Jeg er ret ny i riste-verdenen - har netop fået verdenspakken fra Agenterne samt 1 kg af deres espressobar-blanding.
Ristning af espresso-blandingen kom der et rigtig lækkert resultat ud af.
Igår ristede jeg så lidt Tanzania-bønner - til en medium roast. (stempelkande)
Jeg smagte på den idag - og var skuffet. Den smagte al for syrligt ift min smag og manglede noget fylde. Ifølge anvisningen skulle den have fuld krop og kraftig eftersmag - noget som jeg i hvert fald ikke kunne finde.
Jeg har tænkt mig at riste samme bønne til en mørk og så prøve at blande den lyse og den mørke.
Men i den henseende er jeg lidt nysgerrig efter om der er nogle basics man skal vide ifm blends. Hvad kan man og hvad bør man blande. Er der nogle uskrevne (gyldne) regler, eller er det bare med at komme igang og prøve sig frem?
Gode råd og kommentarer er velkomne B)
Hvad gør I?
Hvor mange sorter blander I til henholdvis stempel og espresso?
Er det ok at blande samme bønne i forskellige riste-grader?
Ristning af espresso-blandingen kom der et rigtig lækkert resultat ud af.
Igår ristede jeg så lidt Tanzania-bønner - til en medium roast. (stempelkande)
Jeg smagte på den idag - og var skuffet. Den smagte al for syrligt ift min smag og manglede noget fylde. Ifølge anvisningen skulle den have fuld krop og kraftig eftersmag - noget som jeg i hvert fald ikke kunne finde.
Jeg har tænkt mig at riste samme bønne til en mørk og så prøve at blande den lyse og den mørke.
Men i den henseende er jeg lidt nysgerrig efter om der er nogle basics man skal vide ifm blends. Hvad kan man og hvad bør man blande. Er der nogle uskrevne (gyldne) regler, eller er det bare med at komme igang og prøve sig frem?
Gode råd og kommentarer er velkomne B)
Hvad gør I?
Hvor mange sorter blander I til henholdvis stempel og espresso?
Er det ok at blande samme bønne i forskellige riste-grader?
Comment