Opslag

Collapse
No announcement yet.

Anbefalinger? God blend, eller måske blande selv?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Anbefalinger? God blend, eller måske blande selv?

Hej,

så er jeg ved at kunne se bunden af de 5kg bønner jeg fik hjem fra Sweet Maria.

Monkey Blend gik rent hjem - både som FC plus og faktisk rigtig god som Vienna. Deres Classic Italian er også helt fin. Jeg blev dog aldrig venner med deres Liquid Amber.

Nå, Espressobarblend\'en har jeg også lidt af endnu. Miscela Uno og Due er også kandidater.

Meeeen er lidt nysgerrig om nogen af jer har nogle \"fund\" som i vil anbefale. Eller måske er tiden inde til at begynde at blende selv? Hvis det er det jeg skulle prøve, hvad skal jeg så være opmærksom på? Det er jo noget aldeles nyt ift bare at købe blends og riste dem...

Tak
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Anbefalinger? God blend, eller måske blande sel

Brownie wrote:
    [quote]Monkey Blend gik rent hjem - både som FC plus og faktisk rigtig god som Vienna. Deres Classic Italian er også helt fin. Jeg blev dog aldrig venner med deres Liquid Amber.[quote]

Jamme så er det jo bare afsted med endnu en bestilling til SM, jeg har lige bestil en omgagn Monkey Blend og Liquid Amber, sidst nævnte er jeg i modsætning til dig rigtig glad for

Brownie wrote:
    Meeeen er lidt nysgerrig om nogen af jer har nogle \"fund\" som i vil anbefale.
    Jeg ved ikke lige frem om det er \"fund\" men jeg har da et par anbefalinger.
    Fra risteriet; Bacca og ikke mindst D\'oro sidst nævnte er efter min mening en super blend.
    Fra agenterne; Pure
    Fra KaffeMekka; Super Aroma
    og sidst men ikke mindst TCC\'s espresso blend som helt bogstavligt er i verdens klasse.

Men jeg kan bestemt godt anbefale at begynde at eksperimenter med at blande selv, der er gode muligheder for at man får lavet noget værre skidt (det gør jeg selv :blush: ) men men lærer en masse af det, forhåbenligt :whistle:
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Min første espresso blend skal være???

Alternativ 1(bønner fra Risteriet):

[li]50%: Brasilien Fazenda Senhora de Fatima Cerrado (ØKO)[/li]
      [li]25%: Guatemala Antiqua La Ceiba [/li]
      [li]25%: Colombia Huila Supremo (Rainforest Alliance)[/li]

Alternativ 2(bønner fra Kaffeagenterne):

[li]50%: Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon[/li]
      [li]25%: Etiopien Harrar Longberry grade 4[/li]
      [li]25%: Indonesien Sumatra Mandheling Grade 1 Scr 18/19[/li]

Er der nogen der har kommentarer eller ændringsforslag inden jeg hopper ned og køber bønner? :woohoo: Altså i praksis er jeg godt klar over at der skal smages og testes. Men en fodfejl kunne jeg jo godt undvære hvis i kan spotte en...:blink:
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
        Hej,

Jeg blev dog aldrig venner med deres Liquid Amber.
        Min erfaring med LA og tildels også Monkey blend er at de skal hvile længe før brug - minimum 48 timer, så hvis du har været for ivrig, såeh...
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Ja, kan godt være jeg har det. Har ristet MB til FC+ og det samme med LA - hvordan rister du dem?
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

20-30 sec. ind i 2. knæk (og jeg vurderer 2. knæks start som når der er flere der knækker samtidigt)
            Rancilio Silvia - PID
            Macap MC4 Stepless
            Behmor 1600
            Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

OK - hvad med mine alternativer 1 og 2? Du er jo blende-mester, ikk\' Shotmaker?
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                OK - hvad med mine alternativer 1 og 2? Du er jo blende-mester, ikk\' Shotmaker?
                Brownie, jeg tror på dit alternativ 2. Jeg har stort set Yellow Bourbon som base i alle mine blends. Den gør det rigtig godt. Mandheling har jeg også brugt, men på det sidste skiftet den ud med den også indonesiske Kalossi. Hovedsageligt pga. disse oftere har væsentlig færre dårlige bønner (men stadig så mange at jeg er begyndt at håndsortere inden ristning). Harrar kender jeg ikke, men baseret på beskrivelsen KA\'s hjemmeside, tyder det på, at det kunne blive en god kraftig espresso. Hvis den bliver lidt for tung, kunne man måske tilføje noget med lidt lysere noter - måske lidt Kenya eller nogt PNG? Du skal dog nok få nogen med lidt mere erfaring til at sige go for dette, hvis ikke du bare vil tage chancen
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Brownie wrote:
                  Min første espresso blend skal være???

Alternativ 1(bønner fra Risteriet):

[li]50%: Brasilien Fazenda Senhora de Fatima Cerrado (ØKO)[/li]
                  [li]25%: Guatemala Antiqua La Ceiba [/li]
                  [li]25%: Colombia Huila Supremo (Rainforest Alliance)[/li]

Alternativ 2(bønner fra Kaffeagenterne):

[li]50%: Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon[/li]
                  [li]25%: Etiopien Harrar Longberry grade 4[/li]
                  [li]25%: Indonesien Sumatra Mandheling Grade 1 Scr 18/19[/li]

Er der nogen der har kommentarer eller ændringsforslag inden jeg hopper ned og køber bønner? :woohoo: Altså i praksis er jeg godt klar over at der skal smages og testes. Men en fodfejl kunne jeg jo godt undvære hvis i kan spotte en...:blink:

Lige som Mobak er jeg mest til nr. 2 - Jeg bruger også Fazenda som base i rigtigt mange af mine blends (og også mandheling som tilsætning)

I Nr 1 virker det lidt for meget at have 2 \"espresso baser\" (Columbia & Fazenda) i samme blend.
                  Rancilio Silvia - PID
                  Macap MC4 Stepless
                  Behmor 1600
                  Xpressivo Presso Barista

Comment

Nå, så fik jeg bestilt alternativ 2 samt modstande til I-Roast\'en....så må vi se hvilke guddommelige dråber jeg får ud af \"min første espresso-blend\" :woohoo: !

Tak for input
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

Comment

Jeg har nu den sidste måned lavet 5 forskellige blends ud af 6 forskellige bønner. Indlæringskurven i starten er vist stejl - men den bliver fladere...men det er godt nok en ny verden at lave blends. Men absolut sjovt.

I øvrigt så var mit alternativ 2 ikke så tosset som begynderblend :P
                      Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                        Nå, så fik jeg bestilt alternativ 2 samt modstande til I-Roast\'en....så må vi se hvilke guddommelige dråber jeg får ud af \"min første espresso-blend\" :woohoo: !

Tak for input
                        Held og lykke. vi glæder os til at se den på \"Kaffebørsen\"

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

Re:Anbefalinger? God blend, eller måske blande selv?

Hi...en god ide er at læse Roast Magazine. Kan selvfølgelig ikke huske hvilke nummer. Men Filip ´Åkerblom har et indlæg på hans blog om det. - som handler om, hvor stor sansynligheden er, at et blend med 5 komponenter, intræder i en espresso med 112 kaffebønner som svarer til et dobb. shot??? meget interessant....observation og statistisk underbyggelse.....også lidt tankevækkenden at James Hoffman brugte 50/50 i sin,,,,

Held og lykke med konkurrencen

Färskt nyrostat kaffe från hela världen.

Comment

Re:Anbefalinger? God blend, eller måske blande selv?

Søren Stiller Markussen wrote:
                            Hi...en god ide er at læse Roast Magazine. Kan selvfølgelig ikke huske hvilke nummer. Men Filip ´Åkerblom har et indlæg på hans blog om det. - som handler om, hvor stor sansynligheden er, at et blend med 5 komponenter, intræder i en espresso med 112 kaffebønner som svarer til et dobb. shot??? meget interessant....observation og statistisk underbyggelse.....også lidt tankevækkenden at James Hoffman brugte 50/50 i sin,,,,

Held og lykke med konkurrencen

http://rosteriet.blogspot.com/
                            Det har jeg faktisk tit tænktt på. Man går så meget op i så mange detaljer, men kan umuligt få den samme kombination af bønner hver gang i en blend - især ikek hvis der er mange forskellige bønner i.

Hvad var der I Hoffmanns 50/50 blend - ved man det?

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Søren Stiller Markussen wrote:
                              Hi...en god ide er at læse Roast Magazine.
                              Halløjsa, det lyder interessant - hvordan får man snitterne i det?
                              Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Working...
                              X