Opslag

Collapse
No announcement yet.

Køb af udenlandske espressoblandinger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Køb af udenlandske espressoblandinger

Hej

Vi en anden tråd har snakket lidt om muligheden for at prøve nogle af de udenlandske kendte espressoblandinger til kaffetræffet den 26/1. Jeg har i den forbindelse lavet lidt research vedrørende indkøb af både rå og ristede
    espressoblends fra USA. Jeg har sendt mails til "Sweet Maria" der sælger grønne bønner, til "intelligentsiacoffee" der sælger friskristede espressoblends som bla. "Black Cat" og til "SKAT" der også vil have en del af lagkagen hvis vi køber fra butikker udenfor EU.

---
    Intelligentsiacoffee:
    Efter utallige rykkere har det ikke været muligt at få et svar fra "intelligentsiacoffee". De sælger normalt ikke
    til lande udenfor US, så de gider nok ikke at bøvle med os....

Sweet Maria:
    Bønner sælges i poser med 1, 2, 5, 10 og 20 pund i hver. Det er selvfølgelig billigere at købe en
    pose med 20 pund i forhold til en pose med 1 pund. Dette er den eneste form for mængderabat der tilbydes, så selv om vi f.eks. køber 50 kg. vil kiloprisen ikke blive lavere end hvis vi kun køber 20 pund. (1 pund = 455 gram)

Sweet Maria anbefaler at vi ikke bestiller mere end 12 pund pr. ordre, da pakkerne så kan sendes som såkaldt "International Flat Rate Shipping", som skulle være den billigste løsning.

SKAT:
    1. Er det tilladt at indføre rå kaffebønner til Danmark?
    - Umiddelbart er der ikke restriktioner i forbindelse Fødevarestyrelsen.

2. Er der nogen øvre grænse for hvor meget der må indføres så længe det er til privat brug?
    - Nej, ikke så længe det er til eget brug.

3. Er der nogen former for told, skat eller lignende der skal betales i denne forbindelse? I så fald, hvor meget koster det?
    - Privates køb af varer fra ikke EU-lande, herunder varer købt via Internettet, er detaljeret beskrevet i denne vejledning:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137519&vID=200865

Tolden beregnes normalt med en procentsats alt efter hvilken varer der er tale om.

For det produkt (rå kaffe med koffeinindhold) du nævner skal du påregne 0 % i told af toldværdien (varens pris + fragt mv til EU). Dertil kommer importmoms på 25 % af toldværdien + told. Endvidere skal du beregne et gebyr til transportøren.

Jeg glemte en vigtig ting:
    Der er ganske vist ikke told på, men der er puntkafgift der udgør 5,45 kr pr. kg. Der beregnes også importmoms af punktafgiften.

---

Jeg blev enig med mig selv om at prøve at bestille 12 pund rå bønner hos Sweet Maria for at se hvad det egentlig ville komme til at koste i sidste ende. Jeg har tidligere nogle af deres espressoblends 'på lager' og er specielt vild med Liquid Amber, men Monkey blend'en er også rigtig go', så jeg bestilte følgende:

--------------------------------------------------------------
    SM's Espresso Monkey Blend -5 lbs $21.75
    SM's Liquid Amber Espresso Blend -5 lbs $23.06
    SM's Liquid Amber Espresso Blend -2 lbs $10.07
    Shipping: $40.50
    --------------------------------------------------------------
    Total: $95.38

Dollar kurs:1 USD = 5,13 kr.
    Danske kroner ialt 489,-
    12 pund = 5.4 kg.
    1 Kg. = 90,6 kr.

Hvis jeg har forstået hvad reglerne fra "SKAT" kommer jeg til at betale følgende:

Told: 0% af 489 = 0,00
    Punktafgift: 5,45 x 5,4 = 29,43
    Importmoms: 25% af 489+0+29,43 = 129,60

Pris ialt: 489+29,43+129,60 = 648,03 Kr.

Til sammenligning ligger denne pris meget tæt på den pris jeg normalt betaler for diverse espressoblandinger inkl. porto fra danske kaffe webshops.

Da posten en uge efter bestillingen endelig kom med pakken var der ingen opkrævning fra told & skat, så jeg slap med at betale de 489,- for bønner og porto :-)

Jeg ved ikke rigtig om det kan betale sig at gøre et stort nummer ud af og lave en fælles bestilling. Det er i bund og grund ikke er den store besparelse at hente og det er lige så let som at bestille hos de danske webshops. Og hvem kan ikke bruge 5,4 kg. Grønne bønner selv?

Jeg tager i hvert fald noget friskristet kaffe med den 26/1 (hvis der er mere tilbage ;-) Så kan i jo smage der.

Hvad siger i derude?????

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Køb af udenlandske espressoblandinger

KimH wrote:
    Jeg ved ikke rigtig om det kan betale sig at gøre et stort nummer ud af og lave en fælles bestilling. Det er i bund og grund ikke er den store besparelse at hente og det er lige så let som at bestille hos de danske webshops. Og hvem kan ikke bruge 5,4 kg. Grønne bønner selv?

Jeg tager i hvert fald noget friskristet kaffe med den 26/1 (hvis der er mere tilbage ;-) Så kan i jo smage der.

Hvad siger i derude?????

/Kim
    Jeg siger: Godt arbejde!

Du har ret, det er måske bedre bare at bestille noget hver for sig. Men måske skulle vi så alligevel koordinere lidt og så kunne vi jo lave en "byttebørs" på dagen. De har jo rigtig mange bønner, så hvis vi nu fik det koordineret lidt, kunne vi jo bestille fx to slags hver af 5 pund, og dermed opnå en mængderabat på bønnen. Og derefter bytte lidt indbyrdes, i januar? Selvfølgelig, hvis vi alle vil have Monkey og Amber, kan det være ligemeget

Jeg tror, jeg vil prøve at lave en bestilling også. Jeg kigger lige lidt på deres hjemmeside, hvad det skal være og skriver hvad bestillingen blev.

Bestilte du bare helt almindelig via deres hjemmeside, eller skrev du en mail, når det du er en bestiling til DK?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
      Bestilte du bare helt almindelig via deres hjemmeside, eller skrev du en mail, når det du er en bestiling til DK?
      Helt almindeligt!
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

Lidt serviceinfo for handel med virksomheder fra USA som ikke sender til europa:

Der er mulighed for at handle med dem alligevelgennem virksomheder som eksempelvis

http://www.myus.com/

Så klarer de videreformidlingen
        :silly:
        Expobar Brewtus II
        Macap MC4 stepless
        Gaggia MDF
        Heartware Precision
        Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

nicolai.norrid wrote:
          Lidt serviceinfo for handel med virksomheder fra USA som ikke sender til europa:

Der er mulighed for at handle med dem alligevelgennem virksomheder som eksempelvis

http://www.myus.com/

Så klarer de videreformidlingen
          :silly:
          Smart koncept. Jeg var sq ikke klar over der fandtes sådanne firmaer.
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

Comment

Så fik jeg lagt en bestilling ind hos Sweet Marias. Jeg købte:

SM´s Espresso Monkey Blend -2 lbs 1 $9.50
            SM´s Liquid Amber Espresso Blend -2 lbs 1 $10.07
            SM´s Puro Scuro Blend -2 lbs 1 $10.26
            SM´s Moka Kadir Blend -2 lbs 1 $10.64
            8-Pack Green Coffee Sampler 1 $17.00

Altså 4 af deres blandinger og en pakke med 8 af deres S.O. bønner (efter deres valg).

Nu håber jeg så, at de bliver leveret midt i juletravlheden, så tolderen ikke har tid til at kigge på den

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Det lyder rigtig spændende!

Godt arbejde Kim

Jeg sidder jo her og bliver helt misundelig - måske jeg alligevel skal købe mig en rister...
              Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
                Jeg sidder jo her og bliver helt misundelig - måske jeg alligevel skal købe mig en rister...
                Du må da hellere få skrevet en rister på ønskeseddelen Der er da nogle go'e tilbud rundt omkring for tiden. hehe
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

Comment

Hej Kim,

Fik du nogen bekræftelse fra S.M. om at dine bønner var blevet sendt afsted. Jeg bestilte i lørdags, men har stadig ikke hørt noget om, at de skulle være afsendt :unsure:

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                    Fik du nogen bekræftelse fra S.M. om at dine bønner var blevet sendt afsted. Jeg bestilte i lørdags, men har stadig ikke hørt noget om, at de skulle være afsendt :unsure:
                    Ja, jeg modtog både en ordrebekræftelse umiddelbart efter ordren var afgivet og en E-mail med info om pakken, da den blev sendt.

Kan du have oplyst forkert mail adresse? eller er disse mails måske havnet i dit spamfilter?
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Jeg har fået ordrebekræftelsen umiddelbart efter bestillingen. Men derefter ingenting om, at varerne er sendt afsted. Selvom de skriver i ordrebek.:

For USPS shipments, the USPS delivery confirmation # will be sent to you by email (the email address used on the order).
                      Måske har de bare travlt. Jeg giver dem lige i dag med (US-tid) og kontakter dem i morgen, hvis ikke jeg har hørt noget.

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Mail vedrørende at pakken var afsendt kom hos mig dagen efter ordren var afgivet.
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

Så sprang jeg også på lidt fremmed kaffe fra Sweet Marias:

1088-2 SM's Liquid Amber Espresso Blend -2 lbs $10.07
                          2052 8-Pack Green Coffee Sampler $17.00
                          1084-5 SM's Espresso Monkey Blend -5 lbs $21.75

Gad vide hvor lang det tager før den lander hos mig - Hvad er jeres erfraringer ?

Mvh.

Peter
                          Rancilio Silvia - PID
                          Macap MC4 Stepless
                          Behmor 1600
                          Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Shotmaker wrote:
                            Så sprang jeg også på lidt fremmed kaffe fra Sweet Marias...
                            Herligt Peter, sig til når du skal have en 2nd opinion på dem :laugh: :P
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Min erfaring er, at jeg bestilte forrige lørdag, de blev sendt afsted i onsdags, og jeg har endnu ikke modtaget dem.

Tirsdag aften sendte jeg dem en mail og spurgte om de kunne sige hvornår de blev sendt og da skrev de tilbage, at de bestræber sig på at sende indefor 72 timer, men at de har meget travlt for tiden.

Jeg glæder mig til de kommer. De må være lige på trapperne :P

EDIT: Så håber jeg bare, at toldere er godt og grundigt julestresset - eller at han allerede er gået på ferie

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/18 18:58

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

Comment

Working...
                              X