Opslag

Collapse
No announcement yet.

Huller i bønnens skal

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Huller i bønnens skal

Ja som man måske kan tyde af overskriften er kafferistning temmelig nyt for mig. Har dog allerede haft nogle rigtig gode oplevelser med Yellow Bourbon :cheer:

Den anden dag ristede jeg nogle Sumatra bønner indtil 2. knæk ligesom var på sit højeste (skulle bruges i espressoblend) - Iroast2. Nogle af bønnerne har fået nogle små huller i skallen der fremtræder mørkere, altså hvor det yderste tynde lag pletvist er skallet af hvis det giver mening.

Mit spørgsmål er så om det er en indikation for at bønnerne har fået for meget? De er ikke vildt mørke, og ej heller smurt ind i olie. Der er antydning af olieudtræk på nogle af bønnerne.

Mvh Kasper

Re:Huller i bønnens skal

Sår'n her .. http://www.espressobar.dk/gallery/index.php?id=69

Tror det stammer fra den mekaniske "behandling" som bønnen gennemgår.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Det er andet knæk du kan se.
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
        Det er andet knæk du kan se.
        Nah, er det nu rigtigt? :dry:

Jeg havde det indtryk at, at det skyldes, at bønnen har været udsat for for kraftig varmepåvirkning - hvis den fx har ligget for længe op ad glasset under ristning.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Det mener jeg, men jeg kan (undtagelsvis, selvfølgelig) også tage fejl...

Her er et uddrag fra en mail, fra dengang jeg havde lavet mine første spæde forsøg med popcornmaskinen, hvor jeg havde den gode Rune fra Risteriet til at vurdere en af mine ristninger:

"..billedet er godt. Umiddelbart vil jeg dog sige at den må være lige før 2.knæk. 1) du ville have hørt den knække lidt videre da du begyndte nedkøling (tager du dem ikke op ad risteren og nedkøler på koldt underlag af en slags?) og 2) der er ingen af bønnerne på billedet der har tegn på et 2-knæks-klimaks, som kan ses ved at små flager af bønnen kan ryge/knække af. En rigtig mørk rist vil have disse afrevede tegn i overfladen af enkelte bønner. Jo mørkere (..) jo flere. Det er ikke nødvendigvis godt at se dem for ofte er man lidt for langt med risten, men enkelte kan accepteres, synes jeg..."
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino

Comment

Ok, men når han siger 2-knæks-klimaks mener han vel at 2. knæk er godt i gang? Altså vil man godt kunne være i starten af 2. knæk uden at se disse skaller der er knækket af.

Eller hvad? Jeg ved at Klaus har kommenteret det herinde et sted, men kan ikke huske præcis hvad han sagde (men noget i stil med det jeg diger, mener jeg) og jeg kan ikke lige finde hvilken tråd det var i...

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Ja, at 2. knæk er nået sit klimaks.
              Så må det jo også være 2. knæk man kan se, ik? :unsure:
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino

Comment

Det kommer vel lidt an på hvad 2. knæks klimaks betyder. Jeg forståt det lidt ligesom det man kalder at 1. knæk bliver aktivt. Altså hvor det knækker med flere knæk i sekundet. Men inden man når dertil har man allerede haft nogle første knæk.

Hvis 2. knæk klimaks betyder det samme som at 2. knæk er aktivt, vil der jo have været nogle 2. knæk inden man når dette klimakspunkt hvor bønnerne smider skaller...

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Kasper wrote:
                  Mit spørgsmål er så om det er en indikation for at bønnerne har fået for meget? De er ikke vildt mørke, og ej heller smurt ind i olie. Der er antydning af olieudtræk på nogle af bønnerne.
                  Men for at svare på et af dine spørgsmål, Kasper, så er det jo individuelt hvor mørke man synes bønnerne skal være. Hvis du køber bønner hos Altura kaffe i Århus - som generelt har et godt ry - vil du opleve at de er MEGET mørke. Så mørke at de efter en uges opbevaring nærmest sejler i olie. I den anden ende af skalaen kan en espressoblend også ristes så lyst som Tim Vendelbo gør. Prøv at se dette billede fra James Hoffmanns blog, hvor je gnetop har kommenteret på, at den ser meget lys ud.

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

En interessant diskussion!
                    Jeg har bemærket tidligere at visse bønner er mere tilbøjelige til at skyde fragmenter ud fra overfladen på den måde som billedet viser. Dem jeg syns gør det mest er Monsooned Malabar Robusta.
                    Jeg ved ikke helt om jeg holder med i det med 2.knæk klimaks, indimellem har jeg ristet langt forbi 2. knæk, baseret på at det er 2. "bølge" vor bønnerne tydeligt siger knæk, og der trækker olie ud på overfladen. Hvis det ikke er forbi klimaks har jeg misforstået noget :laugh:
                    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Working...
                    X