Opslag

Collapse
No announcement yet.

IR2 Risteprofiler med kalibreringssæt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• IR2 Risteprofiler med kalibreringssæt

Hejsan
    Er der nogle af jer der vil smide jeres fortrukne risteprofiler ind, og angive hvilken af de 3 kalibreringsmodstande i har brugt. Har lige modtaget sættet fra \"agenten\", og vil gerne skyde genvej til en god roast. Så hvis en af jer har en ristekurve med minutangivelse og temp. som er \"lige i øjet\", vil det være en fornøjelse at få lov til at kopiere denne B)
    Coff

Izzo Alex Duetto
    Ascaso I-mini
    Iroast2
    Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Re:IR2 Risteprofiler med kalibreringssæt

Joda - jeg bruger den mellemste modstand og bruger Randy G\'s profil 10

God fornøjelse.

Kig evt. også her for tips.
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Coff wrote:
      Hejsan
      Er der nogle af jer der vil smide jeres fortrukne risteprofiler ind, og angive hvilken af de 3 kalibreringsmodstande i har brugt. Har lige modtaget sættet fra \"agenten\", og vil gerne skyde genvej til en god roast. Så hvis en af jer har en ristekurve med minutangivelse og temp. som er \"lige i øjet\", vil det være en fornøjelse at få lov til at kopiere denne B)
      Idéen med at der er flere modstande er, at det kan variere hvilken du skal bruge, alt efter hvordan strømmen er i dit område. Jeg har hørt om nogen der får \"normale\" ok tider, hvor de kan udnytte de fulde 15 minutter ved 3,2 kOhm, andre skal bare bruge 1 kOhm Jeg tror desværre at du er nødt til at eksperimentere, med mindre du kan finde en der bor i samme område som dig
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Okay, tak for tippene.
        Prøvede først 2.7 kohm....dén nåede vist lige op til en meget mild stempelkaffe...ahemm. Dog på en anden risteprofil en den du linker til.
        Prøvede efterfølgende Randy G\'s profil. Skulle lige ind og omregne fahrenheit til celcius:

temp time
        160 5:00
        191 4:00
        196 2:00
        204 1:00
        210 3:00

- Det duer. 2. knæk begyndte med ca. 1minut og 40 sek tilbage, og omkring 1 min tilbage : cool down.
        Det bliver så spændende om jeg kan smage forskel.
        Syntes i, at der er forskel i smagen ?
        Bare så jeg ved om jeg skal forberede en skuffelse
        Coff

Izzo Alex Duetto
        Ascaso I-mini
        Iroast2
        Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

Vuups: glemte lige at skrive at jeg skiftede modstanden ud til 1.8 kohm.
          Coff

Izzo Alex Duetto
          Ascaso I-mini
          Iroast2
          Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

Nu har jeg så prøvesmagt denne første kalibrerede rist. Min konklusion er:
            Synsindtryk: Meget lys ristet bønne, men med olieudtræk ???:blink: :blush: hmy:
            - Og her gik jeg og troede, at olieudtræk kun kom, når bønnen var meget mørkristet....
            Smagsindtryk: Fesen i smagen. Ikke når den samme saft og kraft jeg er vant til.

Så jeg tror jeg skal igang med at justere Randy G\'s ristekurve.
            Er der nogle af jer, der har nogle erfarne FiFs til hvor på kurven den skal have et nøk ?
            Coff

Izzo Alex Duetto
            Ascaso I-mini
            Iroast2
            Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

Coff wrote:
              Nu har jeg så prøvesmagt denne første kalibrerede rist. Min konklusion er:
              Synsindtryk: Meget lys ristet bønne, men med olieudtræk ???:blink: :blush: hmy:
              - Og her gik jeg og troede, at olieudtræk kun kom, når bønnen var meget mørkristet....
              Smagsindtryk: Fesen i smagen. Ikke når den samme saft og kraft jeg er vant til.

Så jeg tror jeg skal igang med at justere Randy G\'s ristekurve.
              Er der nogle af jer, der har nogle erfarne FiFs til hvor på kurven den skal have et nøk ?
              Fik du en lys rist, der kom ind i 2. knæk (første indlæg)?

Jeg ville nok lige prøve at skrue alle temperaturene op med 20*C, og se hvad der så sker... Eller måske kun 10*C og så lad den køre alle 15 min.

Jeg synes klart at mine ristninger er blevet markant bedre efter jeg installerede modstanden. Mine turbo-ristninger inden var alt for sure men stadig brændte...

I øvrigt, hvordan indtaster du de 191*C i din profil?
              Den profil jeg rister efter i øjeblikket ser ud som følger:

180*C, 4:00
              190*C, 2:00
              200*C, 1:30
              224*C, 4:30
              240*C, 3:00

Det ser lidt spøjst ud, men se bare vedhæftede billede hvor jeg har målt temperaturen i kammeret med en føler...

Jeg er i øvrigt ham som ordo.dk nævnte, der kører med en modstand så højt som 3,2 kOhm...

// Egholm

Comment

Hej Egholm
                Tusind tak for dit indlæg, og undskylder den sene svartid, men nu har jeg fået indprogrammeret din præcise profil, og det hjalp gevaldigt. Jeg var faktisk tæt på at reinstallere min orginale modstand, - utålmodighed....
                Ja, hvad der gik galt med de første rist\'s ved jeg faktisk ikke...men husker dem stadi som før beskrevet, måske var jeg i coffein rus i mine afprøvninger :dry: - fik ialtfald drukket en del 2.blt espressoer den dag.
                Mht. til den ene grads forskel, så var det etsprgs. om at runde op eller ned på min Iroast, så jeg er ikke heldigere her end andre med Iroast2.

Generelt syntes jeg at mine ristninger er blevet bedre, og den \"perfekte\" riste duft ca. 10 sek. efter rist, har jeg fået tilbage. Med den orginale Randy kurve var der ingen god duft. Det betyder meget for mig, om risten dufet ordentligt bagefter. Giver et fingerpeg, om risten er ok.
                Coff

Izzo Alex Duetto
                Ascaso I-mini
                Iroast2
                Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

- Og ja, det hedder blandet andet dufter, et sprgs. om...stadig osv....det gik lidt hurtigt. Hastværk betyder en mindre dobbelt espresso i primetime
                  Coff

Izzo Alex Duetto
                  Ascaso I-mini
                  Iroast2
                  Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

Hej Coff,

Bedre sent end aldrig :-)

Jeg er glad for at det har fået dig et skridt i den rigtige retningen... Jeg er i hvertfald også et gladere menneske med den profil :-)

Hav det,
                    Egholm

Comment

Din ristekurve var lige det jeg havde brug for. Bønnerne dufter helt perfekt, og mine espressoer er lige p.t lige i øjet ( hvilker også skyldes et lille fif på silviaB) ) så, tak Egholm, der sparede du mig for en del espresso frustrationer :cheer:

/ VH Coff
                      Coff

Izzo Alex Duetto
                      Ascaso I-mini
                      Iroast2
                      Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

Comment

Coff wrote:
                        Din ristekurve var lige det jeg havde brug for. Bønnerne dufter helt perfekt, og mine espressoer er lige p.t lige i øjet ( hvilker også skyldes et lille fif på silviaB) ) så, tak Egholm, der sparede du mig for en del espresso frustrationer :cheer:

/ VH Coff
                        Hvad modstand kører du så med nu Coff ??, og hvad er det for et fif på Silvia ? :-)
                        Miss Silvia m. Manometer & PID
                        Rocky SD
                        Xpressivo Barista stamper
                        Behmor 1600

Comment

Working...
                        X