Opslag

Collapse
No announcement yet.

Gene Café erfaringer...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gene Café erfaringer...

Jeg har nu kørt ca. 10 batches igennem min Gene og jeg synes det er en fed rister. Jeg har dog et par spørgsmål til de mere erfarne brugere...

[ol]
    Hvor mange gram bønner rister I af gangen? Jeg har ristet et par batches med 300 g. men synes det giver lidt problemer med ensartetheden og større problemer med at styre risteprofilen, da det tager relativt lang tid for risteren at ændre temperaturen med så mange bønner. Er det også jeres erfaring?

Køler I bønnerne ned I Genen, eller tager I dem ud inden køleprocessen er færdig. Hvis I køler i maskinen, køler I så til de 60C eller 100C?

Og så et mere generelt ristespørgsmål: Har det noget betydning for (smags-)resultatet, at nedkølingen er så relativt langsomt. Én ting er, at det er lidt sværere at ramme den rigtige ristegrad - det lærer man nok - men hvis det har negativ impakt på smagen er det jo et problem. Så må man finde alternative kølingsmetoder (hvilket jeg er igang med - mere om det senere)
    [/ol]
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Gene Café erfaringer...

jeg brugte indtil for nylig Gene til at riste min bønner, jeg ristede ca 200g af gangen da jeg som du også skriver syntes det var lidt problematisk med ensartedhed hvis jeg ristede mere end de 200g. Med hensyn til nedkølingen syntes jeg at det gjore noget at den var så relativ langsom, det kan godt værre at det er ren indbildning :unsure: Men jeg tog altså bønnerne ud og kølede dem "manuelt"
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hvad bruger du nu i stedet? Har du købt en Hottop?

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

nej, jeg ved godt det her det lyder fuldstændig sinsygt, men jeg købte for et ahlvt år siden en ny ovn, og af en eller anden årsag kommer jeg til at snakke med motøren om kaffe, han fortalte at flere af hans kolegaer ristede kaffe i ovnen, så det ville jeg også prøve.
        Det er helt vildt, man styre ovnen med 1 grads nøjaktighed, og den holder temperaturen!! (Jeg har tjecket efter med div. måle udstyr) der udover kan man regulere fugtigheden!!! Jeg har aldrig ristet så ensartet med nogen dedikeret kaffe rister så min gene er solgt
        Michael EPO Rasmussen

Comment

Ok, det lyder som den modsatte vej af de fleste andre Det må også være en seriøs ovn, så?

Bruger du så samme profiler som i Genen (hvis du brugte profiler dér?)

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/06 10:54

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

tja tjo, på sin vis gør jeg, men jeg har langt bedre kontrol over processen end jeg havde med gene'en
            Og ja det er stik modsat af hvad næsten alle andre gør, men som kærsten sage "du har jo ikke bare købt en ovn, du har købt en ny kafferister til 16.000,-" inch:
            Men den virker B)
            Michael EPO Rasmussen

Comment

Men for at vende tilbage til ét af mine spørgsmål:

Hvordan køler du bønnerne? Det kan din superovn vel ikke klare

Jeg fandt lige den originale bønnebeholder til min Casadio kværn (har en uoriginal mindre beholder på den) og den passede præcist ud over det dørslag jeg plejer at køle bønnerne i. Og i den smalle ende passer støvsuger studsen lige ind i. Så næste gang jeg rister vil jeg prøve at køle bønnerne ved at trækker luft igennem dem ved hjælpe af dørslag/tragt/støvsuger.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

faktisk kan ovne godt køle, hvis jeg ummidelbar efter end ristnig slår den over på optønings programet (30 grader varmluft) så lukker den varmen ud så hurtigt at den det fungere som køling (det er en kobi damp og varmlufts ovn så der er udtræk på den), sidst jeg tog tid gik den fra 240 til 40 grader på lidt under 5 min.
                ellers er et par kolde dybe talerkner ikke at kimse af
                Michael EPO Rasmussen

Comment

Ny ryger jeg altså lidt Off-topic igen. Giver det ikke et FARLIGT svineri, at starte varmluftsblæseren efter sådan en rist? Eller rister du kun Monsooned Malabar og lignende "agnefri" bønner?

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

men bortset fra det er gene'en en super fed rister!!
                    hvis ikke jeg havde fået finger i den ovn så havde jeg da rister lykkeligt videre i min gene
                    Michael EPO Rasmussen

Comment

MoBak wrote:
                      Ny ryger jeg altså lidt Off-topic igen. Giver det ikke et FARLIGT svineri, at starte varmluftsblæseren efter sådan en rist? Eller rister du kun Monsooned Malabar og lignende "agnefri" bønner?
                      nej jeg rister ikke kun monsooned malbar :P
                      Men som sagt så er der udtræk på ovnen som tager næsten al røg, men der udover sidder der et filter, ala det på en emhætte, så det eneste man skal gøre er at tømme/rengøre det filtet, for agen en, gang imellem
                      Michael EPO Rasmussen

Comment

Hvor tjekket! Nu er jeg nødt til at høre, hvad det er for en ovn - og så tilbage på sporet i tråden her :laugh:

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

det er en Electrolux jeg ikke huske præsis hvilken model men det kan jeg da finde ud af, hvis du skulle få lyst til at skifte gene'en ud

Det er iøvrig rart at de det ike kun er mig der kan få en tråd til at stikke af:whistle:
                          Michael EPO Rasmussen

Comment

EPO wrote:
                            Det er iøvrig rart at de det ike kun er mig der kan få en tråd til at stikke af:whistle:
                            Ja fy :dry: ! Hvis der er andre med erfaring med Gene, hører jeg gerne mere! :whistle:

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                              og så tilbage på sporet i tråden her :laugh:
                              Har du prøvet at riste mindre mænger i gene'en?
                              Michael EPO Rasmussen

Comment

Working...
                              X