Opslag

Collapse
No announcement yet.

Sødme til espressoblanding

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sødme til espressoblanding

Jeg har leget en del med at finde frem til en god espressoblanding og synes også jeg har fundet frem til noget der er rimeligt godt. Min blanding har en rimelig fyldig krop og jeg synes at syrligheden er god til mælkebaserede drikke. Den er dog lige spids nok til at drikke som ren espresso, hvor jeg godt kunne tænke mig lidt mindre syrlighed og en del mere sødme.

Er der nogle der kender nogle gode bønner til at tilføje sødme til en espressoblanding?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Sødme til espressoblanding

Du kunne prøve med Australien Skybury
    Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Jeg har også lige købt den, men endnu ikke prøvet den - Det var en tung pose jeg slæbte med hjem fra risteriet :P

Eller Mandheling fra kaffeagenterne - den virker rigtigt godt for mig

/Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Shotmaker wrote:
      Du kunne prøve med Australien Skybury
      Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Jeg har også lige købt den, men endnu ikke prøvet den - Det var en tung pose jeg slæbte med hjem fra risteriet :P
      Den har de så vidt jeg husker også i KaffeMekka (hvilket passer mig bedre, da jeg så kan hente selv). Det hører jeg også gerne lige en anmeldelse af, når du har prøvet den.

Shotmaker wrote:
      Eller Mandheling fra kaffeagenterne - den virker rigtigt godt for mig

http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...products_id=79
      Denne bruger jeg faktisk allerede som hovedbestanddel sammen med Brazilian Yellow Bourbon. Jeg kunne jo selvfølgelig lige skrive mine blandinger, så det er nemmere at komme med gode råd til justeringer

Dette er min primære blend, som jeg har kørt med i længere tid:

Fazenda Rainha Yellow Bourbon Brazilien 40%
      Sumatra Mandheling Grade 1 Indonesien 40%
      SHB Olympia Costa Rica 20%

Jeg prøver ind imellem at variere lidt, men vender som regel tilbage til ovenstående blend. Jeg har dog lige ristet batch 2 af denne blend, som måske godt kunne overtage tronen:

Fazenda Rainha Yellow Bourbon Brazilien 40%
      Sumatra Mandheling Grade 1 Indonesien 30%
      Mocca Sidamo Etiopien 15%
      Harra Longberry gr. 4 Etiopien 15%

Gode råd til justeringer som gør blends'ne mere egnede som ren espresso blends er velkomne

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

De blends burde efter min mening ingen problemer have med at frembringe fremragende espresso - Det gør de sikkert også men mér vil have mér ikke sandt :laugh:

Har du prøvet at:

Riste lidt hårdere - det har det med at tage toppen af syrligheden
        Lege med vand temperaturen: varmere mindre syrlighed

At stoppe skuddet før den er i nærheden af at blonde (aka ristretto) så burde du få sødme og fylde so det batter - men pas på, det kan godt være vanedannende og fordobler bønneforbruget...

/Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Shotmaker wrote:
          De blends burde efter min mening ingen problemer have med at frembringe fremragende espresso - Det gør de sikkert også men mér vil have mér ikke sandt :laugh:
          Lige præcis!

Shotmaker wrote:
          Har du prøvet at:

Riste lidt hårdere - det har det med at tage toppen af syrligheden
          Jeg har problemer med at få ristet rigtig hårdt med min Imex. Efter 20 min. sker der ligesom ikke rigtigt mere og jeg ender med en ikke alt for mørk rist. Nok højst en full city. Olieudtræk er udelukket! Jeg håber, der falder en Gene Café af til jul, og så vil jeg begynde at lege mere bevidst med ristegrader og profiler.

Shotmaker wrote:
          Lege med vand temperaturen: varmere mindre syrlighed
          Dette har jeg ikke gjort så bevidst, da Domobaren ikke har de helt store temperaturudsving. Men det vil jeg da prøve at gøre.

Shotmaker wrote:
          At stoppe skuddet før den er i nærheden af at blonde (aka ristretto) så burde du få sødme og fylde so det batter - men pas på, det kan godt være vanedannende og fordobler bønneforbruget...
          Ja, det hjælper at klippe den over lidt tidligere end man normalt ville gøre. Men det skulle jo gerne kunne lade sig agøre at lave omkring de 6 cl. i prima kvalitet

Post edited by: MoBak, at: 2007/11/05 11:38

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
            Ja, det hjælper at klippe den over lidt tidligere end man normalt ville gøre. Men det skulle jo gerne kunne lade sig agøre at lave omkring de 6 cl. i prima kvalitet
            Grib dit Bundløse pf ... i med en triple kurv ... klip ved 6cl ... yummie

Post edited by: ChrZacho, at: 2007/11/05 12:12
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

MoBak wrote:
              Jeg har problemer med at få ristet rigtig hårdt med min Imex. Efter 20 min. sker der ligesom ikke rigtigt mere og jeg ender med en ikke alt for mørk rist. Nok højst en full city. Olieudtræk er udelukket! Jeg håber, der falder en Gene Café af til jul, og så vil jeg begynde at lege mere bevidst med ristegrader og profiler.
              [/quote]

Mobak, jeg har set i en tråd på nettet et sted at Imex brugere dækker ca. 1/3 af udblæsningshullet med alufolie. Det skulle give højere varme.
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

Comment

Sonne wrote:
                Mobak, jeg har set i en tråd på nettet et sted at Imex brugere dækker ca. 1/3 af udblæsningshullet med alufolie. Det skulle give højere varme.
                Det er sjovt, det stod jeg faktisk og overvejede i går, da jeg ristede. Der er jo to filtre i Imex'en (under kurven skal skal samle chaff'en). Én som blæser ud af maskinen og én som blæser ned i motoren, så den varme luft bliver genbrugt. Jeg stod netop og overvejede at dække det filter som peger ud af maskinen (delvist) til, men frygtede lidt konsekvenserne. Måske jeg skulle prøve mig frem lidt ad gangen.

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

ChrZacho wrote:
                  Grib dit Bundløse pf ... i med en triple kurv ... klip ved 6cl ... yummie
                  Jeg har faktisk aldrig rigtig fået gang i mit triple filter. Måske jeg skulle i gang med det også.

Doserer du i dit af flere omgange med distribuering imellem eller bare én gang dosering og så tamping?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Jeg gør det af en gang dog med knap så meget top på .... så det er vel en "næsten triple" .. :laugh:
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Er iøvrigt begyndt at skumme mælken før jeg brygger ... betyder lidt for mælken men meget for smagen ... sys jeg .. :huh:
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Sonne wrote:
                        Nu har jeg prøvet det, og det virker helt klart. Nu kan jeg riste bønnerne så mørkt, som jeg gerne vil (og mere end dét hvis det skulle være) og ristetiden er acceptabel (ca. 15 min. plus nedkøling)

Tak for tippet

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

ChrZacho wrote:
                          Er iøvrigt begyndt at skumme mælken før jeg brygger ... betyder lidt for mælken men meget for smagen ... sys jeg .. :huh:
                          Det er jeg også lige begyndt med - med gode resultater.
                          La Marzocco GS/3
                          Casadio Istantaneo
                          Gene Café
                          Aeropress
                          Hario V60

Comment

MoBak wrote:
                            Nu har jeg prøvet det, og det virker helt klart. Nu kan jeg riste bønnerne så mørkt, som jeg gerne vil (og mere end dét hvis det skulle være) og ristetiden er acceptabel (ca. 15 min. plus nedkøling)

Tak for tippet
                            No probs! Det lyder som om den kan lidt igen.
                            La Marzocco GS/3 AV
                            Mahlkönig K30 Vario
                            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                            La Pavoni Professional
                            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                            BLOG

Comment

MoBak wrote:
                              Sonne wrote:

Tak for tippet

Har det så haft indflydelse på sødmen ?

/Peter
                              Rancilio Silvia - PID
                              Macap MC4 Stepless
                              Behmor 1600
                              Xpressivo Presso Barista

Comment

Working...
                              X