Opslag

Collapse
No announcement yet.

Endnu en julegave

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Endnu en julegave

Jeg var i byen i dag, for at lede efter en bamse, som min yngste datter ønsker sig. En rund kugle der bliver til en bamse når man trykker et eller andet sted, og så dufter den af jordbær på maven... De må have røget for meget sjov tobak da de opfandt konceptet. Sjovt nok er den TOTALT udsolgt i hele BR-kæden og hele Toys'R'Us-kæden. De får dem først til marts igen :P

I frustration over at dette, hoppede jeg forbi risteriet og købte 2 kg grønne bønner. Men hov, der røg også en lille billig Imex CR-100 med til at riste dem Glæder mig til at prøve, og håber ikke at jeg lige med det samme SKAL opgradere til en Gene/Hottop ;P
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Re:Endnu en julegave

Fedt! Tilykke med det.

Din datter har sikkert også bamser nok
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Edit: Dobbelt post

Post edited by: Roed, at: 2007/12/21 23:45
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

ordo.dk wrote:
        I frustration over at dette, hoppede jeg forbi risteriet og købte 2 kg grønne bønner. Men hov, der røg også en lille billig Imex CR-100 med til at riste dem Glæder mig til at prøve, og håber ikke at jeg lige med det samme SKAL opgradere til en Gene/Hottop ;P
        Hei det kan ske for selv den bedste
        Men tillykke med den og go' fornøjelse :P
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Tak! Jeg glæder mig vildt til at komme i gang - Er der nogen der har nogle tips til en grøn bønne?

EDIT: Nørd som man jo er, blev jeg træt af at sidde og surfe, og ingen film faldt i min smag. Så hvorfor ikke lige indvie risteren? Klokken var jo alligevel kun lidt over 1 ;P
          Nå! Nedtur! - Imex'en er delvist defekt. Låget kan kun presses på, og det hopper hele tiden op. Hvilket betyder at jeg er nødt til at holde låget presset på, mens den kører... Ud over det er der et 2-3 cm langt mellemrum, en ca 1-2mm "revne" så jeg er bange for at der er ALT for megen ventilation... Jeg ristede 150g Miscela Due og det tog vel over 20 minutter (hvis man skal tro Imex'ens timer - jeg satte den på max og jeg blev ved at skrue op). Jeg kunne ikke rigtig høre nogle knæk, og røg var der stort set intet af - Men jeg gik efter duft (stank?) og udseende... Det ser faktisk ret fornuftigt ud, må jeg sige, og der var helt klart nogle knæk da jeg tømte beholderen i en stålskål, kørte lidt rundt og hældte over i en anden stålskål (et cetera)... Da den var kølet af, spiste jeg en bønne og det var sgu bare mums Jeg tror jeg vil prøve at hive lidt espresso ud af dem i morgen. Jeg burde have købt noget færdigristet Miscela Due at sammenligne med - Nå, men det må blive med Miscela Uno ;P
          Nuvel! Når espressoen er indtaget i morgen, så er det ind til risteriet og få en ny Imex :angry:

Well, det var jo en blandet begyndelse...

EDIT: Aha, jeg læste lige at Imex CR-100 ikke udvikler røg - Spøjst, det vidste jeg ikke :-)

Post edited by: ordo.dk, at: 2007/12/22 02:22

Comment

ordo.dk wrote:
            Tak! Jeg glæder mig vildt til at komme i gang - Er der nogen der har nogle tips til en grøn bønne?
            Hvis du alligevel skal forbi risteriet så kan jeg varm anbefale Miscela Organica og Miscela Bacca, Bacca'en er en af min absolute farvoritter. Hvis det ikk er blends du er ude efter kan jeg varmt anbefael Costa Rica Tarrazú og Nepal Mount Everest Supreme

ordo.dk wrote:
            Nørd som man jo er, blev jeg træt af at sidde og surfe, og ingen film faldt i min smag. Så hvorfor ikke lige indvie risteren? Klokken var jo alligevel kun lidt over 1 ;P
            Hei det er overhoved ikke nørdet at begynde at riste kaffe kl 1 om natten, det sker oftere end du regner med :whistle: inch:

ordo.dk wrote:
            Jeg tror jeg vil prøve at hive lidt espresso ud af dem i morgen. Jeg burde have købt noget færdigristet Miscela Due at sammenligne med - Nå, men det må blive med Miscela Uno ;P
            Hivs nu du skal værre bare lidt retfærdig over for din egen ristnig så kan det godt værre du liiige skulle lade dine ny-ristet bønner få lov at gasse af et døgn eller to, men tillykke med din debut som kaffe rister, kaffe bliver aldrig det samme igen

Post edited by: EPO, at: 2007/12/22 07:35
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

ordo.dk wrote:
              Jeg kunne ikke rigtig høre nogle knæk, og røg var der stort set intet af - Men jeg gik efter duft (stank?) og udseende...
              Det kan være svært at høre knækkene på en Imex (og andre varmluftsristere) pga den megen støj maskinen laver. Men det kan lave sig gøre, og når man først har "fundet" lyden og ved præcis hvad man skal lytte efter bliver det nemmere.

20 min er ikke urealistisk for et rist i Imex og slet ikke en dum ristetid. Men der skal klart ikke være sprækker ved låget, så når du får en ny vil tiden nok falde lidt.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ok! Det er sgu spændende! Jeg modstod fristensen til at bruge bønnerne her i formiddag, og tog i stedet noget af det færdige jeg købte i risteriet... Jeg åbnede dog posten og duftede til bønnerne - Det var jo fantastisk Og farven osv minder rigtig meget om de færdigristede Miscela Uno!

Jeg tror jeg skal købe nogle bønner til stempelkande, så skal jeg lige riste nogle julegaver

Nå, men nu vil jeg tage ind til risteriet og forhåbentlig få en ny!

Comment

ordo.dk wrote:
                  Nå, men nu vil jeg tage ind til risteriet og forhåbentlig få en ny!
                  Lad os høre hvad de siger til det derinde. Der plejer at være en fin service, ifølge hvad man hører rundt omkring
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

De havde desværre solgt den sidste der var i butikken Jeg fik at vide at jeg bare kunne komme igen den 27. om eftermiddagen og få en ny Så servicen fejler ikke noget...

Men ristes skal der jo, så de får en lettere brugt én tilbage Erhvervede mig nogle standard Kenya AA bønner som jeg lige skal have ristet til stempelkande, og give i julegave - De fleste plejer at kunne lide dem

Comment

Working...
                    X