Opslag

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med ristning på Gene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Erfaringer med ristning på Gene

Hej alle sammen
    Jeg har for nyligt kastet mig over hjemmeristningen, og har i den forbindelse opdaget hvor kompleks en process det er!

Jeg tænkte at alle vi Gene-ejere kunne bruge en tråd til erfaringsudveksling.
    Personligt rister jeg ved fast temperaturindstilling fra start til slut, da jeg stadig har lidt svært ved at høre når de knækker!

Men lad os høre hvordan I gør??

Re:Erfaringer med ristning på Gene

Hej Bisgaard,

Velkommen til EspressoBar

Jeg har en Gene og skal gerne byde ind i denne tråd. Jeg er dog lige på vej ud af døren, men jeg vender tilbage...

God tråd at få startet.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak wrote:
      Hej Bisgaard,

Velkommen til EspressoBar

Jeg har en Gene og skal gerne byde ind i denne tråd. Jeg er dog lige på vej ud af døren, men jeg vender tilbage...

God tråd at få startet.
      Tak for det Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.

I øjeblikket bruger jeg Risteriets Organica til Espresso og synes selv jeg får udmærket rist således:

200-250 gram bønner, 240 grader, 15 min., halv køletid eller nødstop!

Min beskedne erfaring med denne bønneblend siger mig at den endelig ikke må ristes for mørkt.

Comment

Hejsa,
        ja jeg syns også det er en god diskission at ta.

Anyways, jeg skiter en del mellem forskellige bønner og ristningsgrader, men jeg plejer faktisk at køre på fuld gas (250) indtil jeg har en ristningsgrad jeg ca vil ha.
        Rister jeg lidt lyst stopper jeg kort efter 1. knæk, og ellers frem til maks lige efter 2. knæk.
        Jeg plejer at lade maskinen køle bønnerne helt ned til den selv stopper fordi jeg er for doven til at bikse med at køle dem selv. Det betyder selvf. at man skal standse ristningen lidt tidligere end man ellers ville, da bønnerne jo efter-rister lidt under kølingen.
        Hvad gør i andre mht. køling?
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Øv, så havde jeg lige skrevet et kæmpe langt indlæg, og kom så til at trykke på \"back\" :angry:

Nu bliver det lidt kortere, så må I spørge ind, hvis det ikke kan forståes

Nedkøling:
          Jeg bruger stort set ikke maskinen til at køle. Jeg dumper bønnerne i et dørslag, sætter en omvendt tragt ovenpå og suger luft igennem med støvsugere. Dette køler bønnerne ned til \"håndlune\" på under 1 min. Se billedet nedenfor:

Ristning af espresso:
          Når jeg rister espresso, bruger jeg en profil, hvor jeg starter på 230 grader, og ved 1. knæks afslutning (ca. 12-12œ min.), hæver jeg temp til 250 grader. Dette er et fif jeg har fået fra en professionel rister, som fortalte at hans blends blev bedre på denne måde. Jeg skal indrømme, at jeg ikke har prøvesmagt noget særligt endnu, på om det også virker for mig med min Gene. Det kommer senere. Indtil videre øver jeg mig bare i at bruge profilen og få stoppet bønnerne, dér hvor jeg gerne vil. Og indtil videre smager mine blends dejligt

Jeg prøver at ramme en ristegrad, hvor bønnerne kommer med de allerførste 2. knæk lige som jeg dumper dem i dørslaget (FC/FC+). Dette sker som regel, når jeg starter maskinens nedkøling ved 14-14œ min. og dumper bønnerne ved 14œ-15 min. og køler manuelt derfra.

Ristning af filter/stempel
          Til dette bruger jeg en helt \"flad\" profil. 235 grader hele vejen. Dette giver mig 1. knæk omkring 8-10 min. alt efter bønnetype. Jeg stopper som regel ret lyst. Lige efter afslutning af 1. knæk (city) eller midt mellem 1. og 2. knæk (city+).

Jeg bruger i øvrigt en lidt omfattende excel ristelog. Den vedlægger jeg lige her. Jeg håber den er selvforklarende. Ellers bare spørg.
          [file name=Ristelog_ver2.xls size=39936]http://www.espressobar.dk/images/fbfiles/files/Ristelog_ver2.xls[/file]

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Det ser skisme spændende ud MoBak, har du samlet så meget data endnu at du har kunnet lære noget ud fra det?

Jeg sidder lige og filosoferer lidt for mig selv over om man mon ikke kunne koble en PC på sådan en genecafe og styre den fra derfra. Det tror jeg sgu bliver mit næste vinterprojekt.

Comment

RuneL wrote:
              Det ser skisme spændende ud MoBak, har du samlet så meget data endnu at du har kunnet lære noget ud fra det?
              Problemer er nok, at jeg rister alt for meget forskelligt og på alt for mange forskellige måder, at jeg ikke altid får fulgt op på det. Så jeg må indrømme, at jeg endnu ikke har fundet de vise sten mellem risteprofilerne og smag. Men jeg synes jeg lærer maskinen bedre at kende, ved at tvinge mig selv til at tage alle de notater om temperatur, vægt, før og efter, vurderet ristegrad osv.

Og nu synes jeg efterhånden, at jeg har så meget erfaring, at det begynder at give lidt mere mening at prøve at begynde at smage sig frem mellem det forskellige måder at riste på. Det kommer forhåbentlig snart.

RuneL wrote:
              Jeg sidder lige og filosoferer lidt for mig selv over om man mon ikke kunne koble en PC på sådan en genecafe og styre den fra derfra. Det tror jeg sgu bliver mit næste vinterprojekt.
              Det har jeg set én der har gjort. Skal lige prøve om jeg kan finde artiklen

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                Problemer er nok, at jeg rister alt for meget forskelligt og på alt for mange forskellige måder, at jeg ikke altid får fulgt op på det. Så jeg må indrømme, at jeg endnu ikke har fundet de vise sten mellem risteprofilerne og smag. Men jeg synes jeg lærer maskinen bedre at kende, ved at tvinge mig selv til at tage alle de notater om temperatur, vægt, før og efter, vurderet ristegrad osv.

Og nu synes jeg efterhånden, at jeg har så meget erfaring, at det begynder at give lidt mere mening at prøve at begynde at smage sig frem mellem det forskellige måder at riste på. Det kommer forhåbentlig snart.
                Jeg oplever det samme da jeg også skifter meget mellem bønner og derved ikke lærer så meget fra gang til gang.
                Den rigtige måde at komme videre i det her må været et lave nogen (små) portioner med forskellig ristningsgrad en lørdag formiddag, og så cuppe dem for at vurdere hvad man syns er godt for præcis den kaffe.
                Det gælder vel om at ha et system hvor man relateret de forskellige målbare variable med den smagsmæssige oplevelse.

MoBak wrote:
                Det ville være top notch! :-)

Comment

RuneL wrote:
                  MoBak wrote:
                  Det ville være top notch! :-)
                  Så fandt jeg endelig artiklen - eller rettere tråden på Coffeesnobs. Nu har jeg stort set været hele deres roasting forum igennem, og der er rigtig mange gode tråde (vurderet på overskrifterne) om Gene derinde. Det er et Australsk site, og Gene er åbenbart ret populær \"downunder\"

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

Jeg har lige testet dette her med stor succes

De online profiler man kan stikke snablen ned i, er primært for Gene.

Coffee Roast Database by GreenBean

This program is freeware and as such should be used at your own risk. Please use, copy and distribute it as you wish.

This program is intended to help home coffee roasters to manage records of their roast profiles and associated data. It allows you to record, save, review, edit and clone your previous roast profiles and results.

Roast profiles are shown in both tabular and chart form. Any previous profile can be selected as a template for the next roast. The new profile can be compared directly to the template profile as it is entered.

The program has four tab sheets to allow the database to be manipulated in various ways as follows:-

Profile data

This page provides the main tools to manage a list of roast profiles. It allows you to review and edit existing roast profiles, to select an existing profile to use as a template, and to enter new profiles

Bean/blend data

This page provides the tools to manage a list of coffee beans and/or blends and relevant information related to each bean/blend. It allows you to review, edit, add or delete the relevant information

Profiles list view

This page shows the raw roast profile data in a grid control. The profile data can also be edited in this view.

Profiles on web

This page offers the facility to connect to a profiles sharing website to review, upload or download profiles.

Export Profile Data to Excel

An option is provided to export profile data to an Excel worksheet. To use this facility you must have Excel 97 or above installed on your computer. All profile information is saved to a worksheet with a similar layout to the Advanced DB View.

If the list has been filtered (by selecting a bean variety in the filter drop down control at the bottom of the main window) then a dialog will be displayed asking if you wish to export just the selected variety or all data to Excel.

Comment

MoBak wrote:
                      Så fandt jeg endelig artiklen - eller rettere tråden på Coffeesnobs.
                      Er der nogen der kan genkende den benyttede kontroller?

Direkte link til PDF\'en

Comment

Nå, nu må jeg hellere melde mig i denne tråd også...

Jeg har været den glade ejer af en Gene i snart et par måneder, men selvom diverse administratorer her på siden har punket mig flere gange, blev første rist først gennemført i går...

Nå, men umiddelbart tror jeg det gik helt - men nu har jeg jo heller ikke smagt på kaffen endnu. Jeg glæder mig til at få ristet noget mere og få lidt indsigt i den del af kaffeverdenen, men uha det er ikke helt ukompliceret.

Et lille billede fra første rist:

Der er tale om EspressoBar blend 2008. Ristetid 17 min ved 235 grader.
                        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

skal man varme risteren op inden, man putter bønnerne i ?

Comment

thefufighter wrote:
                            skal man varme risteren op inden, man putter bønnerne i ?
                            Ikke ifølge manualen - men jeg gør det altid...

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

Jeg købte en Gene igår, og har lige ristet anden gang. Den maskine er fantastisk! Jeg har kun en popcornrister og Iroaster at sammenligne med, og her ligger Gene Cafe langt over. Kontrollen af ristetemp. er let, og kan løbende justeres så man får præcis den profil man har tænkt sig.
                              Eneste lillebitte minus er, at Risteriet ikke smider et par poser grønne bønner oveni hatten når man køber maskinen hos dem.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎