Opslag

Collapse
No announcement yet.

Indendørs ristning med Gene Café

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Indendørs ristning med Gene Café

Hejsa,

Jeg har som nogle ved fået en Gene i lidt tidlig julegave. Da jeg ikke har noget skur, jeg kan riste i, bliver jeg nødt til at riste indendørs. Jeg har derfor lavet følgende simple løsning for at undgå for meget røg i køkkenet. Og det virker. Efter 5 batches kan man stort set ikke lugte, at der har været ristet i køkkenet. Så det kan anbefales i stedet for at stå og fryse i et koldt skur B)

Jeg har købt et alu flex rør i Silvan, som jeg har trykket flad i den ene ende. Dermed passer det ganske nydeligt ned over Gene'ens "udstødning". Da "udstødningen" er hævet lidt op i forhold til den øvrige chaff-box sidder rører fint på plads.

Røret har jeg skåret til i en længde så det lide kan sidder i spænd mellem rister og emhætte. Så der er ikke noget andet end fleksibiliteten i røret der holder det på plads. Det er altså supernemt at tage af og på. Dette er vigtigt, da røret slører knækkene en del og jeg derfor tager det af 1-2 minutter hver rist lige omkring det tidspunkt, hvor jeg ved at 1. knæk begynder. Når dette er godt igang, sætter jeg røret tilbage. PAS PÅ: Røret bliver MEGET varmt under brug, så det kræver en handske at håndtere det under ristning.

Det påkræves dog, at man jævnligt smider emhættens filtre i opvaskeren

For at imødekomme Genes nedkølingsproblemer, har jeg udviklet en anden metode til at køle bønnerne. Jeg er begyndt at riste til en ristegrad, hvor jeg lader maskinens køling køre 30 sek. hvorefter jeg cutter nedkølingen og tager bønnerne ud. På dette tidspunkt er de som regel lige omkring 200C. Jeg køler dem ved at smide dem i et dørslag (et stort men billigt ét fra IKEA). Ned i dørslaget passer den originale tragtformede bønnebeholder fra min Casadio kværn (som jeg ikke bruger, da jeg har en mindre) perfekt. Så jeg sætter denne nedover bønnerne, og sætter støvsugeren i toppen. Der trækkes nu kold luft gennem bønnerne og disse er kølet ned til stuetemperatur på ca. 1 min. Som en bonus passer styrken af suget gennem dørslaget lige nøjagtig med, at bønnerne ikke bliver suget op (de står lige og hopper lidt nede i bunden) men alle agnerne er lette nok til at blive suget op. Så efter 1 minuts køling har jeg et koldt og agnefrit batch friskristede bønner. Køleanordningen ser således ud:

EDIT: Forkert billedhenvisning.

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/23 11:12
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Indendørs ristning med Gene Café

Nice :-D Damn jeg gad godt en Gene Café - Og jeg har kun haft min Imex i et par dage :P
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Supersmart løsning, MoBak!
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Smart løsning. Har selv lavet noget lignende til Hottopp'en ude i skuret. Det virker rigtig fint.
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎