Opslag

Collapse
No announcement yet.

DM i Hjemmebarista 2011

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• DM i Hjemmebarista 2011

Jeg gider ikke at være \"Den Bitre Bønne\" mere. Jeg har selv været en deltager i debatten omkring DM i Hjemmebarista 2010. Og jeg vil tro det vil blive diskuteret mere fremover - hvilket også er vigtigt, så der kan forventningsafstemmes.

Men når det så er sagt så er jeg den type der altid ser fremad - så jeg synes vi skal bruge denne tråd til at komme med gode konstruktive forslag til næste års arrangement. Og jeg vil gerne starte med følgende:

1. Jeg synes at vi skal finde nogen frivillige der har deres egne stande hvor de f.eks. Rister kaffe - brygger cappucino - brygger aeropress osv. Grunden til jeg synes det skal være frivillige er for at lave et mere åbent arrangement for gæsterne.

2. Jeg blev vildt betaget af latte art throwdown lørdag aften. Sådan en type konkurrence kunne være rigtig sjov for gæsterne at opleve - og forholdsvis uformelt.

3. Jeg vil foreslå at der tænkes ud af boksen, så DM ikke kommer til at ligne det professionelle mere og mere. Jeg har tidligere nævnt at man kunne lave et forløb hvor man dyster imod hinanden i f.eks. espresso shots/cappucino lavning. Personligt har jeg aldrig været den store fan af signatur drikke.

Jeg synes i andre skal byde ind med positive forslag til næste års arrangement.

Med venlige kaffehilsener

Jacob Bardino
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

ReM i Hjemmebarista 2011

Klart, det kunne være super underholdende med en latteart throwdown!
    Den idé kan jeg sagtens se for mig. Den vil jeg tage op med knejterne når vi skal forberede 2011.

Jeg gider bare ikke være med hvis Stiller får lov til at stille op ;-)
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

God idé med en ristestand. En stand med triangulær cupping ville ligeledes være fantastisk sjovt!

Jeg melder mig med det samme som frivillig, i én eller anden funktion.

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

Det er god og konstrukt kritik/forslag. Dem tager vi naturligvis videre.

Latteart throughdown konkurrencen lørdag aften var helt fantastisk! Disciplinen i sig selv er sjov, men rammerne gjorde helt sikkert også sit - og så de øller der vist blev væltet indenbords...

Men... taget ad notam.
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

blade69 wrote:
          Jeg gider ikke at være \"Den Bitre Bønne\" mere. Jeg har selv været en deltager i debatten omkring DM i Hjemmebarista 2010. Og jeg vil tro det vil blive diskuteret mere fremover - hvilket også er vigtigt, så der kan forventningsafstemmes.

Men når det så er sagt så er jeg den type der altid ser fremad - så jeg synes vi skal bruge denne tråd til at komme med gode konstruktive forslag til næste års arrangement. Og jeg vil gerne starte med følgende:

1. Jeg synes at vi skal finde nogen frivillige der har deres egne stande hvor de f.eks. Rister kaffe - brygger cappucino - brygger aeropress osv. Grunden til jeg synes det skal være frivillige er for at lave et mere åbent arrangement for gæsterne.

2. Jeg blev vildt betaget af latte art throwdown lørdag aften. Sådan en type konkurrence kunne være rigtig sjov for gæsterne at opleve - og forholdsvis uformelt.

3. Jeg vil foreslå at der tænkes ud af boksen, så DM ikke kommer til at ligne det professionelle mere og mere. Jeg har tidligere nævnt at man kunne lave et forløb hvor man dyster imod hinanden i f.eks. espresso shots/cappucino lavning. Personligt har jeg aldrig været den store fan af signatur drikke.

Jeg synes i andre skal byde ind med positive forslag til næste års arrangement.

Med venlige kaffehilsener

Jacob Bardino
          Synes det er nogle rigtigt gode forslag. Især det med at få frivillige til at stå og lave kaffen. Det skal bare være sådan at bordene står sådan at gæsterne kan stå lige ved siden af og følge med helt tæt på. Og faktisk gerne være med. Jeg tror gæsterne vil synes det er sjovt hvis de selv tamper deres espresso. Så kan man også lære dem lidt teknik og måske få bredt lidt bedre kaffe ud i landet.

Latte art throwdown var super fedt. Men jeg tror noget af de fede i det er den intime stemning i en lille café med nogle fadbamser indenbords. Jeg tror simpelthen der vil gå lidt af det hvis det skal være under messe-lignende tilstande.

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. Den signatur drik er ikke lige mig. Enough said..
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

En anden idé kunne være at lave lidt flere priser ved siden af kun at uddele nummer 1, 2 og 3. Her tænker jeg på 1-2 tematiske priser, der uddeles ved siden af de samlede placeringer, fx \'bedste espresso\', \'bedste baristahåndværk\' eller hvad nu. Altså hvor man fokuserer på noget mere afgrænset, evt fokuseret på klassiske baristafærdigheder frem for kreativitet.

De samlede WBC-lignende scorer er selvfølgelig gode til at give et samlet billede og er sikkert den mest retfærdige måde at fordele det samlede mesterskab på, men de samlede scorer kan også være lidt svære at blive kloge på, dels for deltagerne (men de kan selvfølgelig læse det senere på score sheets), men i høj grad også for tilhørerne.

Det skal selvfølgelig ikke fjerne fokus fra den primære konkurrence, men er blot tænkt som et supplement, men måske kan gøre afslutningen af arrangementet lidt mere publikumsvenligt. Evt kunne priserne blot fordeles autoritativt af dommerne uden skemaer, points osv.

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

vanderlay wrote:
              En anden idé kunne være at lave lidt flere priser ved siden af kun at uddele nummer 1, 2 og 3. Her tænker jeg på 1-2 tematiske priser, der uddeles ved siden af de samlede placeringer, fx \'bedste espresso\', \'bedste baristahåndværk\' eller hvad nu. Altså hvor man fokuserer på noget mere afgrænset, evt fokuseret på klassiske baristafærdigheder frem for kreativitet.

De samlede WBC-lignende scorer er selvfølgelig gode til at give et samlet billede og er sikkert den mest retfærdige måde at fordele det samlede mesterskab på, men de samlede scorer kan også være lidt svære at blive kloge på, dels for deltagerne (men de kan selvfølgelig læse det senere på score sheets), men i høj grad også for tilhørerne.

Det skal selvfølgelig ikke fjerne fokus fra den primære konkurrence, men er blot tænkt som et supplement, men måske kan gøre afslutningen af arrangementet lidt mere publikumsvenligt. Evt kunne priserne blot fordeles autoritativt af dommerne uden skemaer, points osv.
              Super idé!
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

ReM i Hjemmebarista 2011

vanderlay wrote:

Glimrende idé! Den tager vi helt sikkert også med
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
                X