Opslag

Collapse
No announcement yet.

Risteprofil til EBB 09

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Risteprofil til EBB 09

Ohøj kaffenørder!!

Jeg har købt mig en Gene Café og der fulgte en hulens masse EBB 09 med. Jeg har prøvet en enkelt risteprofil som jeg fandt i en anden tråd.

Sonne wrote:
    Som udgangspunkt, har jeg læst mig til, skal du ha en rigmeligt stabil indgangstemperatur til 1ste knæk og indgangstemp afgøres af, om det er en hård (SHB eller andre højlandsbønner) eller blødere bønne. Du skal altså ikke skrue op og ned før bønnerne har knækket første gang.

Jeg har med gode resultater benyttet følgende profil.

1. Varm Gene\'en op i 5-10 minutter på 240-250 grader
    2. Kom ca. 240gr. bønner i tromlen og stil display til 18 minutter.
    Kør 5 minutter på 200 gr. (Tørring)
    3. Når displayet viser 13,1 skrues op på 241 gr. (eller 243 ved hård bønne)
    4. Efter ca. 5 minutter eller når display viser mellem 7 og 6,5 kan man høre 1ste knæk begynde. Juster da temperaturen ned til 231 grader over et tidsrum på 1 minut (må ikke bare stilles 10gr ned da dette vil begynde en køling af bønnen).
    5. Efter 3-4 minutter vil man kunne høre 2ndet knæk begynde og her (eller før) skal man have afgjort hvor lyst man vil have ristet. Man kan også når man har lært hvornår bønnen går i 2ndet knæk, skrue op for varmen de sidst 30-60 sek før man cutter.

Ovennævnte passer med ristetid på 18 minutter for en klassisk espressoblanding bestående af sydamerikanske (brazil) og mellemamerikanske bønner.
    Det spiller ikke helt. Er der nogen der har en risteprofil til EBB 09 til en Gene der kan anbefales??

Venligst Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

Re:Risteprofil til EBB 09

Hej Kasper. Hvor går det galt?
    Det du skal holde øje med er hvornår 1ste knæk begynder før du ændrer ved temperaturen. Du kan jo prøve at lade risten køre videre ved samme temperatur og læg mærke til hvornår andet knæk begynder altimens du noterer dig tiderne ved 1ste og andet knæk.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Hej Sonne

Jeg følger din risteprofil til punkt og prikke og alt sker som du skriver og jeg skruer ned for temp. og stopper ristningen lige i starten af andet knæk. Bønnerne ser godt ud men de smager ikke som jeg kunne ønske mig. De blev ristet mandag så de har ligget i 5 dage nu og burde begynde at vise sig fra deres gode side..

Har du ristet EBB før?

KAsper
      Hjemme:
      Mazzer Robur E

Arbejde:
      ECM Michelangelo 2grp
      Mazzer Major

Comment

Jeg har prøvet dem en enkelt gang og var ikke pjattet med blenden. Ebar08 er rigtig god. Men prøv at køre samme temp fra start til slut (evt fuld smæk) og så kan du bedre variere senere når du kender bønnen.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Jeg har ristet EBB 09 før på min Imex og det blev heller ikke helt vellykket. Jeg troede dog at det var pga. mine/Imexens manglende risteevner. Måske er det bare fordi blenden ikke er min kop the, men jeg må eksperimentere mig frem da jeg ligger inde med ca. 3 kg.

Hvilken bønne/blend drikker du for tiden?

Kasper
          Hjemme:
          Mazzer Robur E

Arbejde:
          ECM Michelangelo 2grp
          Mazzer Major

Comment

Dyrker mest min Aeropress for tiden så hvis jeg laver espresso ind imellem er det på ren Bolivia øko eller Guatemala Huatenango. Ellers er jeg ret glad fo EBB 2008 og har som regel også liggende så jeg kan lave en ret traditionel blend af 50% brazil, 30% Guatemala og 20% Costa rica.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            La Pavoni Professional
            BLOG

Comment

Working...
            X