Opslag

Collapse
No announcement yet.

Blend for første gang.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Blend for første gang.

Hej

Jeg har lige bestilt en masse grønne bønner hos kaffeagenterne og vil bare høre om jeg har ramt helt ved siden af i forhold til at eksperimentere med espressoblends??

1: Indien Monsooned Malabar AA - rå bønner

2: Peru Coinca Arabica - rå bønner økologisk

3: Indonesien Sumatra Mandheling Grade 1 Scr 18/19 - rå bønner

Mangler jeg evt. en bønne der kan få det hele til at gå op i en højre enhed eller skulle jeg hellere gå tilbage til nescafe frem for at drikke kaffe brygget på disse bønner?? :blink:

Hva betyder \'\'Scr 18/19\'\'??

Håber på lidt input fra eksperterne

Venlig hilsen Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Blend for første gang.

Hej Kasper,

Det er da nogle super bønner :-)

Scr. står for Screen på engelsk og hentyder til størrelserne på bønner. Man bruger en form for net (screens) med forskellige størrelser huller til at sortere bønnerne med....

God fornøjelse med blandingen :-)
    /Thomas
    kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

He he

Jeg har på fornemmelsen at du ikke er helt objektiv mht. denne tråd
      Jeg kan vel lige spørge dig om pakken er sendt og får jeg den imorgen eller hvornår regner i med at den ankommer.. Er \'\'low on green beens\'\' :S

Er der en bønne du ellers kan anbefale at blande med i dette spæde forsøg på en espressoblend??

Jeg valgte Peru Coinca Arabica da i skriver at den har noget syrlighed. Jeg tænkte at den skulle løse lidt op så det hele ikke ender i en dyb blød chokoladesmag..

Kan de to andre anbefales at bruge hver for sig eller skal de \'\'piftes op\'\' med en anden bønne?
      Hjemme:
      Mazzer Robur E

Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

Comment

Hej igen - pakken er sendt afsted, men leveres først mandag, da Postdanmark kun udbringer breve om lørdagen....

Du kan bruge alle 3 bønner seperat - de er ret karakteristiske hver for sig.

Hvis du har en Brazil kan den bruges som \'bund\' og tilsætte de andre efter behov. Men gør det systematisk og bland kun 2 slags sammen til at starte med - indtil du føler du kender bønnerne og deres karakteristika....

God fornøjelse.
        /Thomas
        kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

hej falckmand !
          At lave sin egen (velsmagende!) blend er svært ! men rigtig, rigtig sjovt..:laugh:
          Jeg har selv forsøgt at finde lidt info rundt om på nettet, uden dog at blive vildt meget klogere. Jeg kiggede også på indholdet i forskellige espressoblends, hvis firmaet/hjemmesiden skrev hvilke bønner der var i.
          Men da det kom til stykket var det bare at riste en masse bønner og derefter sætte dem sammen på kryds og tværs (groft sagt!).
          Kort sagt : trial and error
          Jeg ristede først alle bønner hver for sig, og derefter lavede jeg 100g blandinger; det er nemt og overskueligt. F. eks 35% af den ene og 65% af den anden bønne= 35g og 65g. Op i kværnen og så er der 5-6 dobbelte espresso til at smage på blenden.
          Jeg har før forsøgt mig med en hjemmelavet blend, men det var mere ud fra et \"jeg har de her bønner til overs, gad vide hvordan de smager sammen\" motto :unsure: og de var ikke særligt vellykkede.

Det er en god ide at købe bønner ind til formålet, sådan som du har gjort.
          Held og lykke
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

-kom lige til at tænke på at det optimale er, hvis du først kender smagen på de bønner du har købt, før du begynder at blande dem med hinanden..
            Mazzer Mini Electronic A
            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
            Gene Café kafferister
            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
            Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

Tak for svar filip

Jeg har købt 3 kg Indonesien Sumatra Mandheling, 3 kg Indien Monsooned Malabar og 2 kg Peru Coinca Arabica. Render ned i Risteriet idag og supplerer med 2 - 3 kg Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon. Så skulle der være basis for at lære de enkelte bønner at kende :laugh: Der er jo lige gået løn ind.

Jeg regner bestemt heller ikke med at jeg rammer Himmelblenden første gang men glæder mig super meget til at eksperimentere.

Nogle input til hvordan de enkelte bønner skal ristes??
              Hjemme:
              Mazzer Robur E

Arbejde:
              ECM Michelangelo 2grp
              Mazzer Major

Comment

Working...
              X