Opslag

Collapse
No announcement yet.

Variation i ristetid...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Variation i ristetid...

Hej hjemmeristere.

Hvor meget variation har I i jeres ristetider. Jeg har en espressoblanding, som jeg har ristet 6 batches (160-180 g./batch) af indtil i aftes. Min længste ristetid har været 10 min. men de fleste rist har ligget mellem 8-9 min. Jeg plejer at stoppe mine espressorist lige, når jeg ser de første tegn på olie udtræk.

Jeg er selv ret vild med min blanding og rist på denne måde, så i aftes skulle der lige ristes lidt mere. Pluselig stod jeg ved efter 10 min. og havde en gang bønner, som slet ikke lignede nogle der var klar. Efter 14 minutter slog Imex\'en til køling, men bønnerne havde stadig ikke nok, så jeg måtte skynde mig at tænde den igen. Meget undrende stoppede jeg ristet efter 15 min. selvom jeg ikke havde set tegn på olie. Jeg plejer at lave to rist (så ens som muligt), som jeg blander sammen, da jeg så har til en lille uges forbrug. 2. rist opførte sig stort set ligesådan (lidt kortere idet maskinen var lun ved start). Så nu stod jeg pludselig med et rist, som havde fået 50% længere tid end mit hidtil længste rist, men alligevel var en kende lysere. Den ser dog ganske god ud og jeg glæder mig til at smage den, når jeg kommer hjem i aften. Teoretisk burde den længere ristetid jo være en fordel.

Det skal siges, at jeg rister udendørs og det vil selvfølgelig give nogle variationer. Men i aftes var det ikke ligefrem koldt. Jeg stod da på terassen i t-shirt, shorts og bare tæer uden at fryse. Dog blæste det noget og dette kan måske gøre en forskel. Men alligevel 50% længere tid? :blink: Og jeg har før ristet i blæsevejr.

Hvad skete der?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Variation i ristetid...

Hvis ikke msakinen er istykker ... så kan det da kun være omgivelserne der har indflydelse

Post edited by: ChrZacho, at: 2007/07/19 12:20
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Kender ikke din rister, men på min I-Roast 2 oplevede jeg også dette - INDTIL jeg blev opmærksom på at låget skal sidde rigtig godt fast, ellers mister den for meget varme. Måske kan din have nogle lignende \"skavanker\". Hvis ikke på låg, så måske andre ting...

Jeg ristede før også op til 15 min uden at de faktisk var færdige - i dag rister jeg også frem til olien på 9-11 min
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Brownie wrote:
        Kender ikke din rister, men på min I-Roast 2 oplevede jeg også dette - INDTIL jeg blev opmærksom på at låget skal sidde rigtig godt fast, ellers mister den for meget varme. Måske kan din have nogle lignende \"skavanker\". Hvis ikke på låg, så måske andre ting...

Jeg ristede før også op til 15 min uden at de faktisk var færdige - i dag rister jeg også frem til olien på 9-11 min
        Det vil jeg da prøve at være opmærksom på. Men hvis jeg kan holde en ristetid på 15 min. vil jeg da umiddelbart gerne dét. Men nu skal jeg selvfølgelig lige hjem og smage til bønnerne. Men det kunne helt sikkert godt være en variabel jeg ikke har været opmærksom på.

PS: Jeg er nødt til at spørge hvad det betyder at din Silvia er Faceliftet
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
        X