Opslag

Collapse
No announcement yet.

CoffeeCollectives espresso blend

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• CoffeeCollectives espresso blend

Hej Klaus, Peter og resten af TCC,

Igen skal lyde et tak for jeres bidrag til vores arrangement. Vi havde en faktastisk dag. Det kunne have været sjovt, hvis I havde været der. Jeres blend blev stillet ud til fri afbenyttelse og det blev præciseret, at der var tale om to forskellige ristedatoer. Jeg har ikke overblik over om alle fik smagt blenden, men jeg lavede i hvert fald noget lidt struktureret smagning af de to ristedatoer op mod hinanden sammen med Søren Wolder og RuneL.

Desværre var det først et stykke henne på dagen vi gik i gang, hvor ganen allerede var bombet af de første 10-12 shots, så smagsløgene har nok haft skarpere tider. Dene eneste klare konklusion jeg synes jeg kunne lave på det tidspunkt var, at den ældste rist (12 dage) var bedre. Smagen virkede mere kompleks og jeg er overbevist om, at det netop hænger sammen med Peters forklaring i en anden tråd om, at \"den friskristede aroma\" aftager og bønnernes egne aromaer træder tydligere frem.

Jeg vil være lidt forsigtig med at udtale mig om, hvad jeg synes om blenden. Den er god - ingen tvivl. Men som sagt havde vi fået meget espresso da vi sådan rigtig begyndte at smage på det. Faktisk så meget, at da Rune og jeg drak et glas vand mellem de to blends for at skylle munden, blev vi enige om at det var da også en ok espresso :silly: Men mit umiddelbare indtryk af den nye blend contra den gamle (som det er over en måned siden jeg har smagt) er at den nye har flere lyse aromaer (fleurale?) og en højere syrlighed end jeg husker den gamle blend. Den gamle blend husker jeg som mere \"fed\" og sød.

Som jeg husker den gamle og det jeg nu var i stand til at smage af den nye tror jeg faktisk at jeg ville foretrække den gamle grunden den lidt højere sødme, som jeg husker den for. Det skal dog tages med alle mulige forbehold og derfor har jeg lige ristet en portion af den gamle, og jeg har en rest med hjem af den nye. Så jeg smager videre og kommer tilbage - men der går jo 12 dage inden jeg kan smage på min friskristede portion :P

Hvad siger I andre? Fik I alle smagt blenden og hvad synes I om den?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:CoffeeCollectives espresso blend

Hvad er forresten TCC\'s egne erfaringer mht. til brygtemperatur på blenden - hvis man kan sige noget om det set isoleret fra alle de andre variable?

Nu fik jeg jo målt temperatur på min maskine i går, så jeg for første gang ved lidt om hvorledes temperaturen ligger

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
      Hvad siger I andre? Fik I alle smagt blenden og hvad synes I om den?
      Nu fik jeg desværre ikke smagt TCC espressoen i går, da jeg desværre blev nød til at melde afbud pga et dødsfald i den nærmeste familie.
      Men jeg fik en potion i julegave, så jeg har smagt den, flere gange og jeg kan kun sige at jeg godt kan lide den, den er helt sikkert med på min top tre liste
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg fik smagt den ældste rist og mit umiddelbare indtryk, var at den var meget \"lys\" både i smagen og også i ekstraktionen - faktisk smed jeg den første ud da jeg troede jeg havde lavet et lille fejlskud.

Næste skud var nøjagtig magen til - lavet på Brugnettien (\"prof\" maskiner laver jeg en \"rant\" om senere...)

Som sagt var smagen lys og virkede let syrlig - jeg har endnu ikke været på cupping så jeg mangler lidt ord at putte på.

\"kroppen\" var let og nærmest tynd - ikke fed og cremet som jeg foretrækker mine espressoer.

Alt i alt er det ikke en blend jeg umiddelbart er glad for - men jeg har en mistanke om at den indeholder nuancer jeg ikke er i stand til at identificere og værdsatte endnu.

Mvh.

Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Jeg smagte dem begge, og forsøgte også at lave en sammenligning af de to ristedatoer op mod hinanden. Det skal også siges at jeg også på tidspunktet for smagningen havde fået en del kaffe indenbords, og at de to ristninger ikke blev smagt lige op mod hinanden. Der gik lidt tid imellem de to kopper.

Jeg er enig i at den friskristede havde en lidt mere kant, men jeg er godt nok i tvivl om hvilken af de to der hang mest i munden. Faktisk var mit første indtryk at den nyristede hang lidt længere i munden, men bagefter kom jeg i tvivl.

Jeg har ikke smagt TCCs oprindelige blend, så den kan jeg ikke udtale mig om, og her 24 timer efter er det måske heller ikke så nemt at beskrive smagsoplevelsen så præcist (jeg vidste jeg skulle have taget nogle af mine smagsskemaer med). Men jeg husker en klar smag af frugt og nødder i begge ristninger. Den syrlighed der, som jeg forstår det, er med til at bære smagsstofferne frem, var som jeg husker det mere fremtrædende i den friskeste ristning. Måske ver den \"modne\" blend lidt mere sødlig i smagen? Jeg mener også at kunne huske en fin nyance af mandel - men jeg vil ikke afvise at jeg blander tingene sammen.

Jeg er dog blevet lidt i tvivl om visdommen bag at smage på kaffe i espressoformen. Det forekommer mig at der er alt for mange variabler i spil, og alt for mange ting der kan gå galt. Burde man ikke i stedet smage - selv på espressoblends - under mere \"kontrollerede\" forhold, f.eks. som ved cupping (det gør man måske også, så det er sikkert bare min uvidenhed der kommer til udtryk)?

Jeg ville rigtig gerne smage på begge ristninger igen, og næste gang under mere \"kontrollere\" omstrændigheder ;-)
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hei Hobzon jeg er rimelig sikker på at hvis du smider en mail til TCC så kan de nok godt sende dig bønner ristet på forskellig dato\'er hvis du prøve der hjemme
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hobzon wrote:
              Jeg ville rigtig gerne smage på begge ristninger igen, og næste gang under mere \"kontrollere\" omstrændigheder ;-)
              Ja, det er selvfølgelig ikke optimalt at smage en ny blend, prøve en ny kværn, lege med en ny maskine og lige prøve en ny teknik, som man så sidemanden bruge - i ét og samme shot

Derfor gik jeg også hen til min egen kværn og maskine, da jeg skulle testsmage lidt mere seriøst. Desværre for sent på dagen. Jeg ville også rigtig gerne lave den samme test igen, men mæste gang hvor én af de 4 herrer selv trak skuddene på deres egen La Marzocco GB/\"something\" (80?), præcis sådan som de synes deres espresso skal laves.

Men jeg er stadig ikke i tvivl om, at det er en blend, jeg holder meget af og jeg glæder mig til at smage den igen under lidt mere rolige forhold forhold herhjemme

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                [quote]Hobzon wrote:
                jeg glæder mig til at smage den igen under lidt mere rolige forhold forhold herhjemme
                Hej Mobak - jeg tror du har fat noget der - Selvom jeg fik en række gode espressoer og mælkedrikke i går, så var der ingen af dem der overhovedet var i nærheden af at være lige så gode som de bedste jeg har lavet (hjemme)

Derfor tror jeg også at der er mere gemt i TCC\'s blend end det var muligt at få frem i går.

/Peter
                Rancilio Silvia - PID
                Macap MC4 Stepless
                Behmor 1600
                Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Jeg vil lige følge op på mit tidligere indlæg, idet jeg har smagt på blenden igen her til aften. Jeg lavede mig en cappucino af blenden, som er ristet 14. jan.

Da jeg lavede mit dobbeltshot, kunne jeg med det samme se, at den var ramt lige i r.... Jeg startede skuddet helt på toppen af Domobarens varmecyklus, hvilket jeg lærte i går betyder 93 grader. Synet af skuddet i det bundløse filter så perfekt, lækker og sirupsagtig ud og gennemløbstiden endte på 28-29 sek. Jeg sippede lige til espressoen inden jeg steamede og hældte mælken i og allerede her, blev jeg positiv overrasket i forhold til i går. Jeg havde fået noget af den sødme frem, som jeg synes manglede i går omend ikke så meget, som jeg husker den gamle blend for - men så vidt jeg har forstået, er det netop meningen at den nye blend skal være lidt mere frugt-/blomsteragtig og knap så sød/tung (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, Klaus og Peter).

Jeg var lige ved at ombestemme mig og bare drikke den som ren espresso, men ville nu alligevel smage den som cappucino. Dette var en RIGTIG dejlig oplevelse. Det som i går fremstod som en lidt for spids syrlighed (efter mine præferencer), var nu i stedet en kompleks men dejlig oplevelse af nogle frugtagtige aromaer, som fik mig til at tænke på, at TCC havde beskrevet, at den nye bønne i blenden, Adado, skulle tilføje et strejf af jordbær. Det stod helt tydeligt frem for mig i den cappucino, som jeg vil betegne som noget af det bedste jeg har fået.

Nu er spørgsmålet, som jeg stiller mig selv: Hvorfor havde jeg en \"dårlig\" oplevelse med blenden i går (\"dårlig\" skal her forståes som relativt set, for jeg synes blenden var god i går, men ikke på højde med hvad jeg oplevede i dag og hvad jeg har oplevet tidligere med den gamle blend) og en væsentlig bedre i dag? Flere smagninger i fremtiden vil måske give svaret, men der kan være flere forklaringer, så vidt jeg kan se:

1) Som jeg har været inde på i mit tidligere indlæg, havde jeg fået meget espresso, da jeg smagte på blenden i går. Mine smagsløg har uden tvivl lidt overlast inden jeg smagte på blenden.

2) Det kan også være et spørgsmål om forventningsafstemning. Da jeg skulle til at smage på blenden i går, var mine forventninger tårnhøje - og lidt til. Det er en dyr blend, som jeg tidligere har smagt og haft en kæmpe oplevelse med at drikke. Den er så i mellemtiden blevet ændret, og man forventer jo selvfølgelig at ændringen har gjort den ENDNU bedre end sidst. I dag smagte jeg derimod på blenden med en lavere forventning, idet jeg ikke syntes lige så godt om blenden i går, som jeg gjorde sidst, jeg smagte den. Det ville derfor være nemmere at få opfyldt forventningerne og dermed blive positivt overrasket. Giver det mening? :S

3) Det kan også være at blenden er følsom overfor udsving i tilberedningen, således at jeg bare har været dygtigere (nogle vil kalde det heldigere ) i dag end i går? Jeg har før oplevet, at forskellige bønner er mere tilgivende overfor udsving end andre og har også hørt andre nævne det samme. Har TCC selv gjort sig nogle erfaringer om dette?

Læser du med endnu? :blink: Det blev en meget længere smøre end planlagt, Sorry

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Halløjsa,

jeg ville bare lige gi mit korte besyv med, da jeg faktisk mener MoBak har beskrevet rimeligt godt hvad jeg også oplevede.

I forhold til den forrige blend oplevede jeg den nye blend som en kende mere lys i noterne, måske med lidt mere syrlighed lige allerførst. I det første skud jeg fik af den nyristede fik jeg smagen af marcipan i munden, hobon nævnte mandel, og det ka osse godt være det pegede lidt derhenad.
                    Den \"gamle\" ristning, altså den der var 14 dage gammel oplevede jeg som mere balanceret og den startede lidt syrligt igen og hang lidt længere i munden med lidt sødme, hvor jeg mener den \"nye\" forsvandt lidt hurtigere.

Forøvrigt er det pokkers svært at huske den slags ting bagefter, og som mobak er inde på var det generelt svært at smage noget som helst efter at man har leget med kaffemaskiner hele dagen
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Hej,

Det er godt at høre at I har haft en god dag med kaffegrums på hjernen

Rigtig mange gange tak for alle jeres kommentarer, det er rigtigt fedt at høre hvad I synes om espressoen! Vi vil helt sikkert huske jeres kommentarer og tage den med i vores videre arbejde med den.

Jeg vil gerne lige give mit/vores besyv med og ville egentlig gerne holde det kort fordi jeg synes i har været meget rundt om tingene allerede (beskrivelser som frugtig, floral, mandel/marcipan er vi helt med på!) - men jeg har godt nok lidt svært ved at begrænse mig når det drejer sig om kaffe, så I må hænge på sålænge i orker

Overordnet er det selvfølgelig lidt ærgeligt hvis der er nogle som synes vores \'gl\' blend (altså den med Harrar) var bedre end den nye (med Adado, Yirga), men smag og behag er jo forskellige! Men vi er glade for at se at det virker som om de fleste synes at \'den modnede\' ristning fra d. 14/1 var bedre end \'den friske\' fra d. 21! Det svarer også til vores opfattelse af at espressoen, med vores emballering (nitrogenskyllede ventilposer) topper 2-3 uger efter ristningen.

På det lidt mere tekniske niveau, er jeg imponeret over antallet af espressoer i har kunnet \'ordne\' - jeg når selv muren omkring 6 espresso;-) Jeg tror også, som I vist alle er inde på at det er svært helt at bedømme nøgternt efter så meget espresso. Det er jo også én af udfordringerne ved at smage espresso at man faktisk ikke kan klare særlig mange ad gangen. Så det er fedt at høre at flere af jer har lyst til at prøve espressoen igen under lidt mere rolige forhold og måske med lidt mindre koffein i kroppen!

Når det er sagt kan jeg alligevel godt følge meget af det i beskriver. Der er to ting mht selve smags- og aromaprofilen for vores nye blend, som jeg gerne lige vil runde.

Det ene er begrebet \'fylde\'. Som vi arbejder med det kan man lidt firkantet tale om to slags fylde (eller mere præcist mundfølelse) i kaffe - tyngde er den ene og cremethed/olierethed den anden. Tyngden kommer af tørstoffet i kaffen og cremetheden af olierne. Efter vores opfattelse har den nye espressoblend måske lidt mindre tyngde, men cremetheden og olieretheden skulle være bibeholdt høj (ligesom sødmen).

En anden ting der helt klart spiller ind på fyldeoplevelsen er den frugtighed (med noter henad jordbær) som Adado\'en har tilført. Efter min opfattelse kan man måske sammenligne det lidt med en tung chokolademousse der får syrligt modspil fra en bærkompot eller lign. Spiser man den rene chokolademousse kan den godt virke meget tung mens den samme mousse kan \'løftes\' lidt af syrligheden fra bærkompotten og virke lettere. Sådan oplever jeg ihvertfald lidt forskellen. Hvor blenden med Harar havde en lidt lavere syrlighed og dermed meget fokus på fylden, har den nye blend med Adado fået lidt mere syrlighed, der som Hobzon er inde på er med til at løfte nogle frugtige (eller måske endda florale) aromaer frem, men som også flytter balancen lidt fra fylden mod syrligheden.

Endelig vil jeg sige til Mobak at vi også tit snakker i TCC om hvilken indflydelse forventinger har på det man smager. På den ene side er det vel rimeligt sikkert at det har meget at skulle have sagt og at når man ønsker at bedømme/beskrive en kaffe bør man derfor smage den blindt. På den anden side så er forventningerne jo for det meste en del af oplevelsen og en god kaffe bør da kunne holde til at man har forventninger til den!

Klaus er i Stockholm, men jeg er sikker på at han gerne vil supplere med lidt om brygtemperatur og følsomhed overfor udsving i brygningen mm. om vores espresso!

Igen tak for alle jeres kommentarer! Det er virkelig fedt at få den slags omhyggelig feedback på vores arbejde!
                      Peter Dupont
                      Ristemester
                      Probat L12
                      www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Peter D wrote:
                        Jeg vil gerne lige give mit/vores besyv med og ville egentlig gerne holde det kort fordi jeg synes i har været meget rundt om tingene allerede (beskrivelser som frugtig, floral, mandel/marcipan er vi helt med på!) - men jeg har godt nok lidt svært ved at begrænse mig når det drejer sig om kaffe, så I må hænge på sålænge i orker
                        Hej Peter,

Jo længere (indlæg :blush des bedre Det er fedt at læse indlæg fra nogen som virkelig har styr på sagerne. Det lærer vi med garanti alle noget af...

Peter D wrote:
                        En anden ting der helt klart spiller ind på fyldeoplevelsen er den frugtighed (med noter henad jordbær) som Adado\'en har tilført. Efter min opfattelse kan man måske sammenligne det lidt med en tung chokolademousse der får syrligt modspil fra en bærkompot eller lign. Spiser man den rene chokolademousse kan den godt virke meget tung mens den samme mousse kan \'løftes\' lidt af syrligheden fra bærkompotten og virke lettere. Sådan oplever jeg ihvertfald lidt forskellen.
                        Den sammenligning kan jeg faktisk godt følge - selvom jeg nok ikke selv var kommet på den Og faktisk passer mine præferencer så fint sammen, at jeg ville foretrække chokolademoussen for sig - til en vis grænse. Måske derfor foretrækker jeg den gamle blend. Jeg forbeholder mig dog stadig ret til at ændre mening, når jeg får den gamle smagt igen om et par uger (den jeg selv har ristet og forhåbentlig har ramt en rimelig rist på)

Men som jeg også skrev efterfølgende, lavede jeg mig selv en FANTASTISK cappucino med den nye blend søndag aften. nok den bedste jeg har fået. Så kombineret med en god cremet sødmælk, gør den ekstra syrlighed sig efter min mening supergodt.

Jeg ønsker mig en ekstra kværn, \"gammel\" TCC blend i den ene og \"ny\" TCC blend i den anden og så kan jeg vælge efter om jeg laver espresso eller cappuccino

Måske er der også en forskel i forhold til hvor \"god\" man er til at smage og skelne de forskellige smagsstoffer. Hvis jeg var meget bedre til at dissikere syrligheden og identificere den som opbygget af forskellige flurale og frugtige komponenter, ville jeg garanteret også sætte meget mere pris på det. Jeg skal tænke mig godt om, for ikke bare at identificere det som \"syrligt\", hvilket hjernen nok ikke finder så eksotisk og spændende som \"lidt jordbær her, lidt citrus dér, og så lige lidt blomstereng til at slutte på\" (bare som eksempel). Derimod har hjernen nok ikke så meget imod at slå \"lidt karamel, noget chokolade og et strejf marcipan\" sammen til bare at være \"sødt\" - for det er jo stadig \"rart\". Jeg ved ikke om det blev lidt for lommefilosofisk, men jeg tror på, at oplevelsen opfattes mere positivt, hvis man kan identificere, hvad man oplever.

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

I er godt nok dybsindige i Jeres smags præferencer

Jeg kørte også i går et par mere kontrollerede test af blenden, da mine smagsløg (som alle andres) var bombede søndag.

Jeg er helt enig med de andre indlæg, og nyder virkelig yirgacheffens evne til at føle at man en træder ud på en dugfrisk forårs eng.

Mums

Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Den sammenligning kan jeg faktisk godt følge - selvom jeg nok ikke selv var kommet på den Og faktisk passer mine præferencer så fint sammen, at jeg ville foretrække chokolademoussen for sig - til en vis grænse. Måske derfor foretrækker jeg den gamle blend.
                            der fik du mig Mobak - jeg foretrækker faktisk også for det meste chokolademousse rent Men da jeg godt kan lide friskheden og særligt aromaerne i vores nye blend passer mine præferencer ikke så fint som dine!
                            Peter Dupont
                            Ristemester
                            Probat L12
                            www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

MoBak wrote:
                              Måske er der også en forskel i forhold til hvor \"god\" man er til at smage og skelne de forskellige smagsstoffer.
                              Det tror jeg du har FULDSTÆNDIG ret i MoBak. Men jeg tror heller ikke evnen til at beskrive smag er forbeholdt de få - jeg tror det er noget man kan lære.

Jeg har talt med en god ven af mig der er læge, og som faktisk bruger en god del af sit liv på at forske i smagsrelaterede sygdomme, og han fortalte mig lidt om, hvordan smag fungerer. Jeg vil gøre mit bedste for at videreformidle hvad han sagde:

Mennesker fødes (for det meste) med omkring 10.000 aktive smagsløg der er fordelt hovedsageligt på tungens overflade, færre hen over den bløde del af ganen og færrest på strubelåget (bagest i munden, hvor tungen er fæstnet). Det har alle dage været en vittighed at en 18-årig har 8000 smagsløg, mens en 80-årig har 18 smagsløg, men det er faktisk ikke korrekt. Vi bevarer vore smagsløg gennem hele livet, og der er blandt fagfolk bred enighed om, at årsagen til at vi med alderen \"mister\" evnen til at smage \"svage\" smagsstoffer, ALENE skyldes den måde hjernen fungerer. Visse smagsoplevelser bliver ganske enkelt \"genkendt\" lettere af hjernen, og derfor registreres den heller ikke på samme måde. Det svarer lidt til den måde vi vænner os til at bære tøj. I følte vi tøjets berøring mod huden meget tydeligt, men som vi voksede op, vænnede vi os til det, og allerede i 5-års alderen, tænker børn slet ikke over at de har tøj på.

Der er angiveligt ingen forskel på hvordan ting smager, men der kan være en lang række faktorer der påvirker hvordan vi oplever forskellige smagsstoffer og forskellige smagsnuancer. Vanilie er f.eks. den næstmest komplekse smag vi kender, der er kun én smag der er mere kompleks - kaffe! Hvor vanilje indeholder omkring 150 forskellige komponenter der bidrager til vaniljesmagen indeholder arabicabønner over 750 forskellige komponenter der bidrager til kaffens smag.

Selv om det fysiologisk er muligt for mennesker at skelne mellem et utal af smagsnuancer og smagsoplevelser, så er vor evne til at identificere de enkelte komponenter afgørende begrænset af vor evne til at kunne sammenligne og beskrive disse smagsstoffer. Med andre ord - vi kan alle smage mere eller mindre det samme, men vor referenceramme kan være forskellig.

Det irriterer mig lidt at tænke på, at beskrivelsen af smag dermed bliver meget subjektiv. Rune smagte marcipan, jeg smagte mandel. Marcipan er lavet af mandler - så det er jo logisk nok - andre vil måske beskrive det som en smag af søde nødder. Alle har jo ret. Tilgiv mig at jeg gentager mig selv - men jeg synes det er en vigtig pointe. For når udtalelsen: \"smag og behag er forskellig\" efterhånden er blevet et dogme for mange, så er det ikke hele sandheden (som jeg ser det). Det er rigtigt nok at \"behag\" er forskellig - men det er ikke smagen der er forskellig, men vor referenceramme og dermed hvor evne til at beskrive smag.

Det er DERFOR jeg tror det ville være en KANON idé med et kursus, ja - det behøver ikke engang handle specifikt om kaffe... så lad os kalde det et \"smagskursus\" i stedet. Ikke i den forbindelse at vi absolut skal have en \"lærer\", men mere at vi i forbindelse med \"kurset\" i fælleskab skal gå på opdagelse i smagens og duftens verden. Her kan vi få lov til i fællesskab at dufte og smage på mange forskellige ting, og sammenholde disse \"rene\" smags og duftoplevelser med forskellige kaffer eller blends. Hvis vi er 5-6 personer på et sådant \"kursus\", kunne vi i forbindelse med kurset købe et sæt Le Nez du café med 36 samples (i fællesskab), og derefter lade det gå på rundtur mellem deltagerne. Den der holder kurset (lægger hus og espressomaskine til), kunne så få lov at beholde aroma-sættet, efter det havde været rundt til alle deltagere et par gange. Prisen for et sæt Le Nez du café er 250 kroner pr. næse (hehe) hvis vi er 6 personer der deltager. Jeg tror det kunne blive en KANON eftermiddag eller aften.
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎