Opslag

Collapse
No announcement yet.

Risteprofiler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Risteprofiler

Hej,

hvad siger i - hvordan rister i? Jeg kører stort set alt til mellem FC og FC+ ...en sjælden gang på Vienna, men endnu ikke nede på C+.

Espresso blends til den mørke side - ren kaffe til filter/stempel til den lyse side...

Vores dygtige agent har følgende beskrivelse på sin side (låner den lige her, så grader og beskrivelser er samlet)

City
    Lys ristning - ristningen stoppes kort efter 1. pops udløb. Bønnernes originale karaktér er stadig bevaret og anvendes mest til stempelkander.

City+

Mellemristning - ristningen stoppes mellem 1. og 2. pop. Bevarer en del af bønnens originale karaktér, men lidt mere sødmefyldt end city-ristningen, da en del af sukkeret i bønnerne er karamelliseret.
    Typisk dansk ristning til kaffemaskine eller stempelkande.

Full City

Mørk ristning - ristningen stoppes lige før 2. pop. Det meste af bønnernes sukker er karamelliseret og giver sødere og mere chokolade-agtig smag.
    God til både stempelkande, moccakande og espressomaskine.

Full City+

Meget mørk ristning - ristningen stoppes godt inde i 2. pop. Primært til espresso på grund af stor sødme og kraftigere eftersmag.
    Til moccakande og espressomaskine.

Fransk
    Ekstrem mørk ristning - ristningen stoppes ved enden af 2. pop. Næsten alle nuancer fra bønnen er brændt væk og alt sukker er omdannet til karamel-stoffer. Smager mest brændt.
    Bruges mest til Robusta-bønner og kun til espresso.
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Risteprofiler

For det første troede jeg nu at Full City var lige i starten af 2. knæk. I beskrivelsen her er FC lige før 2. knæk. Dette kalder jeg city+. Jeg har mine referencer fra SweetMarias.

Men mht dit spørgsmål, så rister jeg generelt lysere end dig, kna jeg se. Stempel og filter rister jeg til city/city+ (i forhold til beskrifelsen her i tråden) og altså aldrig helt til 2. knæk. Espresso forsøger jeg at ramme, så jeg hører 2. knæk starte lige når jeg dumper bønnerne. Så det er jo ét eller andet sted mellem FC og FC+ i beskrivelsen nedenfor, for 2. knæk ER startet, men jeg går ikke \"godt ind i 2.\" Hvis jeg får dumpet bønnerne lige inden de knækker 2. gang, gør det mig ikke så meget, bare jeg ved de er meget tæt på.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

OK MoBak, spændende - har du en probe i dit Gene?
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
        OK MoBak, spændende - har du en probe i dit Gene?
        Nej, det er desværre ikke muligt i en Gene, så mine ristegrader er vurderinger af farve og lyd.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

OK - mine beskrivelser er som skrevet, taget fra Kaffeagtenten...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

Sjov tabel. 1st crack start ved 205? Hos mig starter 1. altid ved ca. 190... Jeg rister af og til FC+/Vienna, men bønnetemperaturen er omkring 223 for mig, og ikke 234 som i tabellen...
            Sort som en panter, sort som slanter
            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
            Sort som piloten I en Tie Fighter
            Sort som pletterne på Pongo
            Sort som alle andre end Tintin I Congo
            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
              Sjov tabel. 1st crack start ved 205? Hos mig starter 1. altid ved ca. 190... Jeg rister af og til FC+/Vienna, men bønnetemperaturen er omkring 223 for mig, og ikke 234 som i tabellen...
              Jeg tror at tabellen (som en ikke navngivet bruger herindefra :-) har lavet) er \"oversat\" fra Sweet Marias Pictorial Guide to the Roast Process
              Vibiemme Domobar Inox
              Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                Jeg tror at tabellen (som en ikke navngivet bruger herindefra :-) har lavet) er \"oversat\" fra Sweet Marias Pictorial Guide to the Roast Process
                Ja efter en ekstremt vanskeligt matematisk udregning har jeg, ganske rigtigt på baggrund af SM picorial guide, lavet ovennævnte tabel.

Jeg anbefaler dog at man selv justerer tabellen efter egne erfaringer/målinger.

Efter jeg skiftede probe passer tabellen ikke helt for mig længere (1 knæk starter f.eks omkring 200 °C )

/Peter

OBS: man laver \"°\" tegnet ved at holde Alt tasten nede og taste 0176
                Rancilio Silvia - PID
                Macap MC4 Stepless
                Behmor 1600
                Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Shotmaker wrote:
                  Brownie wrote:
                  Ja efter en ekstremt vanskeligt matematisk udregning har jeg, ganske rigtigt på baggrund af SM picorial guide, lavet ovennævnte tabel.

Jeg anbefaler dog at man selv justerer tabellen efter egne erfaringer/målinger.

Efter jeg skiftede probe passer tabellen ikke helt for mig længere (1 knæk starter f.eks omkring 200 °C )

/Peter

OBS: man laver \"°\" tegnet ved at holde Alt tasten nede og taste 0176
                  Jeg bed ikke så meget mærke i temperaturerne, da jeg ikke har en probe til at måle bønnetemp med. Jeg bed mest mærke i beskrivelsen. Dette er fra SM\'s tidligere udgave af Pictorial guide:

This image represents a lighter Full City roast, where the coffee has just barely showed signs of 2nd crack -a snap or two-
                  Ud fra dette har jeg altid kaldt min rist Full City, lige når den går i gang med flere samtidige 2. knæk, og en lys Full City hvis jeg hører de allerførste 2. knæk når jeg dumper bønnerne. City+ er når jeg fornemmer at jeg er lige på grænsen til 2.

Men jeg kan godt se, at SM selv har ændret denne beskrivelse lidt i den nye pictorial guide da de nu siger FC=On the verge of 2nd crack og FC+=First audible snaps of 2nd crack

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Risteriets beskrivelser ser sådan ud... de beskriver desværre hverken noget med grader eller specielt meget om antal knæk...:

Silver City
                    Helt lys rist. En risteprofil for de fineste ø-kaffer. Bevarer bønnens fulde karakter og fine facetter. Til stempelkande.

City
                    Lys rist. En risteprofil for højkvalitets sorter. Bevarer den fulde karakter og mange nuancer i de kræsne bønner, typisk ø-kaffer. Til stempelkande.

City +
                    Mellem rist. En risteprofil der passer til de fleste afrikanske kaffesorter. Bønnens originale karakter er stadig rigt bevaret. En ristning man typisk vil anvende til stempelkande.

City ++
                    Som City + og så et hemmeligt antal sekunder mere. Typisk syd- og mellemamerikanske bønner. En ristning man typisk vil anvende til stempelkande og kaffemaskine.

Full City
                    Mørk rist. En risteprofil hvor det meste af sukkeret i bønnen er karamelliseret hvilket giver en sødere og mere chokolade betonet smag. Bestemt egnet til stempel (måske som after-dinner kaffe), men også typisk til brug i mokkakande og espressomaskine.

Full City +
                    Espresso/meget mørk rist. En risteprofil primært beregnet til espressoblandinger, da bønnens fine nuancer nu vil være nedtonet til fordel for en sødmefyldt (om end stærkt koncentreret) eftersmag. Til brug i mokkakande og espressomaskine.

Full City ++
                    Som Full City + og så et hemmeligt antal sekunder mere. Bruges f.eks. til espresso med robustaindhold.
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

Comment

Hej

Meget interesant emne, som jeg ofte har gået og tænkt over i røgtågen ude i risterskuret :cheer:

Jeg har også altid brugt SM skemaet som udgangspunkt. Da jeg havde en probe i min IR2 passede temperaturer og knæk meget godt med SM skemaet. På det tidspunkt ristede jeg som regel filter og stempel i city+ området og espresso i FC+ området.

På min nuværende Hottop med probe syntes jeg at knækkene starter noget før de gjorde på IR2. Om det skyldes at knækkene rent faktisk er meget lettere at høre på Hottoppen ved jeg ikke :unsure: Men 1. knæk starter omkring 200 grader og de første snap af 2. knæk starter ved ca. 225 grader. På Hottoppen rister jeg typisk espresso til et sted mellem 229 og 232 grader, dvs Full city med et lille + i ny og næ :silly: Med de blends jeg har prøvet syntes jeg den bliver for mørk ved FC+ og derover.

Jeg syntes det er pisse sværdt at vurdere præcist hvornår hhv. 1. og 2. knæk starter..... Hvis nogen siger \"15 sekunder ind i 2. knæk\" kan det egentlig ikke bruges til noget med mindre man bruger samme rister, samme program og har samme mening om hvornår knækket egentlig starter..... Bare min mening...

/Kim
                      - La Spaziale S1 Dream
                      - Bestmax S
                      - Ceado E37S
                      - Rancilio Rocky SD
                      - Hottop B

Comment

KimH wrote:
                        Jeg syntes det er pisse sværdt at vurdere præcist hvornår hhv. 1. og 2. knæk starter..... Hvis nogen siger \"15 sekunder ind i 2. knæk\" kan det egentlig ikke bruges til noget med mindre man bruger samme rister, samme program og har samme mening om hvornår knækket egentlig starter..... Bare min mening...

/Kim
                        Helt enig, det er svært at registrere. Jeg prøver også selv at pejle mig ind med at holde fast i et bestemt program og præcis samme mængde bønner. Og derfra prøve at skabe de samme rists igen og igen. Alt efter bønne og brug, kan variationen starte.

Ligegyldigt hvilken rister man har, så skal man nok lære den at kende, så man \"kun\" ændrer risteprogrammet fra gang til gang, alt efter om man skal riste til espresso eller stempel...
                        Vibiemme Domobar Inox
                        Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                          Ligegyldigt hvilken rister man har, så skal man nok lære den at kende, så man \"kun\" ændrer risteprogrammet fra gang til gang, alt efter om man skal riste til espresso eller stempel...
                          Jeg mindes at have læst flere steder at nogle folk har forskellige programmer til forskellige bønner selv om risteprofilen er den samme. F.eks. 2 forskellige slags bønner der begge er beregnet til stempelkande og begge ristes til City+ ristes ved forskellige programmer. Jeg ved ikke hvordan man opnpår den slags erfaring inden for kafferistning, men der skal garanteres ristes og drikkes en h....... masse kaffe for at finde \'det optimale\' program for den enkelte bønne.

/Kim
                          - La Spaziale S1 Dream
                          - Bestmax S
                          - Ceado E37S
                          - Rancilio Rocky SD
                          - Hottop B

Comment

KimH wrote:
                            Jeg mindes at have læst flere steder at nogle folk har forskellige programmer til forskellige bønner selv om risteprofilen er den samme. F.eks. 2 forskellige slags bønner der begge er beregnet til stempelkande og begge ristes til City+ ristes ved forskellige programmer. Jeg ved ikke hvordan man opnpår den slags erfaring inden for kafferistning, men der skal garanteres ristes og drikkes en h....... masse kaffe for at finde \'det optimale\' program for den enkelte bønne.

/Kim
                            Ja, det kunne være ret sjovt at høre fra PeterD hvordan man gør den slags. De må jo have gjort det for deres 4-5 S.O. bønner og deres espressoblend. Og når det kommer til blends, må det blive ekstra sjovt. Så kan man riste alle bønnerne sammen, alle sammen hver for sig, nogle sammen og resten for sig, for slet ikke at tale om alle kombinationerne af ristegrader og profiler af hver bønne. Puha, man bliver helt svedt ved tanken :huh:

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Ja, det har jeg også læst. Sweet Marias har et \"Tip Sheet\" til I-roasten. Her beskriver de bl.a. at nogle bønner bør have en lavere start temp end andre. De har nok også en del hundrede liter espresso bag sig :-)

Island Coffees: Coffees from Jamaica, Hawaii, and to a lesser degree Puerto Rico, and benefit from a lower initial
                              temperature during the warm-up time.

Brazil/Coffees for Espresso: Like the Island coffees, Brazils come from lower elevations. They benefit from a slower
                              warmup and a longer overall roast.

Northern Italian Espresso: simply follow the Island curve a...
                              Vibiemme Domobar Inox
                              Baratza Sette 270

Comment

Working...
                              X