Opslag

Collapse
No announcement yet.

IRoast2 forskelle

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• IRoast2 forskelle

Hej,
    jeg er newbie her og ser frem til gode oplevelser her. Er just startet op med udstyr og det hele. Lige nu prøver jeg at riste med min IRoast2 og jeg syntes det ser lidt sort ud.

Jeg har mod-kittet, men har valgt at prøve med standard maskinen først. Har prøvet profil 2 og fundet forskellige profiler, men jeg tror at min rister varmer meget. Jeg prøver iøvrigt med espresso. Mine tests har været med Uno fra Risteriet. Har også prøvet andre ting. Generelt er det som om at bønnerne bliver ret mørke. Ved 1 knæk siger maskinens temp. omkring de 208-211 grader. Jeg kan ikke høre noget 2 knæk, men den larmer jo også en del.

Har prøvet:
    1. 176 gr./ 2 min
    2. 205 gr./ 3 min
    3. 238 gr./ 4:30 min.

Denne har jeg typisk afbrudt 2 til 2:30 min før tid og bønnerne er ret mørke med begyndende olie udtræk.

Generelt syntes jeg at det virker som om at andres forsøg kke er så sorte som mine. Det jeg køber som ristet er heller ikke nær så mørkt.

Jeg er lidt forvirret her og kunne godt gruge et kursus i ristning.

Nogen som har et bud?
    /Svend
    Ranchilo Silvia / Ranchilo Rocky Doser
    Gene Cafe
    Bodum CHAMBORD , 1928-16, 8 kopper
    Bodum Antigua kværn

Re:IRoast2 forskelle

Hej Svend

Jeg er også newbie og har samme rister som dig. Jeg havde samme problem, endda efter udskiftning af modstand (hvilket i øvrigt voldte mig en del besvær). Nu har jeg monteret modstand nr. 3 fra sættet, den på 2,7 kohm, og nu bruger jeg den fulde tid hver gang. Jeg har endda været nødt til at slukke og tænde maskinen for at give bønnerne 3-5 minutter ekstra ved et par lejligheder. I øvrigt med fortryllende resultat:-)

Comment

Hej Svend.

Jeg er også ret Rokie indenfor ristning, og har vel ristet ca. 20 gange på min Iroast 2.

Min kører med den mellemste modstand, og jeg kommer sjældent over de 10-11 minutter.

Jeg kører hver gang med temperatur overvågning i kammeret, og bruger ikke den temperatur udlæsning der er på maskinen..

Jeg sørger altid for at have rigeligt lys bag risteren så jeg tydeligt kan se bønnerned farve, og så vurderer jeg hvornår de er færdige ud fra temperatur, farve og de knæk jeg nu evt. har hørt..

Og hvis jeg var dig, ville jeg ikke her til at begynd med, bruge så meget tid på at sidde og fedte med profiler, det ser ikke ud til at have den store indflydelse om man springer rundt i temperaturer på in iroast når først musikken spiller. :-)

Multimeter med temp måling behøver ikke være så dyrt

Prøv at se de forskellige farver her

Brownie har oversa temperaturerne fra F til C
      Miss Silvia m. Manometer & PID
      Rocky SD
      Xpressivo Barista stamper
      Behmor 1600

Comment

Hej Hjalle,
        tak for input. Måske jeg skulle prøve med den midterste modstand. Jeg har allerede et multimeter så måske jeg bare kan nøjes med at købe en temp. probe.

Jeg har prøvet at sammenligne med farverne på kortet, men jeg syntes at det går lidt stærkt. Har jeg ret i den antagelse at jeg definitivt skal forbi det første knæk, før jeg begynder at vurdere hvornår jeg skal stoppe?

Profilen spiller vel ind med hensyn til den temperatur man vælger og hvor længe den bliver der, før man går videre.

Så vidt jeg kan forstå, er det et spørgsmål om at have en profil der 1. forvarmer bønnerne i et givet tidsrum, 2. bringer dem op til første knæk, 3. Afsluttende ristning og bestemmelse af den endelige ristningsgrad (City, Full City osv.) De forskellige stadier kræver en target temperatur og det ser ud som om at nogle eksperimenterer med at sætte temperaturen lidt ned efter første knæk og dermed forlænge ristningen og dermed gøre den længere.

Er der en som har en fornuftig profil som jeg kan starte med?

mvh
        Svend
        Gene Cafe
        Bodum Antigua kværn

Comment

Hej Svend

Der kan sikkert sagtens være en rigtig god grund til at anvende forskellige profiler, men for mig og mine smagsløg, samt for mine evner som ristemester er det ikke vigtigt på nuværende tdspunkt.

Jeg kører som tidligere nævnt, med den midterste modstand, og jeg har her til morgen ristet til Full City med en profil der hed [email protected], og jeg nåede ikke at riste i 15 min før jeg måtte afbryde og køle ned :-)

Det er rigtigt at du skal forbi første knæk før du begynder at bekymre dig om farve og temperatur, jeg tror ikke det er nogen fornøjelse at anvende bønner der ikke er knækket :-)

Hjalle
          Miss Silvia m. Manometer & PID
          Rocky SD
          Xpressivo Barista stamper
          Behmor 1600

Comment

Jeg har nu skiftet til den midterste modstand og prøvede med Randy G\'s profil 10 og det ser straks meget bedre ud nu.
            Nu tror jeg så at jeg vil teste med [email protected] og så bruge øjne og ører og finde en city og en full city.
            Tak for feedback. Jeg tror jeg er på rette vej nu og så er det bare med at få noget praktisk erfaring

mvh
            Svend
            Gene Cafe
            Bodum Antigua kværn

Comment

Working...
            X