Opslag

Collapse
No announcement yet.

Økologiske bønner fra mexico!!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Økologiske bønner fra mexico!!!

Hej

Jeg havde for lidt tid siden fornøjelsen af at smage en meget god kop kaffe brygget på en økologisk mexikansk bønne. Den havde en dejlig blød smag (uhmm).

Jeg fik dog ikke spurgt til dens navn. Er der nogen der kan komme med mulige bud på hvilken en det kan dreje sig om?

/
    Sven-Erik

Rifraf
    Rifraf
    Vibiemme Domobar Super
    Hot Top
    Rancillo kaffekværn

Re:Økologiske bønner fra mexico!!!

Umiddelbart kan det lyde som Chiapas, eller måske Maragogype (elefantbønner) men jeg er dog ikke så velbevandret i Mexicansk kaffe.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
      Umiddelbart kan det lyde som Chiapas, eller måske Maragogype (elefantbønner) men jeg er dog ikke så velbevandret i Mexicansk kaffe.
      Hej

Har du selv prøvet ovenstående? Hvad var dit indtryk af dem?

/Sven-Erik
      Rifraf
      Vibiemme Domobar Super
      Hot Top
      Rancillo kaffekværn

Comment

Hvis det var færdigristede bønner, vil jeg tro det har været Chiapas fra Estate?

Det er i hvert fald en af de få økologiske mexicanske kaffer jeg er stødt på herhjemme i bred handel

Poul

P.S. Den er også relativt nem at få som grønne bønner
        Faema E61 med oversize bryghoved
        Faema E61 Ariete
        Isomac Tea
        HotTop Analog rister
        IRoast
        Rossi RR45
        San Marco SM90

Comment

SEM wrote:
          Roed wrote:
          Hej

/Sven-Erik
          Jeg har prøvet Chiapas, men det er så lang tid siden at jeg ikke lige kan komme med en smagsprofil.

KaffeMekka har Maragogype på lager.
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
            SEM wrote:
            Roed wrote:
            Hej

/Sven-Erik
            Jeg har prøvet Chiapas, men det er så lang tid siden at jeg ikke lige kan komme med en smagsprofil.

KaffeMekka har Maragogype på lager.
            Hej

Jeg tror jeg vil tage et kig forbi kaffeagenterne som ikke er så langt fra min bopæl - mon ikke han giver en smagsprøve såfremt han har den på lager

Hvordan er mexicanske bønners ry ellers ude i verden? Er der nogle sorter som har et særligt godt ry eller blander man dem typisk op med andre sorter for at få en god blanding? Nogle erfaringer?

/Sven-Erik
            Rifraf
            Vibiemme Domobar Super
            Hot Top
            Rancillo kaffekværn

Comment

Hej Sven Erik

Mexico, som alle andre producent-lande, har både noget rigtig godt og noget rigtig skidt. Det kommer an på hvor (hvilken farm f.eks.) bønnerne kommer fra. Overordnet er Mexico kendt for deres milde, balancerede kaffer. De har ikke den helt store krop eller syrlighed, men kan være dejligt delikate især i lyse ristninger.

Mexico er desuden et af de største (hvis ikke det største) producentland af økologisk kaffe. De startede meget tidligt med at satse på de økologiske certificeringer. I dag kan man derfor få rigtig meget økologisk kaffe derfra, som dog ikke nødvendigvis er af særlig høj smagskvalitet.

Gode bud på mexicansk kaffe kan jeg anbefale Estate\'s Santa Cruz eller La Irlanda, som var en af de første farme til at blive økologisk certificeret. For øvrigt er Chiapas en stor region i Mexico og Maragogype en Arabica-sort, som dyrkes i flere lande, så de to ting siger ikke i sig selv noget om kvaliteten.

Håber du finder en god kaffe!
              Klaus Thomsen
              World Barista Champion 2006
              Kig ind på vores Blog her
              The Coffee Collective

Comment

Working...
              X