Opslag

Collapse
No announcement yet.

Sur - i bedste fald tynd smag ved lyse ristninger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sur - i bedste fald tynd smag ved lyse ristninger

Hej

Jeg har en del gange forsøgt at lave nogle lidt lysere ristninger (city - city+) til stempelkande. Men med meget behersket held. Smagen er i bedste fald tynd og mangler den bløde fylde, jeg synes de lidt mørkere ristninger har, når det lykkes. Jeg har læst mig til, at man får det bedste resultat med lange ristetider, men selv når jeg trækker den til omkring 20 minutter, får jeg samme lidt tynde resultat.

Jeg ved godt, det er et meget komplekst emne, men findes der ikke nogle grundlæggende retningslinier for at nå et godt resultat med lyse ristninger?

Re:Sur - i bedste fald tynd smag ved lyse ristninger

Hvilken bønne er det du har ristet???
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg ved ikke om det kan værre nogen hjælp, men den eneste kaffe som jeg rimelig reglmæssigt rister så lyst er Galapagos San Cristobal. Jeg plejer at give den 18-19 min. og så rammer jeg et sted mellem silver city og city, hvilket giver masser af smæk på smagen.
      Michael EPO Rasmussen

Comment

- det er f.eks. Kenya Mwinia AA+, Columbia Sevilla Supremo, Brasilien Santos Sul de Minas m.fl.

Comment

En lysristet Kenya giver også mig dårlige minder :blink: . Den kan blive så sur, at det nærmest gør ondt. Jeg aner ikke, om det på nogen måde kan lade sig gøre at få et godt resultat med dén, så jeg har droppet det.

Det gælder vel generelt, at lyse ristninger ikke egner sig til bønner med høj syrlighed. Det må vel særligt gælde, hvis det er en højlandsbønne.

Om man kan lokke en Kenya igennem til en lys finale på én eller anden måde? Det er jo bare at prøve, og det kan kun gå galt, hvis det ikke går godt...øhh :silly:

- men jeg har altså ikke opskriften. Normalt skal man jo bare afbryde lidt tidligere...

Mvh
          Lars
          Rancilio Silvia - PID
          Rancilio Rocky
          Gene Café
          I-Roast
          Stempelkande
          Koge- og kaffekande...

Comment

hvor meget varme giver du eks. Kenya\'en når du rister den lyst??
            Jeg kom nemlig lige i tanke om at når jeg (iøvrigt alt for sjældent) rister TCC Kenya så rister jeg også rimelig lyst men med god var til sidst. Jeg ved ikke om det kan værre nogen hjælp men det er da et forsøg værd
            Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
              hvor meget varme giver du eks. Kenya\'en når du rister den lyst??
              Jeg har prøvet flere forskellige, men har altid startet med 200-220 grader. Og de fleste gange har jeg forsøgt at skrue kortvarigt ned under/efter 1. knæk, og så et minut eller to på 240-250 grader. Jeg var bedre til at arbejde systematisk med den gamle I-Roast rister, så jeg har ingen nøjagtige data.

Jeg kom nemlig lige i tanke om at når jeg (iøvrigt alt for sjældent) rister TCC Kenya så rister jeg også rimelig lyst men med god var til sidst. Jeg ved ikke om det kan værre nogen hjælp men det er da et forsøg værd
              Kører du med konstant temperatur, indtil du skruer op for varmen? Det har jeg nemlig ikke prøvet endnu med Gene Café risteren...

Comment

En lysristet Kenya giver også mig dårlige minder . Den kan blive så sur, at det nærmest gør ondt. Jeg aner ikke, om det på nogen måde kan lade sig gøre at få et godt resultat med dén, så jeg har droppet det.

Det gælder vel generelt, at lyse ristninger ikke egner sig til bønner med høj syrlighed. Det må vel særligt gælde, hvis det er en højlandsbønne.

Om man kan lokke en Kenya igennem til en lys finale på én eller anden måde? Det er jo bare at prøve, og det kan kun gå galt, hvis det ikke går godt...øhh

- men jeg har altså ikke opskriften. Normalt skal man jo bare afbryde lidt tidligere...

Mvh
                Lars
                Det vil da også lette spekulationerne en del, hvis det primært handler om valg af bønne :-) Hvilke bønner vælger du til lyse ristninger?

Comment

Stalling wrote:
                  Kører du med konstant temperatur, indtil du skruer op for varmen? Det har jeg nemlig ikke prøvet endnu med Gene Café risteren...
                  Nej jeg køre ikke med konstant temp. jeg køre med moderat temp stigning frem til 1. pop. også fuld smæk på varmen gennem 1. pop

Stalling wrote:
                  Det vil da også lette spekulationerne en del, hvis det primært handler om valg af bønne Hvilke bønner vælger du til lyse ristninger?
                  Jeg vil sige at supremo\'en og Santos\'en ikke høre til bladt de bønne som jeg ville vælge først til en lys rist, men jeg tror godt man kan få det til at virke.
                  Prøv evt at få finger i \"Espresso: The Chemistry of Quality\" af Andrea Illy eller \"Coffee Roasting. Magic - art- science\" af Gerhard A Jansen de har hjulpet mig mange gange når mine ristninger er fuckede helt op.
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

Stalling wrote:
                    Det vil da også lette spekulationerne en del, hvis det primært handler om valg af bønne :-) Hvilke bønner vælger du til lyse ristninger?
                    Nå, dér fik du mig så :laugh: - for jeg er nærmest gået helt væk fra at forsøge mig med de lyse ristninger. Synes ikke de i al almindelighed giver den den samme smag og fylde, som de lidt mørkere varianter.

Guatemala Antigua Los Volcanes, Etiopisk Sidamo evt. Indisk Monsooned Malabar - det er nogle kandiater til forsøg med lys ristning. Det er vist en god ide at kassere evt. meget lyse bønner i Sidamoen - pille dem fra. Så vidt jeg husker, kan den godt være lidt svær at få ristet jævnt.

Men som sagt har jeg nok erkendt, at de lyse ikke er mig - men det kan jo meget vel være, jeg bare ikke kan finde ud af det...

Mvh
                    Lars
                    Rancilio Silvia - PID
                    Rancilio Rocky
                    Gene Café
                    I-Roast
                    Stempelkande
                    Koge- og kaffekande...

Comment

Ja, det med egne evner har jeg nu også en tilbøjelighed til at se lidt bort fra...:-) Men der er vist ingen vej udenom. Lige efter nytår købte jeg de samme Kenya bønner, jeg selv har forsøgt mig med, ristet hos Kaffeagenterne. Selvom de var en del lysere end mine bedste ristninger, var de LANGT mere fyldige og runde i smagen. Og selvom jeg fra en fortid som badmintonspiller har udviklet en udsøgt evne til at bortforklare nederlag, må jeg vist erkende dette...:-)

Comment

Working...
                      X