Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristetider

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ristetider

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle erfarne risteres bud på \"optimale\" ristetider. Det er nok en grov forsimpling overhovedet at operere med det et sådant begreb, men grunden til, at jeg spørger, er nogle erfaringer, jeg har gjort med en I-Roast 2, som nu er solgt.

For nogle bønners vedkommende fik jeg de mest vellykkede resultater ved at slukke risteren, straks køleprocessen gik i gang, og derefter forlænge med 3-4 minutter på 230-240 gr. I starten konkluderede jeg for mig selv, at det da måtte være den forlængede ristetid, men fandt så en tråd her på espressobar, hvor nogle beskrev fine resultater som følge af at sænke temperaturen efter første knæk for at forlænge tiden frem til andet.

Hvad siger sagkundskaben om dette? Og med sagkundskab mener jeg alle, der ved mere end kafferistning end mig, hvilket vil sige de fleste herinde...B)

Re:Ristetider

En ting du måske skal være opmærksom på er, at selvom du slukker for varmen, så udvikler bønnerne efter 1.knæk selv varme - selve processen gør at de selv udvikler varme.

Det er også derfor man slukker eller ihvertfald skruer ned - fordi der ellers bliver for meget varme.

Generelt mener jeg dog at man fraråder at temperaturen daler på en ristning - altså den reelle temperatur i bønnen. Det skulle i teorien give en flad smag.

/Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

Comment

Working...
    X