Opslag

Collapse
No announcement yet.

Kalibreringsmodstand til I-Roast 2

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kalibreringsmodstand til I-Roast 2

Hej med Jer!

Jeg har gået den sidste tid og eksperimenteret lidt med kalibreringsmodstanden der sidder under bundpladen i I-Roast 2'eren.

Det viser sig nemlig, at man ved at udskifte denne kan opnå længere ristetider - slowroasts med I-Roast'en - hvilket den fra fabrikken ikke er verdensmester i :-)

Se bla. dette link: http://coffeesnobs.com.au/YaBB.pl?num=1176777753

Se bl.a. også anmeldelsen af en I-Roast 2 på vores hjemmeside der beskriver problemstillingen: http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...reviews_id=139

Kunne det have interesse hvis vi lavede nogle sæt med 2-3 forskellige modstandsværdier således man derhjemme selv kan lege med ristetider/temperaturer?
    /Thomas
    kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Re:Kalibreringsmodstand til I-Roast 2

kaffeagenten wrote:
    Kunne det have interesse hvis vi lavede nogle sæt med 2-3 forskellige modstandsværdier således man derhjemme selv kan lege med ristetider/temperaturer?
    Det lyder da som en oplagt ide .. så længe det ikke koster spidsen af en jetjager??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg syntes det er meget positivt at en forhandler tilbyder dette. Jeg har selv opnået rigtig gode riste på en 'modstands moddet IR2'. Jeg fandt at modstande på ca. 1.8 K ohm gav det bedste resultat.

Vil det så sige at garantien ikke bortfalder hvis man køber både IR2 og modstande hos jer?
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

Ja - det var faktisk meningen. Hvis man blot følger vores kommende vejledning gælder garantien stadig, men hvis stik el. lign. brækker eller på anden måde går i stykker er det ikke dækket.
        Alternativt kan man komme forbi og lade os om det.
        Jeg har egentlig tænkt at lave et sæt med 3 modstande: 1,8K, 2,2K og 2,7K. Så burde man kunne opnå perfekte ristetider ligemeget hvad spændingen er i ens stikkontakt (forudsat man er i DK ;-)

Og det kommer ikke til at koste en herregård - vi mangler pt. at få stikkene hjem, men regner med at sættene er klar om ca. 14 dage.
        /Thomas

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

Super initiativ

Bare de er klar til d. 26

mvh,
          Peter
          Rancilio Silvia - PID
          Macap MC4 Stepless
          Behmor 1600
          Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Hehe - det skal jeg sørge for :-)
            /Thomas

Comment

Tja, det er vist set flere steder, at ikke alle IR2'ere opfører sig ens. Om det er forskelle i modstande ved jeg ikke...men min varmer altså ikke så meget som jeg hører nogle andres gør.

Jeg har her til aften risten Randy G's profil 10 herfra:

Profile 10
              temp time
              320 5:00
              375 4:00
              385 2:00
              400 1:00
              410 3:00

Efter 15 min var mine bønner ca. 220 (målt med multimeter) - så jeg fortsatte 3-4 min på pre-set 2. Det er da slow roast så det gør noget.

œ time efter prøvede jeg så et "nyt" program. 15 min med 250 grader - efter 10:20 havde min bønner 234 grader og blev derefter kølet.

I morgen og i weekenden skal jeg smage efter hvad forskellen er. Bønnerne var de grønne espresso classis (fra Agenten )
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Ved hvad temperatur rister du?
                Det har noget at sige ved hvilken temperatur risteren står i.

Comment

Brownie wrote:
                  Tja, det er vist set flere steder, at ikke alle IR2'ere opfører sig ens. Om det er forskelle i modstande ved jeg ikke...men min varmer altså ikke så meget som jeg hører nogle andres gør.
                  Det er vel strømmen det kommer an på - Man har jo ikke præcist 240V alle steder ;P Disse varmluftsristere er meget følsomme over for voltændringer - Sågar forlængerledninger, har jeg hørt!

Brownie wrote:
                  ...Efter 15 min var mine bønner ca. 220 (målt med multimeter) - så jeg fortsatte 3-4 min på pre-set 2. Det er da slow roast så det gør noget.

œ time efter prøvede jeg så et "nyt" program. 15 min med 250 grader - efter 10:20 havde min bønner 234 grader og blev derefter kølet.
                  Ugh. Riste med min Imex tager omkring 16-22 min...
                  Sort som en panter, sort som slanter
                  Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                  Sort som piloten I en Tie Fighter
                  Sort som pletterne på Pongo
                  Sort som alle andre end Tintin I Congo
                  Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

LSM wrote:
                    Jeg har tværtimod den oplevelse at omgivelsestemperaturen stort set ingen indflydelse har på mine rist.

/Peter
                    Rancilio Silvia - PID
                    Macap MC4 Stepless
                    Behmor 1600
                    Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Er der nogen der har fjernet "nettet" i toppen af deres I-roast, når de har monteret en aftræksslange? Har overvejet om det kan gøre risteren mere konsistent i forhold til temperaturen på displayet kontra den målte, når avner flyver ud med aftrækket og ikke sætter sig fast i "nettet" og derved hindre luftgennemstrømningen.

Comment

Ok, der har jeg andre erfaringer... ;-)
                        Har prøvet det samme program i 3 forskellige steder. Indenfor, i en vindueskarm med åbent vindue og i garagen ved 4-6 grader. Observationen var at i vindueskarmen og i garagen, kunne risten godt nå de 15 minutter uden forkullede bønder, men indenfor ved minmum 20 grader var det nødtvendigt at slå kølingen til.

Comment

Shotmaker wrote:
                          LSM wrote:
                          Jeg har tværtimod den oplevelse at omgivelsestemperaturen stort set ingen indflydelse har på mine rist.

/Peter
                          Rister du indendøres? eller et sted hvor der altid er læ?

Da jeg havde min IR2 oplevede jeg at den var meget følsom overfor 'vindkøling', men hvis jeg sørgede for ar risteren stod i læ var omgivelsestemperaturen ikke så vigtgig. Jeg skar faktisk bunden ud af en plastic papirkurv og brugte den som vindskærm når jeg ristede udendørs :laugh: Hold kæft det så åndsvagt ud..... Men det virkede
                          - La Spaziale S1 Dream
                          - Bestmax S
                          - Ceado E37S
                          - Rancilio Rocky SD
                          - Hottop B

Comment

Jeg rister i skuret - så ingen vindkøling.

KimH wrote:
                            Jeg skar faktisk bunden ud af en plastic papirkurv og brugte den som vindskærm når jeg ristede udendørs :laugh: Hold kæft det så åndsvagt ud..... Men det virkede
                            Whatever works
                            Rancilio Silvia - PID
                            Macap MC4 Stepless
                            Behmor 1600
                            Xpressivo Presso Barista

Comment

LSM wrote:
                              I går aftes var der 5gr i skuret....
                              Vibiemme Domobar Inox
                              Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎