Opslag

Collapse
No announcement yet.

statiske bønner ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• statiske bønner ?

Hey !
    Jeg har netop brygget en dobbeltespresso på nyristede(4 dage gamle) Indien Peaberry, og bønnerne var meget statiske da jeg kværnede dem !
    Det er første gang jeg har oplevet det - har I noget bud på hvorfor ? Længere hviletid, slidte kværnblade... ?

Filip
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Re:statiske bønner ?

Vi har også prøvet det..der var kaffe over det hele og det sad ligesom fast på kværnen. Tror vi blev enige om, at bønnerne var for friske (hvad jeg lige kan huske:silly: ).
    De har vist også bedst af at ligge 7-10 dage før de drikkes.
    Behind every successful woman is a substantial amount of coffee. ~Stephanie Piro
    Nuova Simonelli Aurelia
    Pink Reg barber tamper
    Mazzer Super Jolly

Comment

Ja, friskheden er i hvert fald en parameter. Fik ved en fejl kværnet kaffe ude på jobbet som var ristet i går og det sad i hvert fald fuldstændig klæbet til kværnen.

Ved ikke om bønne og den ristningsgrad kan have indflydelse også. Og så er der jo det med at nogle kværne er værre end andre til at gøre kaffen statisk elektrisk.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Der er ingen tvivl om at friskheden har temlig stor inflydelse på hvor statisk bønnerne kan værre med ristningsgraden kan også betyde noget, mørk ristet bønner har en tendens til at værre mere elektriske ned lyst ristede.
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
        X