Opslag

Collapse
No announcement yet.

Københavnerkaffei Rundetårn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Københavnerkaffei Rundetårn

Fra www.CoffeeRoad.dk:

Københavnerkaffe i Rundetårn

Tidspunkt: torsdag d. 28 februar 2008 19:00-21:30

Sted: Rundetårn Købmagergade 52A 1150 København K (udstillingssalen)

Alm. Pris: 125 kr. AOK pris: 100 kr.

Billetter: Gennem AOK – Forsalg ved Rundetårns indgang.

Billetter kan reserveres på mail: [email protected]

Friskbrygget kaffe gør de kolde vinteraftener varmere. Sådan har det været igennem århundreder, og sådan bliver det også når CoffeeRoad og AOK indbyder til en anderledes og velduftende aften i Rundetårn. Med byens bedste kaffer i kopperne inviterer vi til kaffeshow og kaffesmagning med udsigt over byens tage.

Kaffeshowet Kaffens Kulturhistorie i København 1665-2015 tager os med på en humørfyldt rejse gennem historien - fra borgerskabets fornemme stuer til vore dages latte-revolution, og ind i fremtidens Café Longitude. I den efterfølgende kaffesmagning dyster de moderne Københavnerkaffer fra byens prisbelønnede mikro-risterier, om vores gunst.

Vi glæder os til at se dig

Med Venlige Hilsner

CoffeeRoad og AOK

* Deltagende mikroristerier: Estate Coffee, The Coffee Collective, Kontra Coffee og Risteriet
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Re:Københavnerkaffei Rundetårn

Hey det lyder som et rigtig spændende arrangement Måske man skulle sætte kryds i kalenderen!
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

klaus wrote:
      Tidspunkt: torsdag d. 28 februar 2008 19:00-21:30
      ÆV - får besøg af nogle venner vi ikke har set i snart 20 år, og det er planlagt til torsdag aften :-(

Men det lyder ellers som et spændende arrangement.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

klaus wrote:
        I den efterfølgende kaffesmagning dyster de moderne Københavnerkaffer fra byens prisbelønnede mikro-risterier, om vores gunst.
        Hvordan brygges kaffen, serveres der espresso?

\"-2015\" He he

Comment

Jeg tror (men er ikke helt sikker) at kafferne brygges på stempelkande.
          Deltagenede risteriet skulle indsende kaffe til filter/stempel (dvs. ikke espresso) og så er det ellers det. Ingen af risterierne får lov at være med til at brygge, servere osv. da de gerne vil ha det bliver så upartisk som muligt. Vi har indsendt Finca Vista Hermosa. Den står måske ikke ud som en Kenya eller Yirgacheffe, med deres vilde syrlighed og aroma, men dens clean cup, sødme og mundfølelse skulle nok behage. Jeg tror det bliver et sjovt arrangement, hvor man kan stifte bekendtskab med nogle lokale kafferisterier. Angående \'dysten\' er det vist ikke så meget en konkurrence som det er en mulighed for at smage nogle dejlige kaffer.
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

Comment

Hejsa.

Nogen der var på Rundetårn? Og hvordan gik arrangementet?
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
              Hejsa.

Nogen der var på Rundetårn? Og hvordan gik arrangementet?
              Jep....jeg var en tur i Rundetårn torsdag aften!

Arrangementet var vist mere eller mindre udsolgt, og publikum bestod af en del ældre damer :huh: og generelt af deltagere med et helt almindeligt kaffekendskab.

Arrangementet bestod af en præsentation med temaet kaffens kulturhistorie i København - fra Chr. 4-tal og et stykke ud i vores fremtid. Herfter en kaffesmagning af 4 kaffer leveret af hhv. Risteriet, Kontra, Estate og Coffee Collective. Begge dele blev præsenteret af Jacob Andersen.

Præsentationen af kaffens kulturhistorie bestod af et multimedieshow og hertil Jacob\'s levende fortællinger.
              Alt i alt en meget en underholdene præsentation.

Derefter fortsatte vi med aftenens på papiret højdepunkt - kaffesmagningen!

De ca. 150 deltagere blev fordelt på 8-10 borde, hvor kaffen en efter en blev serveret i stempelkande. Jacob Andersen gennemgik hver kaffe med udgangspunkt i et udleveret skema, hvor man kunne notere bl.a. smagsnoter, sødme, bitterhed, mundfylde osv. Som tidligere nævnt var kendskabet til kaffe hos de fremmødte helt på det jævne, og Jacob Andersen\'s forsøg på at skabe en diskussion om de forskellige kaffer faldt lidt til jorden - desværre, for det var helt klart fremragende kaffer, som blev serveret.

For mit eget vedkommende var de bedste kaffer fra hhv. Risteriet (en Columbia CoE) og en Guatamala (Finca Vista Hermosa) fra Coffee Collective. Fremragende!!

En afsluttende improviseret afstemning endte dog med at de 2 andre kaffer fra hhv. Estate og Kontra fik flest stemmer:unsure:

Sammenfattende var det et godt arrangement - men dog på ingen måde en aha-oplevelse.

Det ville helt klart have været en fordel hvis de 4 risterier havde været repræsenteret ved smagningen, med mulighed for at knytte yderligere kommentarer til \"deres\" kaffer.
              Maver Marte HX /Xpressivo Presso
              La Pavoni Romantica /Reg Barber
              Mazzer Mini E og Isomac Granmacinino
              Gene Café og Hearthware Precision

Comment

Brink wrote:
                Jep....jeg var en tur i Rundetårn torsdag aften!
                Tak for din gode rapport. Jeg var ked af at jeg ikke kunne deltage, for det lyder som om det var en god aften, også selv om det måske ikke var dit livs kaffeoplevelse.

Jeg har længe været fortaler for at arrangere en cupping-aften, hvor vi prøver at smage- og samtidig lærer at beskrive- kaffen. Jeg tror at netop dette element vil give os en fælles referenceramme, når vi her på espressobar taler om de enkelte kaffers smagsmæssige egenskaber.

Hvis der er tilslutning til dette, vil jeg da gerne tage initiativet til at få stablet et arrangement på bene her i hovedstadsområdet?
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg er på Henrik B)

Comment

OK - jeg laver et oplæg... så må vi se hvor mange der tilmelder sig.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

Også thumbs up til initiativet herfra :-)
                      Miss Silvia m. Manometer & PID
                      Rocky SD
                      Xpressivo Barista stamper
                      Behmor 1600

Comment

Jeg ville være MEGET interesseet. Jeg er jo ret ny her men har været på Coffea.dk et stykke tid men synes ikke der sker så meget og kan forstå på Jesper fra Risteriet som er adm. at der har været mange problemer med hjemmesiden. Derfor er jeg her nu og er meget begejstret for jeres entuiasme og vittige bemærkninger.
                        Det virker bare lidt som om i mest er fra Jylland så det ville da være super med et Københavner arrangement.
                        Bjarne. København K

Rocket Cellini
                        ECM K2
                        Reg Barber stamper

Comment

Jeg er også med på et cupping arrangement!

Som inspiration til et cupping arrangement, kan jeg nævne at jeg tilbage i januar 2006 deltog i et arrangement hos Copenhagen Coffee Academy/Kontra, hvor Troels Poulsen guidede os igennem en meget interessant aften med bl.a. en cupping session og introduktion hertil.

Arrangementet startede med et indlæg om selve kaffen - dyrkning, plukning og behandling. Derefter fik vi en presentation om ristning, hvilket de hos Kontra har en næsten videnskabelig tilgang til.

Næste punkt på programmet var en cupping session, hvor vi først fik en introduktion til selve \"cupping\" proceduren, og dernæst smagte på 8 kaffer. Utroligt sjovt, inspirerende og ikke mindst udfordrende!

Så vidt jeg husker fik vi bl.a. introduceret en form for smagsguide, hvilket bestod af en plakat (the flavour wheel) hvor en hel masse smagsnoter var nævnt og systematisk placeret i en cirkel/spiral. Plakaten kunne bruges som hjælp til at definere en række forskellige smagsnoter. Kan vist købes på www.scaa.com.

Afsluttende fik vi \"hands on\" tid på et par maskiner (ECM Giotto og en Dalla Corte) med kyndig vejledning fra den dengang regerende verdensmester, Troels Poulsen.

Det var super godt arrangement - og specielt cupping sessionen stod for mig som en \"eye-opener\" - det får virkelig en til at forholde sig til den kaffe man nu drikker. Hva\' fa\'en er det egentligt lortet smager af!!!!?

Check Teme\'s www.e61hx.com (se under \"My Coffee Experiences\" og \"Copenhagen Coffee Academy\" )for en bedre beskrivelse (inkl. billeder) af arrangementet hos Copenhagen Coffee Academy.
                          Maver Marte HX /Xpressivo Presso
                          La Pavoni Romantica /Reg Barber
                          Mazzer Mini E og Isomac Granmacinino
                          Gene Café og Hearthware Precision

Comment

Working...
                          X