nemt, en varm pande, 100 gram mandler, 30 gram flormelis, 25 ml. Espresso og lidt vand, rør rundt hele tiden, man kan se nor de er færdige, så er de helt blanke og der er ikke så meget væde.

Glaseret mandler med espresso, er også super til salater med tang, nudler og osv. Prøv det.

Jeg har arbejdet hårdt på at vinde denne titlen, ( og det var det jeg gik efter ) det har jeg så nu, og jeg er stolt af mig selv.

:woohoo:

Comment

Det jo så fedt at jeg næsten ikke kan overskue det Allan, klasse!!!
                    og du kan roligt være stolt af dig selv, det ville jeg godt nok også værre hvis jeg var i dine sko
                    Michael EPO Rasmussen

Comment

NØJJJJ .. den ville jeg gerne have smagt ... bringer du ud .. :huh:
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej Allan.
                        1000% respekt herfra. Det lyder bare for lækkert. At du så tilmed har lyst til at dele opskrifterne med os andre er jo bare kanon dejligt!

DU FÅR EN MEGET STOOR 5-TAL AF MIG
                        /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                        ... Og en ønskeseddel såå lang

Comment

Den skaldede bønne wrote:
                          Her er min signatur ”drik”
                          Allan - det er helt fantastisk, gennemført og høj kaffekunst!
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

Comment

Allan du kan rolig være stolt! Det var en rigtig flot præsentation du leverede!

Og tak for opskrifterne Det skal prøves - ingen tvivl om det. Jeg havde fornøjelsen af at smage både din parfait og din \"sodavand\" og de var bare lækre!
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Super fed signatur Allan. Jeg ville ønske jeg havde været der og set det hele live, men stort tillykke i hvert fald. Det virker meget fortjent og som om at du virkelig har lagt tid i det.
                              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                              X