Opslag

Collapse
No announcement yet.

Nu rister jeg drikbar espresso - hvad med filterkaffe?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nu rister jeg drikbar espresso - hvad med filterkaffe?

Hej alle,

hørte om dette forum, og jeg vil da være med, og har lige et par spørgsmål...

Har haft min I-Roast 2 i 3 uger nu, og efter at have smidt et lille kilo kaffe væk de første 1½ uge er jeg nu kommet i storform med den (lang historie...bønnerne blev mere bagt en ristet...fandt så ud af at låget ikke sad alt for fast...anyway, er fikset og den rister GOD espresso ).

Har ristet Kaffeagenternes Espresso Pure og deres Latte Blend - fine resultater på forskellige risteprofiler...

...til sagen. Købte også Kaffeagenternes Brasilien Santos Rio de Minas - i den tro at den var til almindelig filterkaffe - det kan også være den er, men jeg kan ikke få den til at smage af andet en noget syntetisk et-eller-andet. Nok fordi jeg har ristet for lys (i den tro at det var til almindelig kaffe).

Nu har så her til aften ristet Guatemala genuine Antigua Capetillo - den er jeg ret sikker på typisk (eller kan) anvendes til filterkaffe. Har ikke resultatet endnu, men det viser sig i morgen.

Ja, nu kommer jeg til sagen:whistle: - vil da bare høre jeres mening om hvad der er de generelle forskelle på at riste til espresso (som er ved eller et stykke inde i 2. knæk/pop)...og til filterkaffe?

Tak...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Nu rister jeg drikbar espresso - hvad med filterkaffe?

Velkommen til!

Jeg har ikke forstand på ristning, så jeg vil lade de andre om at besvare dit spørgsmål og bare nøjes med at hilse velkommen.
    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Hej Brownie ...

Til filterkaffe .. rister jeg som jeg plejer ... hvis folk ønsker en anderledes ristning ... får de det ... men generelt vil jeg sige lysere i ristning.

Men mest af alt smag og behag ..
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
        H... men generelt vil jeg sige lysere i ristning.

Men mest af alt smag og behag ..
        Enig - og smag kan svært diskuteres. Jeg havde i øvrigt succes med min filterkaffe ristning. Guatemala\'en blev ristet lysere end mine espresso ristninger - I-Roast2\'ens Preset 1 + 1 minut - og den er GOD. Så selve bønne var i dette tilfælde afgørende for god filterkaffe...

Så nu har jeg både gode espresso og filterkaffe ristninger som basis...

...so let the experiments begin...:blink:
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Brownie wrote:
          ...til sagen. Købte også Kaffeagenternes Brasilien Santos Rio de Minas - i den tro at den var til almindelig filterkaffe - det kan også være den er, men jeg kan ikke få den til at smage af andet en noget syntetisk et-eller-andet. Nok fordi jeg har ristet for lys (i den tro at det var til almindelig kaffe).
          Jeg har også prøvet denne kaffe og bryder mig bestemt heller ikke om den. Mit første indtryk var at den smager af jord eller sådan noget...... Jeg har prøvet at riste den både lys og mørk og brygget som både stempel, filter og espresso men kan ikke finde en kombination der smager godt. Den syntetiske smag skærer alt for meget igennem i alle tilfælde :unsure:

Nogen der har haft gode erfaringer med denne \'Brasilien Santos Rio de Minas\' ??
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

Comment

KimH wrote:
            Nogen der har haft gode erfaringer med denne \'Brasilien Santos Rio de Minas\' ??
            Jeg har ikke selv erfaringer med den, men den egner sig vist bedst fom ingrediens i en espressoblanding. Jeg har den faktisk stående, men den har ikke været gennem risteren endnu. Jeg skal nok lige smage ekstra godt efter, når jeg når til den.

Jeg har til gengæld brugt den anden brazilianske, som Kaffe-Agenterne har, Fazenda Reinha Yellow Bourbon. Denne synes jeg, gør sig rigtig godt både i espressoblandinger og som stempelkaffe.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
              Jeg har til gengæld brugt den anden brazilianske, som Kaffe-Agenterne har, Fazenda Reinha Yellow Bourbon. Denne synes jeg, gør sig rigtig godt både i espressoblandinger og som stempelkaffe.
              Jeg har også tidligere haft en \'Yellow Bourbon\' bønne fra risteriet.dk,jeg mener den hed noget med \'Yellow Bourbon Rain forrest sweet collection\' eller noget i den stil. Den smafte utrolig godt, både i stempel kande og som base i espresso blandinger :kiss: Den kan absolut ikke sammenlignes med den underlige smag i Santos\'en. Det bliver spændende at høre om dine erfaringer med Santos\'en når du engang får taget hul på posen
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎