Søger tålmodigt, meget tålmodigt!
Ellers kontakt Probat og hør om de evt. har noget brugt liggende.
Endelig fåes de som nye (findes under labratorie udstyr på Probats hjemmeside).
- Hvis du kontakter dem, så giv os lige nyprisen
Søren Wolder wrote:
Er det en rigtig tromlerister? En \"almindelig\" Probat, der bare er nedscaleret?
Det kan man, med lidt god vilje, vel godt kalde den?
Modsat flere af de ældre prøveristere kan man både styrre varmen og luftmængden i denne model B)
... Jeg vil dog lige indskyde at man ikke skal forveksle sluttemperatur og -farve med risteprofil. Man kan sagten riste til samme slutfarve med den samme sluttemperatur enddog med nogenlunde samme ristetid (!) men med meget forskellige temperaturkurver undervejs, og dermed med meget forskellige resultater i smagen.
Hvad skal en grønskolling som jeg dog stille op :woohoo:
Sidste weekend forsøgte jeg at gøre sådan her (den eneste praktiske anvisning jeg kunne finde til en rister som denne). Der blev både justeret på varme og luft (selvom sidste nævnte ikke umiddelbart havde den store synlige effekt). Dette resulterede dog i lange ristetider (1. knæk 11-12 min. & 2.knæk 14-16 min.) og det var lidt svært at blive klog på noget som helst - Men kaffen smagte fint!
Efter at have gået og tænkt over tingene i en uges tid, valgte jeg i går at gribe sagen lidt anderledes an. Denne gang ville jeg prøve at benytte mig af risterens medfødte temperaturkurve-natur. Med en fast indstilling af både luft og temperatur ville jeg forsøge at overholde 8 og 12 minutter (for 1. og 2. knæk) så godt som muligt.
Manualen der fulgte med risteren sagde af gode grunde ikke rigtig noget om ristetemperatur og tider, men nævnte at luftspjældet skulle justeres således at flammen på en tændstik lige akkurat bliver trukket ind igennem påfyldningshullet når man samtidig dækker for suget til kølingsbakken. Jeg fik samtidig det indtryk at man ikke ændre denne indstilling under ristningerne, så her blev luftspjælds-indstillingen parkeret én gang for alle (i drift dækker man jo ikke for suget til kølingsbakken, så det kan ikke være ret meget luft man trækker igennem tromlen).
Efter opvarmning skulle jeg så finde min faste temperaturindstilling og her var jeg vist lidt heldig at ramme den lige i røven i første forsøg (alle 7 ristninger overholdt 8 og 12 minutterne plus/minus 30 sekunder). Efter risteren var blevet rigtig gennemvarm (under 2. rist) blev der skruet ned fra 2.7 til 2.6 (temperaturskala går fra 0 til 4), men så kunne den også bare efterlades der.
Nu er der så bare tilbage at håbe at risterens medfødte temperaturprofil er velegnet som test-profil af rigtig mange forskellige sorter kaffe (og produktions-profil på dem jeg holder mest af) - det ville i givet fald gøre det meget nemt og konsistent at riste.
Det rist der, ser i hvert fald rigtig lækkert ud. Utroligt ensartethed der er på bønnerne
Kan du fortælle lidt mere om risteren? Jeg antager at der sidder et elektrisk varmelegeme i? Hvad med visuel vurdering af bønnerne - er der en sampler ske eller en rude du kan kigge ind af? Hvordan er lydniveauet? Viser termometret temperaturen i kammeret eller i bønnemassen?
Fortæl fortæl Og hvad med en lille video?
Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!
La Marzocco GS/3
Baratza Forté
Bestmax filter
Det rist der, ser i hvert fald rigtig lækkert ud. Utroligt ensartethed der er på bønnerne
Jeg var ude for et lille uheld :blush: hvor jeg skvulpede en sjat bønner fra 5 forskellige tallerkner (5 ristninger og 3 sorter) udover bordet. Her er det blandede resultat:
Kan du fortælle lidt mere om risteren? Jeg antager at der sidder et elektrisk varmelegeme i? Hvad med visuel vurdering af bønnerne - er der en sampler ske eller en rude du kan kigge ind af? Hvordan er lydniveauet? Viser termometret temperaturen i kammeret eller i bønnemassen?
Fortæl fortæl Og hvad med en lille video?
Jeg har både taget nogle få snapsshots da jeg splittede risteren ad og jeg optog også lidt video i går. Men hold da helt ferie hvor er sådan en video kedelig at kigge på. Den giver dog svar på mange spørgsmål, så jeg skal nok finde på noget.
Comment