Opslag

Collapse
No announcement yet.

Håndsortering af bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Håndsortering af bønner

Jeg fjerner normalt omkring 10% af de grønne bønner før jeg rister - I dag fjernede jeg 18% - Inkl. en sten :P
    Jeg synes jeg kan smage forskel i mine skud - Jeg kan ikke forestille mig at nogle af de klamme bønner jeg fjerner ikke har indflydelse på kaffen!

Jeg måler 50-75g kaffe ud og smider dem på et viskestykke og sorterer indtil jeg har de 250g jeg skal riste. Nu smed jeg dem ud, men jeg skal prøve at tage et billede af de kasserede bønner. Nogle er altså ikke særligt appetitlige ;P

Gør I det samme - Hvis ikke, så kan jeg klart anbefale at I gør det
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Re:Håndsortering af bønner

ordo.dk wrote:
    Gør I det samme - Hvis ikke, så kan jeg klart anbefale at I gør det
    Jeg har overvejet det, og har også gjort det lidt ind imellem. Men min espresoblend indeholder Mandheling, og de er generelt ikke særligt pænde. Jeg tror ikke det i alle tilfælde er fordi de fejler noget rent smagsmæssigt, men jeg tror jeg vill esortere 50% fra, hvis jeg skulle fjerne alle dem som ikke er hele og fine bønner.

Næste gang, kan du så ikke ligne alle forskellige eksempler på de typer af fejl du sorterer fra og tage et billede. Og gerne med en forklaring på, hvad fejlen er - hvis du kender forklaringen...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ja nu køber jeg desværre ikke grønne bønner endnu , bare lidt nysgerig om det er selve sorteringen i det pågældende land eks. Etopien det halter ? eller under transporten hertil der sker noget ?
      ( Halter er måske så meget sagt , måske normalt at en hvis procentdel er klamme)?
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Casadio Macinadosatore Istantaneo
      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
      Pullman/Synesso ridgeless
      Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Jeg skal nok prøve at tage nogle billeder næste gang... Generelt sorterer jeg bønner fra der:

[ul][li]er knækkede[/li][li]er meget små[/li][li]er misfarvede i forhold til andre - MEGET lyse og MEGET mørke[/li][li]har huller i skallen eller i spidsen (insekt)[/li][li]ser ud som om de har været mugne (ligner tørret chaff)[/li][li]har ridser/revner/er knækkede/knuste (dette specielt fra bønner der er wet process pulped - dette kan være \"stinker beans\" )[/li][li]har pletter[/li][li]ikke er hele[/li][li]er skaller[/li][li]er formet forkert[/li][/ul]
        Der er flere beskrivelser på nettet... Her er lidt mere...

En enkelt eller to \"stinker\" beans er nok til at påvirke en hel rist... En bønne der har været muggen er nok til at påvirke et skud ;P

Comment

om det er selve sorteringen i det pågældende land eks. Etopien det halter ?
          Ja rent teknisk kan de sagtens sortere mange defekter fra i producentlandene, mange steder er det blot et spørgsmål om det kan betale sig for dem! De skal jo selvfølgelig have en betaling der kan modsvare det ekstra arbejde og hvis de har nogen at afsætte den ekstra sorterede kaffe til har jeg endnu ikke mødt nogen i producentlande der ikke ønsker at gøre det
          Peter Dupont
          Ristemester
          Probat L12
          www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Selvom de sorterer, endda godt, ved producenten, er der stort set altid nogle de overser - Vi taler jo mange mange bønner Og de skulle jo nok også kassere for meget, hvis de virkelig leverede zero defect kaffe som 4-arts i Taiwan gør...

Den største ulempe, synes jeg, er at det tager så s..... lang tid

Comment

Ja det er godt nok mange bønnerhmy: men det kan lade sig gøre med den rette kombination af sorteringsmaskiner som eks \'electronic eye\' der sorterer på bønnernes farve og håndsortering.

Jeg er ikke i tvivl om at det er arbejdet værd om det bliver gjort her eller der. Jeg har selv prøvet at håndsortere forskellige typer af defekter fra, isolere dem efter defekttype og ristet/cuppet dem seperat. Eksempelvus har quakers(de meget lyse bønner der ikke ristes ordentligt) en nærmest popcorn agtig smag uden nogen sødme overhovedet.

Jeg ville som hjemmerister helt sikkert bruge tiden på at sortere eller også ville jeg købe kaffe af en kvalitet uden disse defekter
              Peter Dupont
              Ristemester
              Probat L12
              www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Peter D wrote:
                Jeg ville som hjemmerister helt sikkert bruge tiden på at sortere eller også ville jeg købe kaffe af en kvalitet uden disse defekter
                Så har man da også noget at få de mørke vinteraftener til at gå med

I ordo\'s link nævnes at 45% sorteres fra og at \"det er derfor vedkommende ikke kan lige indonesiske bønner\". Er det generelt for alle indonesiske. Jeg bruger selv indonesisk Mandheling i min hjemmelavede blanding og der er da også mange ikke så pæne bønner i. Men jeg ved ikke, hvad der er smagspåvirkende defekter, så jeg har ikke sorteret dem endnu. Men hvis jeg skulle sortere alle dem fra som ikke er perfekte i form, er hele og lignende, så tror jeg også det bliver op mod halvdelen. Skal jeg droppe min Mandheling og finde en erstatning?

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Så har man da også noget at få de mørke vinteraftener til at gå med
                  - ja det er vel en del af charmen ved at gøre det selv ik

Jeg har ikke set meget Indonesisk kaffe uden defekter men smagte her fornyelig én enkeltfarm som skulle være én af de bedste. Den var da også interessant og relativt ren og sødmefuld, men smagte lidt for meget af courgette eller lign grøntsag efter min smag. Jeg kan tjekke i morgen hvad producenten hed! Jeg tror generelt det drejer sig om at finde frem til de rigtige producenter for det varirerer jo meget fra den ene producent til den anden hvor omhyggeligt de sorterer! Specielt hvis det er blandinger af forskelllige producenter i en given region kan man næsten være sikker på at der er relativt mange defekter i.

Hvis I har råbønner med så mange defekter som næsten halvdelen så kunne man måske riste nogle af dem for sig og smage på dem for at finde ud af hvad de bidrager med og udfra det om man vil sortere dem fra eller evt. finde en anden kaffe.

Og til sidst, ja så ville jeg kigge efter noget andet end sumatra til espressoen, jeg synes enten de har for mange defekter eller er for ubalancerede mod det syrlige til at være gode i espresso!
                  Peter Dupont
                  Ristemester
                  Probat L12
                  www.coffeecollective.dk

Bonde-Rister-Barista

Comment

Peter D wrote:
                    Hvis I har råbønner med så mange defekter som næsten halvdelen så kunne man måske riste nogle af dem for sig og smage på dem for at finde ud af hvad de bidrager med og udfra det om man vil sortere dem fra eller evt. finde en anden kaffe.
                    Det vil jeg se, om jeg kan skrabe sammen til...

Peter D wrote:
                    Og til sidst, ja så ville jeg kigge efter noget andet end sumatra til espressoen, jeg synes enten de har for mange defekter eller er for ubalancerede mod det syrlige til at være gode i espresso!
                    Så vil jeg da prøve at gå i gang med at finde en erstatning

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

Ja de indonesiske bønner er sgu grimme Men jeg synes nu der er nogle gode bønner til espresso, en af mine blandinger som jeg er blevet MEGET glad for som straight espresso har 40% lintong. Dog synes jeg ikke at bønnen i sig selv er specielt god.

En anden blend som jeg er ved at tilpasse bruger \"Indonesia Sulotco Sulawesi Private Estate Bolokan\" som jeg synes er rigtig god også som SO-espresso

Ved min sidste rist sorterede jeg også 18% fra - jeg tog desværre ingen billeder :\\

Comment

Hej Ordo!

ordo.dk wrote:
                        Ved min sidste rist sorterede jeg også 18% fra - jeg tog desværre ingen billeder :\\
                        Det kunne faktisk være sjov, at gemme de frasorterede og rent faktisk prøve at lave en ristning når du har nok, og så prøve at smage det!
                        Hvad siger du til det?

// Egholm

Comment

hahah det tør jeg sgu ikke Nogle af dem er altså super klamme Meen man kunne måske prøve med de mindre defekter... De ser ikke SÅ sundhedsskadelige ud igen

Comment

Ku du ikke prøve at riste dem og forære dem væk?

Så finder du ud af hvordan det smager uden selv at skulle lide under det :laugh: :P :silly: :laugh:
                            Administator på espressobar
                            Izzo Alex Duetto
                            Toper Cafemino
                            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

hahahha det kunne være jeg skulle gøre det - Meeeen, de fleste jeg kender er kaffeignoranter, så sammenlignet med deres nescafe er det sikkert godt ;P

Comment

Working...
                              X