Opslag

Collapse
No announcement yet.

Billige grønne bønner - hvordan?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Billige grønne bønner - hvordan?

Hej Hjemmeristere

Jeg har luret lidt på en ide her på det seneste. Den er slet ikke færdig, men stikker lige en føler ud for at se, om det er noget, der kunne være stemning for.

Målet: At få kaffe til et sted mellem 50-65 kr/kg

Midlet: Jeg tænkte på, om man kunne gå sammen nogle stykker og købe hele sække grønne bønner? Der er vist ca. 60 kg i en sæk, så det er jo en del. Målet ville være at få kiloprisen så langt ned som muligt. Jeg har ikke undersøgt markedet ret grundigt endnu, men det er heller ikke relevant før der ligger et par tilkendegivelser på at nogen har lyst til at være med. 60 kg af én slags kaffe er trods alt stadig for meget for mig alene. Meningen er, at alle der er med, skal være ligeværdige - jeg skal altså ikke have noget ud af det. (ud over billig kaffe selvfølgelig ) Jeg ved ikke om det skal være en decideret indkøbsforening. Jeg har ikke ret meget forstand på, hvordan sådan nogle fungerer og om det er nødvendigt at være en forening - tror det umiddelbart ikke, men hvis nogen kender til fordele/ulemper, må de gerne byde ind. Tænker at jo mindre besvær, jo bedre. Man kunne evt. oprette en FBgruppe for os, som er med?

For at man kan være med tænker jeg at man skal være bosiddende i KBH eller i det mindste komme til byen i ny og næ. Jeg gider ikke rode med at skulle sende kaffen til Jylland og postDKs priser gør også, at ideen med det hele forsvinder, så snart kaffen skal sendes. Jeg tænker også, at man skal have et vist forbrug. Jeg rister selv ca. 6 kg/md i snit. Jeg forestiller mig, at dem, som er med har et lignende forbrug - i hvert fald et 3 kg/md

Men det jeg egentlig vil høre, er om der er folk derude, som tænker at det kunne være spændende? Jeg vil også gerne vide, hvad jeres forbrug er for at få en fornemmelse af vores potentielle købekraft. Kaffen vi køber skal helst være drukket på under et år.

Tænker umiddelbar at man fx. starter med at købe en kaffe eller 2, der gør sig godt som SO og/eller som en solid base i en blend. Altså en kaffe, som hurtigt får ben at gå på. Så kan vi altid evaluere, og se om vi har et samlet forbrug, som gør, at vi kan ændre indkøbsmønster.

Der er slet ikke noget bindende, hvis man melder sig som interesseret - Er stadig i idéfasen.

Hvad tænker I? Er det en helt håbløs tanke?

Jens
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
    Hej Hjemmeristere

Jeg har luret lidt på en ide her på det seneste. Den er slet ikke færdig, men stikker lige en føler ud for at se, om det er noget, der kunne være stemning for.

Målet: At få kaffe til et sted mellem 50-65 kr/kg

Midlet: Jeg tænkte på, om man kunne gå sammen nogle stykker og købe hele sække grønne bønner? Der er vist ca. 60 kg i en sæk, så det er jo en del. Målet ville være at få kiloprisen så langt ned som muligt. Jeg har ikke undersøgt markedet ret grundigt endnu, men det er heller ikke relevant før der ligger et par tilkendegivelser på at nogen har lyst til at være med. 60 kg af én slags kaffe er trods alt stadig for meget for mig alene. Meningen er, at alle der er med, skal være ligeværdige - jeg skal altså ikke have noget ud af det. (ud over billig kaffe selvfølgelig ) Jeg ved ikke om det skal være en decideret indkøbsforening. Jeg har ikke ret meget forstand på, hvordan sådan nogle fungerer og om det er nødvendigt at være en forening - tror det umiddelbart ikke, men hvis nogen kender til fordele/ulemper, må de gerne byde ind. Tænker at jo mindre besvær, jo bedre. Man kunne evt. oprette en FBgruppe for os, som er med?

For at man kan være med tænker jeg at man skal være bosiddende i KBH eller i det mindste komme til byen i ny og næ. Jeg gider ikke rode med at skulle sende kaffen til Jylland og postDKs priser gør også, at ideen med det hele forsvinder, så snart kaffen skal sendes. Jeg tænker også, at man skal have et vist forbrug. Jeg rister selv ca. 6 kg/md i snit. Jeg forestiller mig, at dem, som er med har et lignende forbrug - i hvert fald et 3 kg/md

Men det jeg egentlig vil høre, er om der er folk derude, som tænker at det kunne være spændende? Jeg vil også gerne vide, hvad jeres forbrug er for at få en fornemmelse af vores potentielle købekraft. Kaffen vi køber skal helst være drukket på under et år.

Tænker umiddelbar at man fx. starter med at købe en kaffe eller 2, der gør sig godt som SO og/eller som en solid base i en blend. Altså en kaffe, som hurtigt får ben at gå på. Så kan vi altid evaluere, og se om vi har et samlet forbrug, som gør, at vi kan ændre indkøbsmønster.

Der er slet ikke noget bindende, hvis man melder sig som interesseret - Er stadig i idéfasen.

Hvad tænker I? Er det en helt håbløs tanke?

Jens
    Jeg synes tanken er fantastisk!

Men hvad med at udvide til flere "stationer". Jeg vil gerne være ansvarlig for distribution i Aarhus, hvis det bliver relevant. Tænker at det må kunne aftales med en leverandør at købe x antal sække samtidig, men få delt leveringen op således at nogle af dem sendes til Aarhus og andre til KBH. Eller også at du sender en stor andel til mig med eksempelvis GLS. Folk har så mulighed for at afhente hos enten du eller jeg, alt efter hvem man bor tættest på?

Jeg har tidligere stået for fælleskøb fra HasBean, og har derfra en FB gruppe af ligesindede i Aarhus som jeg tænker måske kunne være interesserede.

Er den idé helt ude i hampen?
    --
    Rasmus

Comment

Nej, måske ikke. Det kommer an på hvad vores kommende leverandør siger til at dele op, og/eller om det kan betale sig at sende med GLS. Ideen var også, at det ikke skal være alt for besværligt.. Men lad os se på det.

Men under alle omstændigheder er der jo intet i vejen for at der laves et tilsvarende stunt i Aarhus? Synes lige vi skal se, hvor mange der er interesseret - og man må også gerne melde sig hvis man bor i Aarhus-området.
      - La Pavoni
      - Aillio Bullet R1

Comment

Hej
        Godt initiativ!
        Jeg er lige startet med at riste og synes det er super spændende at riste en masse forskellige bønner/smagsoplevelser - men det er helt klart også interessant med en god basisbønne til fornuftige penge.
        Jeg bor i kbh og drikker ikke mere end 1,5-2 kg/md.

Comment

Jeg synes også at det lyder fint, og er bosiddende i Kbh. Jeg drikker i omegnen af de 4 kg om måneden, men ligger pt inden med omkring 24 kg - så lige her og nu ved jeg ikke rigtigt, men lad os se på det.

Mvh. Jesper

Comment

Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
            Hej
            Godt initiativ!
            Jeg er lige startet med at riste og synes det er super spændende at riste en masse forskellige bønner/smagsoplevelser - men det er helt klart også interessant med en god basisbønne til fornuftige penge.
            Jeg bor i kbh og drikker ikke mere end 1,5-2 kg/md.
            Jeg tænker umiddelbart, at vi som bliver "kernen" af gruppen har et lidt større forbrug, men jeg vil slet ikke afvise at "udefrakommende" kan komme forbi og hente nogle kilo i ny og næ.

Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
            Jeg synes også at det lyder fint, og er bosiddende i Kbh. Jeg drikker i omegnen af de 4 kg om måneden, men ligger pt inden med omkring 24 kg - så lige her og nu ved jeg ikke rigtigt, men lad os se på det.

Mvh. Jesper
            okay.. Du kan lige give lyd, når du nærmer dig 0, så kigger vi på det.
            - La Pavoni
            - Aillio Bullet R1

Comment

Jeg har lavet en samling af tyske forhandlere med grønne bønner hvis det skulle have interesse:

- Nuova Simonelli Oscar
              - Mazzer Mini Electronic, Model B
              - Bodum Santos
              - Ilsa Moka Pot
              - Aeropress

ZPMespresso Nocturn (ETA: 2014 2Q) - http://kck.st/sTqRqm
              Bonaverde Roast-Grind-Brew (ETA: 2014 3Q) - http://kck.st/1a0DD3c
              Cold Bruer (ETA: 2014 1Q) - http://kck.st/188lilm

Comment

Oprindeligt indsendt af DreamPresso Se indlæg
                Jeg har lavet en samling af tyske forhandlere med grønne bønner hvis det skulle have interesse:

http://www.espressobar.dk/forums/sho...ll=1#post57960
                Fedt! Kunne du selv være interesseret i at være med?
                - La Pavoni
                - Aillio Bullet R1

Comment

Det lyder virkelig som en fremragende ide! Jeg tror mit forbrug ligger imellem 2-3 kilo pr. måned, men kunne sagtens hoppe med på vognen & eventuelt få opbygget et lager stille og roligt. MEN i teorien, hvis man skal aftage måske 10 kilo pr. person pr. gang, så skal det altså også være værd, at drikke - så der skal ikke eksperimenteres ved køb på 60 kilo Just sayin.

Men hvilke priser/besparelser har I i tankerne? Ved import af så store mængder bliver der jo også pålagt told osv., så tror ikke besparelserne bliver kæmpe store, men derimod et fedt grundlag for, at kunne sammenligne roasts og smagsnuancer imellem os. M.a.o. starten på en lille gruppe, som kan udveksle mange erfaringer, da udgangspunktet vil være det samme.

Comment

Jeg vælger at forholde mig en anelse mere optimistisk mht priserne end du gør Bestiller man fra en tysk eller hollandsk forhandler skal man ikke betale told pga EUs forbud mod samme. Man betaler heller ikke dansk moms som er meget højere end den tyske/hollandske, så vidt jeg er orienteret. Der er vist noget punktafgift, men det erikke mange kroner pr kg.

Du har ret i, at der ikke skal tages chancer, når man køber en hel sæk. Enten kan man bestille samples, eller man kan bestille en bønne, som nogen har prøvet, og kan sige god for.
                    - La Pavoni
                    - Aillio Bullet R1

Comment

I kan jo bare finde en lokal rister som har mod på at finde en kaffe til jer og sælge den til ordentlige penge, ja man kan spare lidt ved at købe i tyskland og holland, men det man typisk finder til 40-60kr pr kilo er altså ikke fantastiske kaffer, i øvrigt er der et gråt område med hensyn til afgifter på grøn kaffe

En palle koster vel 150 euro at sende hvis man køber en sæk

Gode kaffer koster penge, og især hvis man vil have noget single origin eller noget andet gufff til koppen
                      SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                      https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                      Cederfeldsgade 18A
                      5560 Aarup (Fyn)

Comment

Tak for input.. Det var klart et fint sted at starte. Det er ikke fordi jeg død og pine vil ned på 40 kr/kg, men for mit vedkommende vil jeg helst ikke over 80. Der er selvfølgelig en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Hvis man køber stort ind får man også mere kvalitet for sine 80kr/kg end man ellers ville gøre. Det var også det, som var tanken.
                        - La Pavoni
                        - Aillio Bullet R1

Comment

Jeg kender et sted, hvor de lige har sat prisen ned til 5,25 euro pr. kg. v. køb af 30 kg. vacumpakket El Salvador honeypulped lækker standalone espresso. Hvis i køber den beholder jeg en 1/3 for at riste og emballere. Ren og skær byttehandel

Comment

Oprindeligt indsendt af Hamilton Se indlæg
                            Jeg kender et sted, hvor de lige har sat prisen ned til 5,25 euro pr. kg. v. køb af 30 kg. vacumpakket El Salvador honeypulped lækker standalone espresso. Hvis i køber den beholder jeg en 1/3 for at riste og emballere. Ren og skær byttehandel
                            Det forstår jeg ikke helt.. Siger du, at man kan få en god kaffe for under 40kr/kg? Forstår ikke helt hvad du mener med at beholde 1/3.. I bytte for hvad?
                            - La Pavoni
                            - Aillio Bullet R1

Comment

Jeg vil gerne aftage nogen kilo (f.eks. 5) af denne kaffe, Hamilton også selvom du på skammeligste vis skummer fløden... :-)
                              Hvis det altså lykkes at finde købere til de resterende kilo...

APK

Oprindeligt indsendt af Hamilton Se indlæg
                              La Marzocco GS/3
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café
                              Aeropress
                              Hario V60

Comment

Working...
                              X