Opslag

Collapse
No announcement yet.

at riste i dampovn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• at riste i dampovn

på opfordring fra KiHa starter jeg denne tråd. Som der sikert allerede er nogle der ved skiftede jeg for noget tid siden min Gene ud med en damp ovn som jeg nu, bla bruger til at riste kaffe.
    Ovnen er en proff electrolux model som ud over damp funktion, og der til hørende fugt styring, også har udtræk, ala en emhætte, med udtageligt filter til bla at fange agen ect.
    Men generelt kan jeg kun anbefael damp ovne de er fantastiske, men til at riste kaffe i skal man gå efter en ovn hvor man kan styre fugtigheden, det er ikke alle oven man kan det i. Men hvis man kan få finge i en hvor man kan styre fugtigheden og som samtidig er temperatus stabil så er det absolut et hit
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Re:at riste i dampovn

jeg synes det lyder spændende. Damp ovnen kan jo bruges til meget andet godt. Hvad er din erfaring - bliver det lige så godt som i fx hottop ? eller den du havde før ?

Comment

ups jeg havde ikke set det sidste du skrev. Hvad med at rører i bønnerne. hvor stor mængde kan du riste pr gang +

Comment

Uha det var mange spørgsmål på en gang
        Men lad mig starte fra en ende af, ja det bliver mindst lige så godt som da jeg ristet i min gene.
        Men hen syn til at røre i bønnerne så har jeg fundet ud af at det faktisk ikke er nødvendigt, en af de rigtig fede ting ved damp er at der ikke er \"hotspots\" dvs at varmen er meget ensartet i hele ovnen, så omrøring er som sagt ikke nødvendigt.
        Men hensyn til mængden har jeg erfaret at jeg kan rist op til 7-800g af gangen, jeg rister dog sjældent med en 4-500g pr rist.
        Michael EPO Rasmussen

Comment

Det lyder spændende - jeg vil prøve at overtale en kok til at lade mig prøve. Det tiltaler mig meget, når det er så godt - for dampovnen kan bruges til rigtigmange andre ting. Tak for svarene.

Comment

du må endelig skrive hvis du har andre spørsmål
            Michael EPO Rasmussen

Comment

Med hensyn til temperatur styring så bruger jeg ovnene eget termometer, den første uge jeg havde oven, brugte jeg er eksternt termometer til at kontrolere om ovens eget termometer passede, det gør det (med en +/- 0,5 grad). Den ovn jeg har kan styres med 1 grads præsision så man kan styre temepaturen meget præsist.
              Michael EPO Rasmussen

Comment

Hvad er det for en ovn mærke mm og er der ting man skal kikke efter hvis jeg skal have en ? skal det være en \"rigtig\" prof.

Comment

Det er som sagt en electrolux prof model. jeg kan ikke huske præsist hvad den hedder men det er en Air-o-cook, det er en ovn som har værret brugt som demonstrations ovn på en messe. jeg har en go\' bekend som sælge hvidevare og det er ham jeg har købt min af.
                  Direkte svar på dit spørsmål, nej det behøver ikke at værre en prof ovn, men der er bestemt nogel ting man skal være opmærksom på, bla er det en ret fed ting at man frit kan kombinere varmluft og damp gerne trinløst. Der ud over er jeg ret glad for at ha\' direkte vandtilslutning og aftræk på den. Jeg ved at Gaggenau laver nogel ret fede damp ovne til private hjem, min søster har bla en, den har stort set de samme funktioner som min.
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

Hvis jeg skulle finde en jeg lig ekunne prøve et skud i .
                    Hvad skal den ca. stå på:
                    Temperatur ?
                    Ristetid ?
                    Stiller man hvor meget damp og hvor meget varmluft ?
                    Er ovnen varm når du sætter dem ind ?
                    Kan du hører 1. og 2. knæk ?

Jeg ved det kun kan være sådan ca. ...
                    Ps Undskyld de mange spørgsmål - :unsure:

Comment

KiHa wrote:
                      ...og er der ting man skal kikke efter hvis jeg skal have en ?
                      Som jeg skrev i en anden tråd, skal du i hvert fald sørge for, at konen får opfattelse at det er for hendes skyld, I køber ny ovn. Nu ved jeg snart ikke hvad du kunne opgradere i dit setup, men det er rart at kunne sige: \"Skat, du har jo også lige fået ny ovn, så det er rimeligt, jeg nu køber en ny [indsæt selv noget udstyr her]\"

Jeg fik egentlig opfattelsen af, at du havde købt en Hottop sammen med din VBM og Mazzer? :dry:
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Vi blev enige om en \"fornuftig\" pris på den manuelle hottop, men jeg ville have espressoen til at fungere ok først. Men jeg har så fulgt tråden med prisen for hottop og kan se det kan gøres endnu billigere. Det var en \"lille model\" som jeg kunne købe for mellem 5-6 kg hvilket jeg troede var en fin pris. Nu må vi se. Dampovnen er også temmelig dyr. Men ideen med at det er for konens skyle er fin - den har jeg allerede selv fået....

Comment

KiHa wrote:
                          Hvis jeg skulle finde en jeg lig ekunne prøve et skud i .
                          Hvad skal den ca. stå på:
                          Er ovnen varm når du sætter dem ind ? Temperatur ?
                          Jeg plejer at forvarmen til 190 grader og når bønneren kommer ind hæver jeg gradvist temperturen til 240 grader

KiHa wrote:
                          Ristetid ?
                          Det kommer selvfølgelig an på hvilek bøner jeg rister, men mellem 12 og 14 min

KiHa wrote:
                          Stiller man hvor meget damp og hvor meget varmluft ?
                          Ja, jeg sarter med at varme oven op med 80-100% damp og når bønnerne kommer ind sætter jeg gradvis damp mængden ned således at jeg omkring 1. knæk er nede på 5-10% damp

KiHa wrote:
                          Kan du hører 1. og 2. knæk ?
                          sagtens

KiHa wrote:
                          Undskyld de mange spørgsmål - :unsure:
                          no problem, du spørger bare løs hvis der er flere
                          Michael EPO Rasmussen

Comment

KiHa wrote:
                            Dampovnen er også temmelig dyr. Men ideen med at det er for konens skyle er fin - den har jeg allerede selv fået....
                            Du har en vigtig pointe her, man skal skal ikke købe en damp ovn for at spare penge til en rister, for den mer pris der er på en damp ovn iforhold til en tilsvarende ikke damp ovn kan der rigeligt blive råd til en HotTop også den \"store\" model.
                            Den ovn jeg har fik jeg til en venne pris på 16.000,- den Gaggenau ovn min søster har kostede på den gale side af 20K så hvis kone får sådan en ovn skulle der da værre potentiale til at få en hende overtalt til at opgradere noget af dit udstyr :laugh:
                            Michael EPO Rasmussen

Comment

Jammen så er det bare at komme igang - og finde tid !! ... Tak - jeg vender sikkert tilbage senere.

Comment

Working...
                              X