Opslag

Collapse
No announcement yet.

En god bog om hjemme ristning efterlyses

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• En god bog om hjemme ristning efterlyses

Har lige købt en Gene, og er meget ivrig efter at komme ordentligt igang. Derfor har jeg gransket dette forum for riste anvisninger.

Jeg kunne jo godt tænke mig at have det hele samlet ét sted, så er der nogen der kender til en god bog der beskriver hele processen (hjemme ristning) helst med gode billeder der viser de forskellige riste niveauer?

/Sønderup
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky
    Gene Cafe

Re:En god bog om hjemme ristning efterlyses

Home Coffee Roasting, Revised, Updated Edition: Romance and Revival af Kenneth Davids har jeg været meget glad for - men det er ikke så meget en teknisk bog som det er en gennemgang af hjemmeristningens historie fra mystiske kulfyrede storm P. anordninger til mere moderne metoder. Men meget interessant og megen god trivia. Han bruger lang tid på at gennemgå 3 ristere - som ikke er en Gene og derfor ikke særligt interessante og et rent ud sagt uhyggeligt kapitel omkring hvordan man kan fremstille kaffe med vanilie-, æble-, kokos- og andre smagsvarianter.

Mht til Gene risteprofiler bruger jeg variationer over 4 profiler opdelt i 2 kategorier - 1 slags hvis jeg har tid til at ændre temp hver 5 minut igennem ristningen (gradvis opvarmning af bønnerne) og en indstilling som er baseret på en temperatur og en minutsetting alt efter hvad kaffen skal bruges til og hvilken bønne det er. Hvis du/andre er interesserede poster jeg gerne og det kunne bestemt være en interessant tråd at se mere input til.

/bjerner
    /bjerner

Carimali Eta Beta

Comment

Jo.. jeg er helt sikkert interesseret ;-)
      Rancilio Silvia
      Rancilio Rocky
      Gene Cafe

Comment

Bliver først i morgen. Troede jeg havde dem liggende som word doc men nej.
        /bjerner

Carimali Eta Beta

Comment

bjerner wrote:
          Hvis du/andre er interesserede poster jeg gerne og det kunne bestemt være en interessant tråd at se mere input til.

/bjerner
          Det er ved at blive lidt OT, men Bjerner er sikkert mand for at starte en ny Gene ristetraad med sine data. Det vil helt sikkert vaere interessant at hoere os Genebrugeres mere el. mindre forskellige tilgange til ristningen og ikke mindst hvilke vi har succes med :lol: .
          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Working...
          X