Opslag

Collapse
No announcement yet.

forslag til old school italiener blend

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• forslag til old school italiener blend

For et par uger side fik jeg finger en en poste friskristet (12 dage gammel) hele Illy bønner, desværre var posen alt alt for lille (det var kun 250g) så kaffen forsvant hurtigt.
    Jeg kunne meget godt kunne lide kaffe, som jeg bedst kan beskrige som Old School Italy style.
    Mit problem er bare at jeg ikke rigtig kan finde på en blend som virker, jeg har prøvet forskelige baseer (forskellige Yellow Bourbon som jeg har fået af vide erdet Illy bruge) og så har jeg eller bare prøvet mig frem, desværre uden held. Jeg håber derfor at der er nogen af jeg andre som kan hjælpe.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:forslag til old school italiener blend

EPO wrote:
    For et par uger side fik jeg finger en en poste friskristet (12 dage gammel) hele Illy bønner, desværre var posen alt alt for lille (det var kun 250g) så kaffen forsvant hurtigt.
    Jeg kunne meget godt kunne lide kaffe, som jeg bedst kan beskrige som Old School Italy style.
    Mit problem er bare at jeg ikke rigtig kan finde på en blend som virker, jeg har prøvet forskelige baseer (forskellige Yellow Bourbon som jeg har fået af vide erdet Illy bruge) og så har jeg eller bare prøvet mig frem, desværre uden held. Jeg håber derfor at der er nogen af jeg andre som kan hjælpe.
    Hvad med at prøve Brazilian Santos som base (båda Mekka og Agenterne har den vist)? Den er knap så \"blød\" som Yellow Bourbon (synes jeg) og vil måske give lidt mere kraftig smag. Og så vil jeg umiddelbart tro du skal over og finde noget asiatisk kaffe (mandheling e.l.) igen for at få noget dybde og kraft. Så skal du nok også have noget robusta i og riste godt ind i 2. knæk

Dette er kun gæt. Jeg bryder mig ikke selv om \"italienske\" blends, så ovenstående er alle de ting jeg forsøger at undgå Men det er jo bare et spørgsmål om behag
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det kan godt være at Illy bruger flere brasilianske kaffer, men jeg husker i hvert fald, måske fra Daterraforedraget hos TCC, at Daterra har Illy som kunde. Om det så er Sweet Collection, Reserve eller noget en tredje kaffe som Illy bruger, skal jeg ikke kunne sige.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

MoBak wrote:
        umiddelbart tro du skal over og finde noget asiatisk kaffe (mandheling e.l.) igen for at få noget dybde og kraft.
        Tja det er nok ikke nogen dum idé

MoBak wrote:
        Så skal du nok også have noget robusta i og riste godt ind i 2. knæk
        Illy\'en var 100% arabica, Illy er jo fra nord italien (Trieste) ikke fra Napoli, de syd italiener er jo helt en eller anden uforklarelig årsag total pjattet med Robusta :huh:

MoBak wrote:
        Jeg bryder mig ikke selv om \"italienske\" blends, så ovenstående er alle de ting jeg forsøger at undgå Men det er jo bare et spørgsmål om behag
        Normalt vil jeg værre enig med dig her MoBak, jeg er normalt heller ikke så meget til itanense blend, men af en eller anden årsag så kunne jeg rigtig godt lide Illy\'en
        Michael EPO Rasmussen

Comment

Gunde wrote:
          Det kan godt være at Illy bruger flere brasilianske kaffer, men jeg husker i hvert fald, måske fra Daterraforedraget hos TCC, at Daterra har Illy som kunde. Om det så er Sweet Collection, Reserve eller noget en tredje kaffe som Illy bruger, skal jeg ikke kunne sige.
          cool, tak Gunde!
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
          X