Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nybegynder af espressoblandinger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nybegynder af espressoblandinger

Hej

Jeg er supergrøn hvad angår blandinger af grønne bønner. Jeg har indtil nu kun købt espresso blandinger og eksperimenteret med ristningen af dem.

Hvor starter jeg hvis jeg får mod på at \'\'gøre det selv, selv\'\'??

Der er al mulig snak om en \'\'base\'\' i blandingen. Hvad bruger man som base? Skal det helst være en bestemt sort af bønne fra en bestemt region??

Hva med rubusta, er det som navnet antyder en rubust satan der sviger langt ned i halsen?? Hvor bruger man den og hvad er formålet.. smagsmæssigt??

Jeg har sikkert massere af spørgsmål der dog ikke helt har formuleret sig p.g.a. min insufficiente kaffeviden.

Kan i hjælpe??
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Nybegynder af espressoblandinger

Nu er der jo ikke nogen faste regler for, hvad man kan bruge som base i en blend, smag og behag er jo forskellige, men en stor del espressoblends indeholder en sydamerikansk bønne som base, ofte brasiliank. Robusta skal man nok passe på med at komme alt for meget i af, med mindre man har en svaghed for utrolig bitter espresso

I den her artikel står der en del om, hvordan man kan sammensætte sin egen espressoblend: http://www.home-barista.com/espresso-blending.html

Udover det, så er der også nogle artikler om blending på Risteriets hjemmeside: http://www.risteriet.dk/blogfront/
    Rancilio Silvia
    Motta 58 mm konveks stamper
    Bodum stempelkande
    Knockbox af mærket skraldespand
    Forhåbentlig snart en bedre kværn...

Comment

Jeg gjorde det at jeg fandt alle de blends jeg kunne finde på nettet og studerede dem, ud fra det sammensatte jeg min blend og det er i grove træk den jeg stadig bruger.

Base .. hmmm ... det er den bønne(r) som danner basen for blendens smag ... ofte mellem 30-60% og så kommer du andre bønner i for at lige give din base et twist.

Sår\'n ser min blend ud pt ... 6 dele Sumatra Mandhealing, 6 dele Guatemala, 1 del PNG og 1 del Kenya. De to første vil jeg kalde min base.

Robusta .. så vidt jeg ved ... har sit navn fra at de er mere robuste, dvs de er ikke så følsomme overfor nattefrost, de kan vokse i lavlandsområder, kort de er mere hårdføre end Arabica ... men de mangler så lidt i smagen.

Vil anbefale bogen \"Home coffee roasting\" af Kenneth Davis .. den giver et godt indblik.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej

Jeg er heller ikke selv mester i at lave på espresso-blends. Så langt fra! Men jeg synes umiddelbart de forskellige jeg har smagt virker \"åbenlyse\". Måske netop fordi meningen med et espressoblend er at balancere/nuancere smagen, så man får det bedste ud af den enkelte kaffe. Når man har smagt samtlige kaffer i et blend hver for sig, giver det mening, hvorfor de er sammensat, som de er. Derfra er det bare at lade smagen bestemme. (Bliver det ikke sagt så tit?:huh
        Så vidt jeg har erfaret mig, er problemet med single origin bønner, at man et eller andet sted går på kompromis, og det derfor er sjældent at finde én bønne, der egner sig til den rene espresso. Kompromiset ligger, tror jeg, mest i balancen, og derfor opleves kaffer fra ét område også i cappucino og andre mælkedrikke, hvor smagen balanceres af mælken. (Jeg har bl.a. hørt og erfaret mig selv at den Kenyanske AA fra kaffe-kollektiv-drengene gør sig godt i cappucino, da de syrlige og frugtige noter modspiller mælkens sødme.)
        Meningen med robusta i en blanding, er at fremhæve syrlighed og ikke mindst crema. Som eksempler må være KaffeMekkas \"Super Crema\" og Risteriets \"Miscala Due\". Risteriet giver selv deres forklaring på robusta indholdet på deres hjemmeside. Begge skriver de, at robusta indholdet er med til at give en \"italiensk karakter\".
        Håber du kunne bruge noget af det ovenstående, men jeg skriver også for at få be- eller afkræftet nogle af mine overbevisninger.
        Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
        Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Comment

Bare lige det med robusta. Formålet er primært at give mere crema ligesom robusta ligeledes giver lidt bitterhed, som man finder i klassiske italienske espressoblandinger (italienerne hælder så sukker i espressoen for at kompensere).

Med mindre det er for at spare penge foretrækker jeg dog at undlade robusta. Dels synes jeg ikke jeg mangler mere crema, og dels kommer det på bekostning af de langt flere aromastoffer, som findes i arabica.

Nu ved jeg ikke, hvilke bønner du ligger inden med (hvilken forhandler?), men til en start har jeg kørt med noget lignende dette:

50 % brasil santos
          25 % Guatemala Los volcanos
          25 Indonesisk Mandheling

Det kan sagtens blive mere sofistikeret end det, men jeg vil anbefale ikke at begynde med at blande for mange sammen. Og pas endelig på ikke at riste det for mørkt, en klassisk begynderfejl, som skyldes, at de mørke bønner ser ud som om de smager bedre...

Comment

Bare lige det med robusta. Formålet er primært at give mere crema ligesom robusta ligeledes giver lidt bitterhed, som man finder i klassiske italienske espressoblandinger (italienerne hælder så sukker i espressoen for at kompensere).
            Jeg ved også at nogen bruger blends med robusta, hvis de primært laver mælkebaserede drikke, da bitterheden i robustaen gør kaffesmagen mere fremtrædende i cappucinoen/latten.
            Rancilio Silvia
            Motta 58 mm konveks stamper
            Bodum stempelkande
            Knockbox af mærket skraldespand
            Forhåbentlig snart en bedre kværn...

Comment

Jeg køber bønner i Risteriet, ja jeg har lige købt 5 kg Uno da det var på tilbud. Så det varer nok lige lidt inden eksperimenterne udspiller sig på hjemmefronten... (hvad angår kaffeblends)

Hvilke bønner fra Risteriet ville være gode baser??

Fik engang nogle bønner fra min onkel, Sulawesi Kalossi hed de. Er det en god base??

Tak for de mange svar.
              Hjemme:
              Mazzer Robur E

Arbejde:
              ECM Michelangelo 2grp
              Mazzer Major

Comment

A favourite Indonesian coffee for most people, it is a rich, very full bodied coffee, with medium acidity, it goes well in Milk, espresso or long drinks and is
                also an excellent component of a blend. Many consider Sulawesi coffee beans to improve on the flavor of Sumatran coffee with a lighter body, smooth buttery qualities, and higher acidity. The Toraja region is the source of most of the high quality Sulawesi coffee. One may find coffee from the Toraja region marketed as Kalossi since this is the old colonial Dutch name for this region. The complex and earthy flavors are in high demand in Japan and the United States, causing it to be more expensive than coffees from neighbouring islands.
                Best roasted medium dark to dark, but not too far into second crack and possibly best stopping the roast as second crack begins.
                det her svar har jeg lige fået fra Bellabarista.co.uk. Jeg havde bestilt en anden bønne de var løbet tør for, og de tilbød mig denne i stedet for.
                Kalossi G1 kalder de den.
                Hvis det er den samme, lyder det som en god base..
                Mazzer Mini Electronic A
                TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                Gene Café kafferister
                Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Prøv dig frem en bønne ad gangen og find ud af hvilke bønner der har de smagsnuancer du gerne vil have i din espresso. Lad være med at bruge alt for mange forskellige bønner, da bønner der udgør mindre end 15-20% i den blend ikke vil kunne smages.
                  Jeg vil så anbefale dig at riste dine bønner FØR du blander dem til din blend, så du rammer den bedste profil for hver bønne.
                  Som Vanderlay skriver, er der ingen grund til at bruge robusta, medmindre det er for at spare penge, generelt tilføre robusta ikke noget godt til din espresso. Men er det til mælebaserede drikke kan en % på under 8-10 være okay. Men der findes SÅ mange gode arabica bønner, at du næsten med 100% sikkerhed vil kunne sammensætte en blend der passer dine smagsløg, både til espresso og fx. caps.

Hvis du udelukkende drikker espresso, kan du sagtens finde en SO der er super duper lækker!

just my humble opinion...

Daniel
                  \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hvis du udelukkende drikker espresso, kan du sagtens finde en SO der er super duper lækker
                    Min kaffeordbog er ikke komplet endnu så jeg må lige spørge hva en SO er udover en gris af hunkøn.

:S
                    Hjemme:
                    Mazzer Robur E

Arbejde:
                    ECM Michelangelo 2grp
                    Mazzer Major

Comment

Single origin
                      Behind every successful woman is a substantial amount of coffee. ~Stephanie Piro
                      Nuova Simonelli Aurelia
                      Pink Reg barber tamper
                      Mazzer Super Jolly

Comment

tjek!
                        Hjemme:
                        Mazzer Robur E

Arbejde:
                        ECM Michelangelo 2grp