Opslag

Collapse
No announcement yet.

I-Roast2 Risteprofiler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• I-Roast2 Risteprofiler

Hej jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en I-Roast2.

Har købt en pakke Espresso Pure fra Kaffe-agenterne.dk

Desuden har jeg følgende pakker: (225g)

Indonesien Robusta - Java Sindoro grade 1, scr. 18/19
    Costa Rica - Olympia SHB
    Dom. Republik - Barahona AA
    Indonesien - Sumatra Mandheling grade 1
    Brasilien - fazenda rainha yellow bourbon
    Kenya AA karumandi

Nogen der har et forslag til risteprofiler til Iroasten til min Espresso Pure.
    og nogle forslag til sammensætning samt profiler til de bønner jeg har.

Og så kunne det være rart, hvis folk vil skrive hvad for en blanding de bruger og hvordan de programmere deres i-roast

mvh
    Lars Thybo
    8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Re:I-Roast2 Risteprofiler

En blanding der ikke kan gå helt galt er:

50% Brazil
    25% Costa Rica
    25% Sumatra Mandheling

EnjoyB)
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Plejer at bruge denne profil til ristningen.

190-5min.
      216-3min.
      206-2min.
      226-2min.
      236-3min.

Bruger profilen til brasil santos og columbia excelso, men hvis det er nogle bønner, der skal have mere varme, hæver jeg temperaturen 10 grader. Risteren står i garagen, så rister ved en temperatur mellem 5 0g 10 grader, men uden vind, så ved ikke hvor meget indflydelse det har. Bønnerne står også derude, så de har den samme temperatur ved start!

Plejer at have det første knæk godt 7 min henne og oftest løber ristningen tiden ud. Men der er flere faktorer der spiller ind, så tror det er noget med at prøve sig frem. Det afhænger jo også af hvor mørke bønnerne skal være.

Held og lykke.

Comment

Takker lsm, er igang med at lave et rist efter din profil.
        så må jeg prøve at smage imogen =)
        8270 Højbjerg

Comment

tror godt nok lige den blev lidt mørk =) men smagen finder vi ud af imorgen.

har sidet og nær lyttet men syntes sq ikke jeg kan høre noget "knæk" eller noget.

er også ganske sikker på at hvis arbejds styrelsen kom forbi mens man ristede, ville de have man skulle bruge høreværn =)

Post edited by: Thybo, at: 2007/11/23 18:27
          8270 Højbjerg

Comment

Thybo wrote:
            er også ganske sikker på at hvis arbejds styrelsen kom forbi mens man ristede, ville de have man skulle bruge høreværn =)<br><br>Post edited by: Thybo, at: 2007/11/23 18:27
            Tjjaa .. den blir jo ikke kaldt iRoar2 for ingenting ... :laugh:
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Thybo wrote:
              har sidet og nær lyttet men syntes sq ikke jeg kan høre noget "knæk" eller noget.

er også ganske sikker på at hvis arbejds styrelsen kom forbi mens man ristede, ville de have man skulle bruge høreværn =)
              Hehe, ja sådan nogle varmluftsristere larmer sgu lidt! Knækkene skal man lige vænne sig til at høre. Man skal lære at sortere støjen fra ristere fra og kun lytte efter knækkene. Jeg synes det svære er at høre om 2. knæk er startet eller det stadig er første knæk der ruller.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Thybo wrote:
                tror godt nok lige den blev lidt mørk =) men smagen finder vi ud af imorgen.
                Kig her og sammenlign ... http://www.zachohansen.dk/KaffeLir/KaffeLir.htm
                Mazzer Kony Electronic

Comment

Thybo wrote:
                  Nej det er lidt svært ... som jeg husker det var det mest som den lyd bønnerne giver når de slår mod glasset bliver mere intens ... selve knækket hører du ikke ... pga larmen.
                  Mazzer Kony Electronic

Comment

Thybo wrote:
                    Nogen der har et forslag til risteprofiler til Iroasten
                    Hej Lars

Jeg har selv haft en IR2, som desværre er afgået ved døden

Jeg kæmpede i lang tid med forskellige profiler fundet på diverse udenlandske sites, men uden den store succes. På et tidspunkt monterede jeg et temometer i ristekammeret for at kunne overvåge bønne temperaturen under ristningen. Det undredebmig lidt at lige meget hvilke programmer jeg brugte, blev temperatur kurven den samme. Til sidst lavede jeg et lille forsøg...... Jeg ristede 4 riste med samme bønnetype, samme mængde bønner, samme omgivelsestemperatur og andre faktorere der nu ellers normalt kan have indflydelse. De 4 programmer jeg prøvede var hhv.:
                    - Preset 1 (Fabriks program 1)
                    - Preset 2 (Fabriks program 2)
                    - [email protected] (15 minutter ved 160 grader, som er det koldeste program muligt)
                    - [email protected] (15 minutter ved 250 grader, som er det varmeste program muligt)

Til min store overraskelse viste det sig at alle 4 riste var stort set identiske :woohoo: Så jeg følte mig en anelse til grin over al den tid jeg havde rodet med forskellige programmer.

Jeg faldt så senere over en tråd i forumet på coffea.dk hvor "shotmaker" som også poster i dette forum kom med alletiders tip til at få mere styr på IR2'ens temperaturer: http://coffea.dk/forum/viewtopic.php...2ff4bd702badce

Jeg kan desværre ikke sige om det var dette 'mod' der tog livet af min IR2, så jeg har lidt sværdt ved at anbefale det til dig med en helt ny maskine. (Garantien forsvinder) Men mine ristninger blev meget bedre med dette mod.

Mit råd må være få konstateret om der er forskel i de forskellige programmer du bruger. Prøv evt. om der er en forskel på [email protected] i forhold til [email protected] inden du bruger for meget tid på at "fintune" programmerne.

Jeg håber du har fået fat på en model der ikke har samme problem sommin havde, men det er vidst desværre et kendt problem med 230 volts versionere af I-Roast maskinerne.

Held og lykke med den B)

/Kim
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Jeg har lige prøvet at lege lidt ud fra Kim\'s teorier, og jeg må sige, at jeg kommer nok ikke til at sidde og nusse med sekunder og enkelte grader, når jeg skal sammensætte profiler på Iroast i fremtiden. Der er selvfølgelig en forskel på kurverne, som jeg sikkert vil finde interessant når jeg får mere kendskab til hvad der er væsentligt og hvad der ikke er, men pt vil jeg fokusere på at få ristningerne til at vare lidt længere..

Miss Silvia m. Manometer & PID
                      Rocky SD
                      Xpressivo Barista stamper
                      Behmor 1600

Comment

Working...
                      X