Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny ristede bønner....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny ristede bønner....

Jeg oplever ofte at det kan være ret besværligt at køre Casadioen ind til ny ristede bønner... Den er perfekt til bønner der har måske 1 måned på bagen, hvor de så bliver kværnet fint og efterfølgende skudt ind vha. Espro stamperen med de 15kg stamp... Det virker fint uden problemer. Men men men... når der er tale om ny ristede bønner, så er det hulens svært... sværere end på Rockyen og resultatet er ikke som jeg vil have det. Hvad er I andres opservationer omkring ny ristede bønner, 1 da og så i kværnen??

Hvor længe venter I andre med at kværne ny ristede bønner? Hvad er jeres foretrukne liggetid?? Jeg har brug for lidt inspiration....

/wedoo
    LM GS/3 MP
    BestProtect Filter
    Compak K-10 Fresh
    Tools: espro/RB/Pullman
    Roaster: 800N Connoisseur

Re:Ny ristede bønner....

1 måned gamle bliver de ikke, hvis bliver de smidt ud på marken.....espresso hviletid 7-14 dage. i det interval vil jeg sige jo friskere jo finere formalingsgrad og det kan godt betyde 2 hele omgange på Casaen, men afhænger tildels også af bønnen. Det er en vanesag med finjusteringen, men jo det var også nemmere med finjust på min Macap....men learning by doing....

/Wolff
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Enig, men de bønner jeg taler om i 1 mdr. lejet er fra færdigristede poser.. Kan i øvrigt anbefale Pascucci.. Syntes ellers jeg kværner ganske fint, men måske jeg skal prøve et vride den en ekstra gang rundt

Learning by doing... yes sir....

Kan du se på din Casadio hvor henne den står? der er en lille rund ring med indikatorer på, måske den kan give en indikation??
      LM GS/3 MP
      BestProtect Filter
      Compak K-10 Fresh

Comment

Set midt på i dag= 2,1 på 10 dage gamle bønner, skal da lige huske at nævne at mine justeringer oftest er ud fra 17gr. i filteret.

/Wolff
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Den ring jeg har på kværnen, sad løs da jeg modtog Casadioen så jeg har den siddende skævt i forhold til hvis du ser lige ind på kværnen. Min ring sidder så jeg skal se ind fra siden og der er ikke rigtigt et fixpunkt at gå efter, så jeg tager udgangspunkt i bønnestopperen og der er min kværn meget langt nede i forhold til dine 2,1 så er min måske nede i 1,4 el. lignende...
          LM GS/3 MP
          BestProtect Filter
          Compak K-10 Fresh

Comment

Working...
          X