Opslag

Collapse
No announcement yet.

Første ristning på Gene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Første ristning på Gene

I eftermiddag vil jeg prøve min Gene for første gang, det er jeg lidt spændt på. Min første opgave bliver lidt kaffe til stempel, til at have med på arbejde, jeg har købt 4 forskellelige bønner, nemlig.

Etiopien Harrar Longberry grade 4
    Guatemala Huehuetenango SHB
    Tanzania soltørret Robusta
    Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon

Jeg ved godt at Robusta ikke er god, den er købt til at lave blends med!

Havde forestillet mig at riste en Full City, lyder det helt galt?

Sidste spørgsmål går på forvarmning! Er det bare sætte kanisteren i tom og starte den op til den rammer temp, og så ud med kanisteren og i med bønnen, eller kan man bare starte fra kold og give den lidt længere??

Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

Re:Første ristning på Gene

Jeg får klart bedst resultat ved at varme Gene\'en op først. Helst helt op til 245-250. Det er lidt besværligt, men det er det værd.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det lyder spændende. Hold os endeligt orienteret om hvorledes dine ristninger bliver.

Tillykke iøvrigt med maskinen.
      Coff

Izzo Alex Duetto
      Ascaso I-mini
      Iroast2
      Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Nogen der har anmærkninger til hvilken kaffe er mest velegnet til Stempel roast???

Hilsen Henrik
        Henrik Palshøj

Comment

Skurken wrote:
          Jeg får klart bedst resultat ved at varme Gene\'en op først. Helst helt op til 245-250. Det er lidt besværligt, men det er det værd.
          Vil du uddybe lidt hvad forskellen er på om du opvarmer først eller ej?
          Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

HenrikP wrote:
            Nogen der har anmærkninger til hvilken kaffe er mest velegnet til Stempel roast???
            Efter min smag er Guatemala\'en et super godt bud.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

RuneL wrote:
              Skurken wrote:
              Vil du uddybe lidt hvad forskellen er på om du opvarmer først eller ej?
              Hehe... jeg er ekstremt dårlig til at beskrive smag. Du skulle se mig de gange jeg har været med til cupping. :P

De første rist jeg lavede på Gene\'en af TCC\'s espressobland (uden opvarmning) synes jeg bare ikke blev lige så gode som dem jeg laver i dag (med opvarmning). Her brugte jeg de bønner jeg før købte ristede fra TCC som reference. Mit mål har fra starten været at kunne riste en TCC espressoblanding så den smagsmæssigt ligger så tæt på dem TCC rister som overhovedet muligt, og det synes jeg er lykkedes bedre for mig ved at opvarme Gene\'en først.

Det er baseret på ren erfaring og det er dermed ikke udelukket, at hvis man dykker ned i det, kan sammensætte en profil der også fungerer godt uden opvarmning. Det er bare ikke lykkedes for mig.

Jeg har med vilje sat mig den \"simple\" målsætning for på den måde at kunne ændre på færrest muligt parametre af gangen og nemmest muligt kunne måle på resultatet. Jeg har derfor heller ikke ristet til stempel på min Gene endnu og ej heller forsøgt mig udi egne blends.
              Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken,

det er også fair nok at du helst vil ha din rist så tæt på TCCs ristning. Jeg mener blot det er lidt \"farligt\" at omsætte det til et generelt råd der siger det er bedst at forvarme, uden at dykke ned i hvorfor det er bedst.
                Det ku jo være OP havde nogen helt andre motiver med hans kafferistning. At dømme ud fra indkøbet af bønner er det ikke de syrlige bomber der dominerer smagsprofilen.
                Det interessante ville være at kunne beskrive hvordan forvarmning påvirker kaffen, således OP kunne tilpasse sin ristestil.
                Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg er helt enig Rune.

Udover det vil jeg dog også sige at hvis man læser reviews og på diverse forums, så er opvarmningen af Gene\'en tilsyneladende noget som en del gør brug af.

Stadig, hvis jeg magtede at beskrive forskellen på smagen af jordbær og smagen af urin, ville det da være fedt at kunne beskrive smagsforskellene... :P
                  Mvh. Anders

Comment

Hvor lang tid tager det at varme den op, og hvad er proceduren, for den er ikke beskrevet i manualen, så vidt jeg kan se
                    Henrik Palshøj

Comment

Det tager ret kort tid, den varmer hurtigt igennem når kammeret er tomt.

Proceduren, hvis du vil gøre det, er at du sætter den til maks temp og f.eks. 10 minutter og starter den. Når den så viser at den har nået 245+ grader så trykker du én gang på temp knappen, det starter kølingsprocessen. Derefter holder du temp knappen nede til den bipper og skriver \"E\" i displayet. Det står for emergency stop. Så kan du tage kammeret ud, fylde kaffe i og skynde dig at starte ristningen.

Det er i øvrigt det samme du gør hvis du vil dumpe bønnerne og køle dem eksternt. Husk dog altid at starte køleprocessen rigtig bagefter du har dumpet bønnerne, ellers kan din Gene dø en stille død...
                      Mvh. Anders

Comment

Tak Anders,

Det var super, det tror jeg lige jeg vil prøve..
                        Henrik Palshøj

Comment

Hej Henrik

Tillykke med risteren!

Jeg tror da også at du kan lave en ganske god espressoblanding ud af dit bønneindkøb.

Et udgangspunkt kunne være at blande 10% af robustaen sammen med 30% hver af de tre andre slags bønner og gerne riste Harrar´en og robustaen lidt mørkere (ind i 2. knæk) end de to andre.

-Blot et forslag herfra. Go´ ristning
                          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Hej Ole,

det vil jeg prøve, idag ristet jeg kun lige lidt til min stempelkande på kontoret, da jeg stadig har lidt over 1 kg friske bønner som er ristet og jeg vil vente til de er væk før jeg rister flere bønner, nå men resultatet ser godt ud, de står og gasser af, har lige et par billeder.

Profilen jeg brugte var som følger 150g Guatemala Huehuetenango SHB, varmet maskinen op til 250 C, og fyldte bønnerne på, kørte 6 min Her var de gyldene, så skruet jeg ned på 230 C kørte 7 min Nu var de blevet lys nødebrune og kørte så op på 250 C igen og lod dem køre 2 min og 30 sec og lod dem køle 10 min herefter blev de hældt på fad, farven er som en god nødebrun farve. I morgen vil jeg male dem inden jeg køre på job.

Spændene

Hilsen Henrik

Ps.: Foto i bedre størrelse er her Link
                            Henrik Palshøj

Comment

Skal lige høre, hvis man vil lave en blend, kan man så riste dem sammen? Eller skal man riste bønnerne hver for sig? Jeg vil helst nøjes med at riste 250 - 300 gram om ugen, hvis man så skal riste robusta til blenden (10%) så er det jo ikke andet end 25-30 gram, måske lidt vel lidt at riste!!!!

Jeg ved at der sikkert ikke er nogle regler som vil medføre straf hvis man gør det anderledes, Men hvordan gør i??

Hilsen Henrik
                              Henrik Palshøj

Comment

Working...
                              X