Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristning til filter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ristning til filter

Hej alle,

jeg tror 95% af alt det kaffe jeg rister er til espresso - oftest mellem en Full City og Full City +. Det går rigtig fint, og giver mig dejlig espresso-nektar.

MEN, jeg har problemer med filterkaffe. Oftest smager det for syrligt, syntestisk...har ikke gået til cupping, så jeg kan sgu ikke sætte de rigtige ord på.

Hvis vi nu antager at min Moccamaster ikke fejler noget (det går fint med købekaffe), så må det have noget med min ristning af gøre. Jeg har prøvet både Risteriets Mocca Java og Kenya A++ som jo skulle være rigtig gode til filter.

Kunne det være jeg rister for mørkt? Har det ofte med ihvertfald at komme på knap en Full City. Skal jeg gå ned i en City + eller mindre?

Måske lidt svært at svare på - på den anden side kan det jo være der er nogen af jer der har prøvet lignende?

Mine angivelser omkring risteprofiler ligger her:

City Roast 219
    City + 224
    Full City 230
    Full City + 234

Tak for input
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Ristning til filter

Det er jo lidt af en smagsag ... men normalt er filterkaffe ristet lysere end espresso.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Men på den anden side .. hvis du oplever at kaffen er syrlig ... så burde du riste mørkere ... :silly:

NB:Kenya er i sig selv syrlig
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

:-) Ja, det er en smagssag. Sgu mystisk. Men når jeg siger syrlig, så er det på den dårlige måde (øøøhh...nu forstår i sikkert præcis hvad jeg mener :side: :whistle: ). Altså syntetisk syrligt.

...hvad med kværnen...kan det sige noget? Hvor mange \"hak\" (numre) sætter andre Mazzer Mini\'ere deres op når der skal kværnes filter?

Jeg har ikke prøvet at riste til filter siden jeg fik thermocouple på IR2\'en - i aften prøver jeg Mocha Java igen. Så får den lige præcis på Full City som Risteriet anbefaler ~ ca. 230 grader. Det kommer til at ligne nogle af mine espresso rists...men vi prøver.
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

Comment

Jeg kan da lige opdatere med at det gik godt - og det smagte rigtig rigtig godt. Kan ikke lade være med at tænke på om det kan skyldes min nye kværn - ift den gamle Ascasio I2 er den jo mega-nem at indstille til filter. Og måske har jeg tidligere ikke fået det groft nok fordi jeg skulle dreje 100 gange på den anden...

No problemo...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

Working...
          X