Opslag

Collapse
No announcement yet.

Blandinger generelt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Blandinger generelt

Jeg er ret ny i riste-verdenen - har netop fået verdenspakken fra Agenterne samt 1 kg af deres espressobar-blanding.

Ristning af espresso-blandingen kom der et rigtig lækkert resultat ud af.

Igår ristede jeg så lidt Tanzania-bønner - til en medium roast. (stempelkande)
    Jeg smagte på den idag - og var skuffet. Den smagte al for syrligt ift min smag og manglede noget fylde. Ifølge anvisningen skulle den have fuld krop og kraftig eftersmag - noget som jeg i hvert fald ikke kunne finde.
    Jeg har tænkt mig at riste samme bønne til en mørk og så prøve at blande den lyse og den mørke.

Men i den henseende er jeg lidt nysgerrig efter om der er nogle basics man skal vide ifm blends. Hvad kan man og hvad bør man blande. Er der nogle uskrevne (gyldne) regler, eller er det bare med at komme igang og prøve sig frem?

Gode råd og kommentarer er velkomne B)

Hvad gør I?
    Hvor mange sorter blander I til henholdvis stempel og espresso?
    Er det ok at blande samme bønne i forskellige riste-grader?
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101

Re:Blandinger generelt

Espresso blander jeg 2-5 forskellige, og stempel typisk kun to - som stempel nyder jeg normalt én sort - men har gode erfaringer med at blande to. Jeg drikker dog ikke *så* meget stempel - hvis jeg gjorde, kunne det være at jeg havde eksperimenteret mere med blandinger...
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Ok - og hvorfor er tendensen at man ved espresso typisk bruger 3-5 sorter i sin blanding?
      --
      Rocket Giotto
      Ascaso i2
      Gene Café 101

Comment

Jaah, godt spørgsmål Jeg gør det for at finde den en slags balance i smagen - Nogle er meget syrlige, andre har stor krop - og så er smagen på de forskellige bønner generelt bare forskellige... Mange bruger tre bønner for at få en \"bund\", en \"top\" og en \"krop\"
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢