Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp til rist på Gene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp til rist på Gene

Hej allesammen,

Min kollega er en lykkens pamfilius og har været så heldig at få en Gene Café i julegave af sin bror.

Da de første ristninger vil gøre selv den mest garvede kulsvier misundelig, har \"vi\" brug for lidt vejledning... (jeg har også, da jeg skal låne den!! :laugh: )

Er der en venlig sjæl, som vil hjælpe med et par gode risteprofiler, gerne bare i generelle træk.

Min kollega, Thomas drikker stempelkaffe og vil jo gerne sikre at Kenyaen ikke går op i røg.

Jeg derimod er kun til espresso, så der skal vel ristes lidt længere. Jeg selv rister normalt \"bare\" på I-Roast 2 med profil nr. 2 og modstanden på 2,2.

Mvh.
    Kritian
    KristianK
    En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

Re:Hjælp til rist på Gene

Jeg rister sjældent til stempel på min, da jeg synes mængden Gene kan klare er for lille.

Jeg rister dog til espresso et par gange om ugen. Husk at man ikke kan tale om en generel profil der bare virker på alle bønner, men kan godt forstå at du gerne vil have et par hints så man ikke smadrer for mange bønner i læringsprocessen.

Jeg rister min TCC espresso således:

Varm Gene op til 245-250 grader (fuld knald)

Tilsæt 250 gram grønne bønner

Kør 6 minutter på 250 grader (udgangtemperaturen vil ende på omkring 235 grader her).

Skru ned til 230 grader og slowroast i ca. 7 minutter.

Skru igen op til 250 grader og rist ca 1-2 minutter (her er det vigtigt at man kigger og lytter nøje så man ikke får ødelagt bønnerne).

Tøm bønnerne i et stort fad eller lignende og så ud i kulden og køl dem hurtigst muligt.

Husk at Gene ikke kan tåle bare at blive slukket når den er varm, så kan den brænde af. Så efter bønnerne er dumpet skal man hurtigt starte den igen og så lade den køre sin normale kølings-cyklus.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Tak!
      KristianK
      En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Det største problem jeg oplever med Gene\'en er frasortering af agnerne. Der har jeg dog fundet ud af at efter afkølning kan jeg lige smide dem over i en pastasi og snurrer dem lidt rundt, så drysser agnerne lige så fint ud.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Som udgangspunkt, har jeg læst mig til, skal du ha en rigmeligt stabil indgangstemperatur til 1ste knæk og indgangstemp afgøres af, om det er en hård (SHB eller andre højlandsbønner) eller blødere bønne. Du skal altså ikke skrue op og ned før bønnerne har knækket første gang.

Jeg har med gode resultater benyttet følgende profil.

1. Varm Gene\'en op i 5-10 minutter på 240-250 grader
          2. Kom ca. 240gr. bønner i tromlen og stil display til 18 minutter.
          Kør 5 minutter på 200 gr. (Tørring)
          3. Når displayet viser 13,1 skrues op på 241 gr. (eller 243 ved hård bønne)
          4. Efter ca. 5 minutter eller når display viser mellem 7 og 6,5 kan man høre 1ste knæk begynde. Juster da temperaturen ned til 231 grader over et tidsrum på 1 minut (må ikke bare stilles 10gr ned da dette vil begynde en køling af bønnen).
          5. Efter 3-4 minutter vil man kunne høre 2ndet knæk begynde og her (eller før) skal man have afgjort hvor lyst man vil have ristet. Man kan også når man har lært hvornår bønnen går i 2ndet knæk, skrue op for varmen de sidst 30-60 sek før man cutter.

Ovennævnte passer med ristetid på 18 minutter for en klassisk espressoblanding bestående af sydamerikanske (brazil) og mellemamerikanske bønner.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

Comment

Tak igen,

Det lyder rigtig godt... Meget flot beskrevet!

Skal det forstås således, at såfremt man f. eks. cutter ved 1-2 min. inde i \"5\" vil man få en lyse rist, som kunne bruges til stempel... eller måske lidt før?

Mvh.
            Kristian
            KristianK
            En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Ja, sådan ca. Her kommer din erfaring ind i billedet, altså lugten på risten og farven på bønnerne.
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

Comment

Helt ok... Thomas er nu ikke helt uerfaren heller, da han har ristet i ovn gennem længere tid, så mange tak for hjælpen.

Mvh.
                Kristian
                KristianK
                En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Sonne, den profil du kører - er det noget du har læst dig til et eller andet sted? Og vil du i så fald smide et link. Den er lidt atypisk i forhold til hvad jeg ellers har set, men virker meget interessant.
                  Mvh. Anders

Comment

Skurken,
                    Profilen ligner ellers meget din bortset fra at der \"holdes øje\" med 1ste knæk.
                    http://www.rohkaffeebohnen.de/index.php?section=108

Mht til de 5 minutters tørring kan der læses en del på Home-Barista. Her er et link: http://www.home-barista.com/home-roa...7.html#p110600
                    La Marzocco GS/3 AV
                    Mahlkönig K30 Vario
                    La Pavoni Professional
                    BLOG

Comment

Takker. Det var netop det omkring tørringen jeg ikke har læst om. Jeg vil dykke ned i læsestoffet.
                      Mvh. Anders

Comment

Hej allesammen,

Ja, nu har Thomas forsøgt sig med jeres forslag (også den tyske-henvisning)

Alle resulterer i meget meget brændte bønner og nærmest udrikkelige... Han fortæller at det virker som om, at bønnerne mange gange er færdige (visuelt) lang tid før jeres målinger og at i de tilfælde, hvor de visuelt nogenlunde passer, der brænder de over i kølingsprocessen.

Personligt forstår jeg heller ikke at der skal bruges så lang tid, henset til I-Roast 2, hvor \"profil 2\" som er den længstkørende er på 12 min og giver man den et minut eller 2 mere er det rigeligt? (forudsat rigtig modstand)
                        Derfor virker 18 minutter i en maskine, som må forventes at være noget mere effektiv og varmestabil, som meget længe?

Det skal sige at der alene forsøgt med den bønne, som blev leveret med i købet fra Kaffe-agenterne, som er . 4 kg. mexikansk La Isabel Tierra SHG. Denne bønner er jo visuelt mørkere uristet end f. eks. deres Espressoblend.
                        Kan det være der at der går noget skævt, eller kan man ikke sige noget om ristetid ud fra bønnens oprindelige farve?

Mvh.
                        Kristian
                        KristianK
                        En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Det at risten tagere længere tid på Gene end på iRoast er jo netop meningen. Det er jo derfor man kalder det en slow roast. Jeg kunne også få bønner fra grønne til meget mørke på meget kort tid (eksempelvis i en weber grill ), men det er jo ikke det man forsøger. Det handler om at trække ristetiden mellem første og andet knæk længst muligt uden at stoppe ristningen.

Edit: Husker I at dumpe bønnerne og køle dem udenfor Gene\'en?
                          Mvh. Anders

Comment

Helt ok, men Thomas vil meget hellere have en profil, hvor de er færdige når køleprocessen er færdig
                            KristianK
                            En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på

Hjemmeside

Comment

Hej Kristian,

jeg tror når i rister på genen skal i tænke lidt mere over hvad det er i gerne vil opnå, dvs. ligge en plan forinden og så simpelthen gå systematisk til værks for at komme frem til destinationen.

Da både du og han tilsyneladende har noget erfaring med at riste i forvejen, formoder jeg at i kender til at bønnerne knækker to gange undervejs, og således kan i bruge dette som referancepunkter for hvor langt i er nået i ristningen. Det undrer mig iøvrigt i fik \"brændt\" de første sæt bønner. Tænkte i ikke over at de måske havde fået lidt rigeligt da i kiggede på dem undervejs?

Hvis du f.eks. ønsker at lave en espressoristning vil jeg anbefale jer at starte med at riste frem til 2.knæk starter, og så ta bønnerne ud der. Det plejer at være en passende ristegrad til en SO espresso. Hvis i er lidt systematiske så skriver i ned undervejs hvornår i rammer 1. knæk og hvornår i rammer 2. knæk. Ønsker i derefter en lysere ristegrad, så stopper i bare risten et antal minutter eller sekunder tidligere. Pointen er, at nu ved i hvornår en given bønne rammer sine to referancepunkter og i kan navigere i jeres ristegrad derfra.
                              Et eksempel på en stempelristning kunne nu være at standse risteren når i rammer 1.knæk + 2 minutter.

Mht. styringen af temperaturen, så ka man lave mange sjove fiksfakserier, men i starten så hold det simpelt, fuld skrald hele vejen igennem, og når i er blevet fortrolige med risteren og kaffen, så kan i lege med at skrue op og ned undervejs.

Iøvrigt må jeg tilslutte mig skurkens kommentar om at dumpe bønnerne ud af risteren. Det gør det utroligt meget nemmere at standse risten ved den ønskede ristegrad, da den ikke \"små-rister\" videre igennem det uendeligt sløve køleforløb på genen. Hvis i ønsker at bruge kølefunktionen må i beregne at standse ristningen noget før i har opnået den ønskede ristegrad.

Håber det lykkedes for jer.
                              Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Working...
                              X