Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristningsprofiler og bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ristningsprofiler og bønner

Hej alle

Jeg får en Hottop-P ind af døren om et par dage (håber jeg). Den er købt på www.hasbean.co.uk.
    Nå men jeg er jo spejlblank og der blev sagt spejlblank hvad ristning angår.
    Er der nogle generelle regler omkring bønnetyper og ristningsprofiler….HJÆLP :silly:
    Og hvad er der i øvrigt af gode råd?
    Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
    Eureka Mignon
    Hottop P
    Bumper gear
    Zassenhaus 154
    Bodum gear

Re:Ristningsprofiler og bønner

Her er der lidt gode råd fra Søren Stillers kursus i Fælledparken for nogle uger siden. Det kunne være et sted at starte. Der er også en tråd om erfaringsudveksling mellem hottop ejere
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak Mobak

Nu er jeg lidt klogere....og lidt mere forvirret.:S
      Eureka Mignon
      Hottop P
      Bumper gear
      Zassenhaus 154
      Bodum gear

Comment

PREbaristabrisse wrote:
        Hej alle

Jeg får en Hottop-P ind af døren om et par dage (håber jeg). Den er købt på www.hasbean.co.uk.
        Nå men jeg er jo spejlblank og der blev sagt spejlblank hvad ristning angår.
        Er der nogle generelle regler omkring bønnetyper og ristningsprofiler….HJÆLP :silly:
        Og hvad er der i øvrigt af gode råd?
        Hej PREbaristabrisse , tillykke med Hotop Pen den bliver du glad for jeg vil sige i første omgang skal du bare nyde og pakke risteren ud og så læse manualen igennem 2-3 gange inden du rister de første batches (250gr.)på automoden til at starte med, bare for at få en fornemmelse af risteren og se den i aktion , og til det formål behøver det ikke lige og være verdens dyreste bønner , simpelthen bare se og lytte , og når første knæk kommer kan du høre det og se agnerne igennem glasset , og måske Automoden fører dig frem til anden knæk også , gå ikke så meget op i hvor lang tid der går fra 1 til 2 knæk i første omgang , så lav et par prøverist i første omgang på Automoden og få en fornemmelse/se og lytte og selvfølgelig ville det hjælpe lidt og vide hvilke bønner du har købt eller tænkt der skulle ristes??

God Fornøjelse.
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Tak

Jeg har blandt andet købt:

Brazil Fazenda Cachoeira
          Costa Rican Finca de Licho

Det er ikke verdens dyreste bønner, og det skal da nok også lykkes mig at fucke op i det på en eller anden måde. Nu er man jo ikke forvendt med at læse manualer, men tror jeg vil gøre en undtagelse i dette tilfælde.
          Eureka Mignon
          Hottop P
          Bumper gear
          Zassenhaus 154
          Bodum gear

Comment

Så kom min Hottop-P

Og ganske rigtigt det lykkedes mig at fucke op. Jeg skulle jo lige give bønnerne lidt ekstra tid som vist til 90 sek ekstra det var mindst 30 sek for meget.

Hvad er det i øvrigt for et stik der sidder på indersiden af displayet, som man åbentbart kan sætte til et eller andet?
            Eureka Mignon
            Hottop P
            Bumper gear
            Zassenhaus 154
            Bodum gear

Comment

PREbaristabrisse wrote:
              Så kom min Hottop-P

Og ganske rigtigt det lykkedes mig at fucke op. Jeg skulle jo lige give bønnerne lidt ekstra tid som vist til 90 sek ekstra det var mindst 30 sek for meget.

Hvad er det i øvrigt for et stik der sidder på indersiden af displayet, som man åbentbart kan sætte til et eller andet?
              Hey , fedt du kom igang helt fucked op lyder det da ikke når du kan se eller hører de fik mindst 30 sek. for meget , det er da en god start trods alt , og husk du kan ejecte bønnerne til hver en tid , og hvis det ikke ligefrem ligner briketter dyppet i olie så prøv og lade bønnerne ligge og hvile en 7-14 dages tid , det kan være det ikke var så ringe endda.(og ellers kan de altid bruges som deko så helt skævt synes jeg ikke det lyder for en start , så på den igen.
              Nu ved jeg ikke lige specefikt hvad det er for et stik du tænker på? der sidder jo flere bag på displayet , men umiddelbart er der ikke noget du skal sætte til et eller andet , medmindre du vil have noget skiftetB)
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Hottop KN8828-P

Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Tak for support

Jeg lavede lige en ristning i dag igen på samme bønne (Brazil Fazenda Cachoeira 2007-2008). Den blev klart bedre. Hottop´en starter ved ret lav temperatur på auto. Altså langt under 100 C er det optimalt oder was? Ristningen kørte i 18 min. 45 sek. 1. crack stratede 2 min før bønnerne blev ejectet. Lyder det okay?

Er der anbefalinger til hvorledes man behandler bønnerne umiddelbart efter afkøling (altså efter ristning), og er 14 dage opbevaring før brug tilrådeligt for de fleste bønnetyper? Hvis der i øvrigt er nogen der står og mangler et spørgsmål at besvare, sender I bare en mail.:laugh:
                Eureka Mignon
                Hottop P
                Bumper gear
                Zassenhaus 154
                Bodum gear

Comment

Hey , Hottopen er designet til at du starter med at fylde bønner i ved de 75gr. (når den bipper) så ingen problemer med det , du kan senere gå amok i ristelokalet og forsøge dig med andre starttemps eks. 100...125...150 men til at starte med keep it simple , så hold dig bare til de 75gr. til at starte med.
                  Ristningen lyder ok ja , men jeg vil tro at du godt kan tilføre lidt tid og så ejecte ved de allerførste tegn på anden knæk , du vil så også opleve starten af anden knæk et kort øjeblik i kølebakken , jeg vil tro Fazendaen gør sig bedst der , men det bestemmer dine smagsløg selvfølgelig hvornår du synes de er bedst.
                  Her og Her lidt om hviletid/holdbarhed for ristede bønner.
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Hottop KN8828-P

Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Tak for rådet.

Det er jo skønt med en personlig mentor. Jeg prøver næste gang på Wolffe-stardartmåden...hvilket lige bringer mig ind på næste problem. Hvor filar gør man af alt den kaffe man får ristet? Det er jo fuldstændig umuligt at få drukket det så hurtigt. Tror jeg slår mig på kaffemosaik...der er også pænt stor variation i farven på bønnerne så det skulle være en smal sag.
                    Eureka Mignon
                    Hottop P
                    Bumper gear
                    Zassenhaus 154
                    Bodum gear

Comment

Eksperimentér med din opbevaringstid - Nogle er bedst efter 14 dage, andre kan godt drikkes efter 3-5 dage ;P

Når de af afkølede hælder jeg dem på ventilposer, og når de er afgasset efter en 3-4 dage, hælder jeg dem på glas som er mere eller mindre lufttætte ;P
                      Sort som en panter, sort som slanter
                      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                      Sort som piloten I en Tie Fighter
                      Sort som pletterne på Pongo
                      Sort som alle andre end Tintin I Congo
                      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hej alle

Jeg vil da bare lige sige tak for jeres råd. Det er formentlig temmeligt banalt for mange, men for mig har det været en fin starthjælp.

Hvad synes man om vakundåser til opbevaring...og hvem forhandler dem?
                        Eureka Mignon
                        Hottop P
                        Bumper gear
                        Zassenhaus 154
                        Bodum gear

Comment

Jeg har lige ristet Sunatra Mandheling (grade 1)

Indgangstemperatur 100 C og der var 13 min og 40 sek. tilbage at ristetiden

10 min tilbage 143 C (aflæst på displayet)
                          9 min tilbage 154 C
                          8 min tilbage 165 C
                          7 min tilbage 174 C
                          6 min tilbage 182 C
                          5 min tilbage 189 C
                          4 min tilbage 195 C
                          3 min tilbage 200 C
                          2 min tilbage 205 C
                          1 min tilbage 210 C

1. knæk ved 200 C da der var 3 min tilbage
                          2. knæk ved 210 C da der var 50 sek tilbage

Vægten på bønner 250 gram før ristning og 205 gram efter.

Ristetid 13 min 10-15 sek. Jeg ejectede dem da der var 30 sek. tilbage af programerede tid.

Ser denne ristning okay ud eller skal jeg ændre noget? Det er vel relativt kort tid i risteren?
                          Eureka Mignon
                          Hottop P
                          Bumper gear
                          Zassenhaus 154
                          Bodum gear

Comment

Hey Brisse , hvordan smagte profilen i koppen ? som jo er det afgørende . knækkene kommer ved gode temps. Jeg ville gemme profilen og lave en ny profil med samme temp men tilføre ca 30-35 sek. i hvert segment.....og så evt. smage de 2 profiler op mod hinanden.
                            Fortid
                            La Marzocco GS3
                            Hottop KN8828-P

Bumper TS
                            Motta Knockbox
                            Nutid
                            French Press-Bodum 4 cup

Comment

PREbaristabrisse wrote:
                              Ser denne ristning okay ud eller skal jeg ændre noget? Det er vel relativt kort tid i risteren?
                              Det ser helt fint ud. Det er ikke for kort tid i risteren. Der er selvfølgelig en balance, men jeg tror ikke det kan blive decideret for kort. Problemet kan snarere være omvendt, så risten bliver for lang. Slow-roast er godt, men jeg tror mere der hentydes til at man skal se om man kan strække tiden mellem 1ste og 2et knæk så meget man nu kan. Men for lang tid i risteren kan gøre at bønnerne bliver bagt i stedet for at blive ristet - \'You DONT want that\'.

Og du går op i hvor lang tid der er tilbage. Glem det. Du kan jo bare tilføje et par minutter hvis det er at 2et knæk ikke er startet endnu. Det vigtige er at skrue lidt ned for temp og evt. op for blæser når 1ste knæk starter - derved strækker du tiden til 2et knæk. Når 2et knæk er aktivt. Dvs. ikke kun et enkelt knæk, men som Stiller sagde \"som hagl på et bliktag\", så giver du 25 sek - og laver eject (altså hvis det er til espresso).

Og så tror jeg at du skal holde dig til Auto. For alle bønner opfører sig forskelligt. Og tiden er ikke en så vigtig faktor, men det er temperaturen - der gerne skal gå lineært. Så: Kør auto, skru ned for temp og op for blæser når 1ste knæk starter - og eject når du er 25sek inde i 2et knæk. Og tiden glemmer du lige i første omgang, udover at du lige på give den lidt til sidste hvis risten ikke er færdig.

Jeg tror først du vil få glæde af at gemme profiler, når du kender den enkelte bønne og ved præcis hvordan den opfører sig og kræver. En risteprofil der er god til en blend virker ikke nødvendigvis på den anden...Det er min erfaring.

Væn dig til tanken om at hver rist kræver attention, og ikke bare kan køre færdig selv - medmindre altså du kender bønnen og profilen er skabt på baggrund af den...

Have fun!
                              Vibiemme Domobar Inox
                              Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Working...
                              X