Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristning før eller efter blanding

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ristning før eller efter blanding

Er der forskel på hvornår man blander sine bønner? Altså om man blander dem når de er grønne og så rister dem allesammen sammen, eller at man rister de forskellige bønner hver for sig og så blander efter ristning?

Jeg tænker at hvis man rister dem hver for sig, kan man åbne en mere ensartet ristning af de forskellige typer bønner...

Kan ikke finde ud hvad jeg synes er smartest...
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Re:Ristning før eller efter blanding

Der er mange forskellige meninger om det, da var vi på kursus med søren stiller, mente han det er helt forkert, at riste bønner sammen, da forskellige bønner jo skal ristes forskelligt. Jeg rister nu selv mine espresso blends blandet sammen, og hvad jeg ved så gør de fleste mikroristerier det også =)
    8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

ja det har du nok ret i =)

Har du selv prøvet at riste på de 2 forskellige måder og kan man mon smage forskel???
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hvis ikke der er nogen der har det, så kan man med god inspiration abbonere på Roasting Magazine, hvori der er nogle ritige gode artikler....

- og til Nordic Roasting competition, hvor det Danske landshold var med oppe holdte Didrich et foredrag om kafferistning.....

Det kan godt være at der er rimelig mange kafferistere eller micro ristere der blander det hele sammen i en pære vælding når de rister - og det kan man til dels også hvis man virkelig har styr på vandindhold og densitet....altså celleopbygningen af kaffebønnen...

jeg tror ikke at der er ret mange micro ristere der står og måler vandindholdet, samt kender cellestrukturen/og hvor meget vand der er bundet eller ej. Selvfølgelig kan et lot godt variere i størrelse og densitet afhænging af metode og forarbejdning....men...som jeg også nævnte på riste seminaret...så prøv at ligge 1 bønne fra hver af blandingen i ovnen, og observer om der er nogen forskel på farve og evt. knæk den over og smag dem....

Jeg er godt klar over at der nogle gamle rotter i faget derude der har ristet i 30 år mere end mig...men, jeg er så ærgelig over at høre der er nogen der gør det på den måde...sammenlignet med at efterspørgslen er ekspanderet på bedre kaffe, så giver det ikke nogen mening, at riste på den måde. Og så Didrich også nævnte, så gælder det om at riste det bedste ud af kaffen....og ikke kun det næstbedste.....

Comment

Hvis man rister bønnerne hver for sig er det også lettere at eksperimentere med hvor mange procent af hver bønne der kommer i en blend. Så kan man jo ændre fordelingen af bønner mellem hvert skud....... Sagde ham som selv er for doven til selv at eksperimentere med blends :blush:
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

Comment

Efter risteseminaret ristede jeg også nogle blend seperat. Sammen med Shotmaker - og det var nu meget skægt. Men det var samtidig et eksperiment med en ny blend - og det var nok lidt for mange parametre at styre/justere på en gang.

Et eller andet sted så giver det meget mening at riste dem seperat. Omvendt så vil jeg næsten påstå at 8 af 10 gange når jeg rister på Hottop\'en så kommer første knæk ved 196° (kammertemperatur) - lige på graden. Det er med andre ord utrolig konsistent. Og i det lys får jeg jo så en fornemmelse af at de sgu alle knækker stort set på samme temperatur.

Med det i tankerne har jeg så blandet inden jeg rister:blush: - men da jeg omvendt ikke altid er lige heldig med mine blends, så er det nok i virkeligheden blend-bestemmelses-processen der er det gode argument (for mig), for som KimH skriver så kan man den vej finde sine blends - 60-20-20/50-25-25/30-25-25-20 osv...
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Working...
            X