Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvordan bruger jeg min Gene Coffeeroaster?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan bruger jeg min Gene Coffeeroaster?

Nu har jeg efterhånden ristet alt for mange bønner der ikke smager så godt.

Er der nogen Gene ejere der kan komme med nogen råd. Jeg synes på ingen måde jeg får det optimale ud af mine bønder. Synes bare de smager brændt - helt uden det væld af spændende smagsvarianter og aroma som man oplever fra de proffe.

Hvad gør jeg forkert?? Rister jeg for varmt?? for længe??
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

Re:Hvordan bruger jeg min Gene Coffeeroaster?

blade69 wrote:
    Nu har jeg efterhånden ristet alt for mange bønner der ikke smager så godt.

Er der nogen Gene ejere der kan komme med nogen råd. Jeg synes på ingen måde jeg får det optimale ud af mine bønder. Synes bare de smager brændt - helt uden det væld af spændende smagsvarianter og aroma som man oplever fra de proffe.

Hvad gør jeg forkert?? Rister jeg for varmt?? for længe??
    I denne traad, er der lidt om, hvordan jeg har brugt en lidt systematisk tilgang paa min Gene til at finde ud af, om bestemte boenner skulle ristes ved hoejere eller lavere temperatur. Jeg tror systematik er altafgoerende. Rist den samme boenne varmt og mindre varmt, noter noeje hvad der sker i processen (tid, knaek, varmekurve mv). Vent et par dage eller 3 og lav en cupping af dine boenner og vaelg den ud du synes bedst om. Rist saa denne igen sammen med en med nogle andre parametre igen, og se hvilken der bliver bedst.

Og saa lige en helt grundlaeggende ting paa Gene\'en. Jeg bruger ikke koeleprocessen derpaa. Det er alt for svaert at ramme den rigtige ristegrad, hvis ikke man faar boennerne ud af det varme ristekammer

EDIT: PS - der er ogsaa denne traad: Erfaringer med ristning paa Gene
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Re:Hvordan bruger jeg min Gene Coffeeroaster?

Hva så blade69, fandt du ud af hvad der var galt med ristningen?
      La Spaziale S1 Vivaldi Mini
      Macap M4
      Ascaso I-mini til stempel
      Gene Café
      Faema Faemina Anni 50

Comment

Working...
      X