Opslag

Collapse
No announcement yet.

Olieudtræk ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Olieudtræk ?

Hej

Efter at have læst lidt i tråden \'Ventilposer vs. vakumbeholder\' kom jeg til at tænke på hvilke faktorer der kan have indflydelse på oliudtræk.

Efter jeg er begyndt at riste på en Hottop istedet for en I-Roast2 oplever jeg at oliudtrækket begynder noget tidligere end før, selvom jeg rister til samme bønnetemperatur.

- Hvilke faktorer kan påvirke olieudtrækket udover opbevaring?
    - Kan det have noget at gøre med risteprofilen?
    - Andre forslag?

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Re:Olieudtræk ?

HUH ... med IR2 ristede jeg somregl til jeg så de første tegn på olie.

Med HT er der ingen olie ...
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

På IR2 ristede jeg også til jeg så lidt olie på spidserne af bønnerne. Men efter køling var dette olie normal trukket ind i bønnerne igen. (Eller hvor det nu forsvandt hen) Jeg oplever egentlig det samme på Hottop\'en, men efter få dages opbevaring begynder olien så at dukke op på bønnerne. Jeg mindes ikke at olien kom så hurtigt til syne da jeg ristede på IR2.
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

Comment

- Og da jeg skiftede modstande på IR2 oplevede jeg en rist på 15 minutter, hvor bønnerne var så lidt ristede at de under ingen omstændigheder kommer i min Ascasco I-mini....men det meget krytiske er, at de trækker olie, som en oliesheik på disco :blink: :blink: :S
        - Så jeg er totalt lost hvad det angår - sorry:dry:

- Rister normalt også til jeg ser et par bønner med olieudtræk på spidserne...
        Coff

Izzo Alex Duetto
        Ascaso I-mini
        Iroast2
        Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

KimH wrote:
          På IR2 ristede jeg også til jeg så lidt olie på spidserne af bønnerne. Men efter køling var dette olie normal trukket ind i bønnerne igen. (Eller hvor det nu forsvandt hen) Jeg oplever egentlig det samme på Hottop\'en, men efter få dages opbevaring begynder olien så at dukke op på bønnerne. Jeg mindes ikke at olien kom så hurtigt til syne da jeg ristede på IR2.

Det er osse min oplevelse ... men ... batchen er også større og jeg gemmer bønnerne længre nu inden de blir tagt i brug.

Kan det være at HT\'s slowroast udviklere mere olie end IR2 fast roast (Hvis det hedder det)??
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
            KimH wrote:

Det er osse min oplevelse ... men ... batchen er også større og jeg gemmer bønnerne længre nu inden de blir tagt i brug.

Kan det være at HT\'s slowroast udviklere mere olie end IR2 fast roast (Hvis det hedder det)??
            Det er også noget af det jeg har gået og tænkt over..... Men jeg ander det ikke
            - La Spaziale S1 Dream
            - Bestmax S
            - Ceado E37S
            - Rancilio Rocky SD
            - Hottop B

Comment

Netop olieudtræk er noget jeg ikke helt kan blive klog på, er det godt eller skidt?

Et eksempel:
              Jeg ristede ca 200 gram Miscela Organica til hvad jeg betegner som FC. Dag 1 efter ristning bryggede jeg min hidtil bedste espresso med bønnerne, perfekt balance mellem det søde og syrlige. Dag 2 -nogenlunde samme resultat. Dag 3 er der kommet olieudtræk og jeg kan slet ikke brygge noget der tilnærmelsesvis ligner de 2 foregående dage. Kaffen sprøjter ud af min bundløse portafilter helt ukontrolleret, og frustrationen er stor!

Kan olieudtræk virkelig have så stor indvirkning, eller er det simpelthen mig der stadig er for uerfaren i at stampe?

Comment

Det er normalt at du løbende skal køre kværnen en anelse finere dag for dag, nogle bønner mere end andre...
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jeg har også erfaring med at hvis man får ristet bønnerne så der kommer (en del)olieudtræk handler det om at få dem fyret af så hurtigt som muligt, ellers bliver de meget lidt spændene efter bare få dage.

Jeg rister derfor normalt temmeligt lyst FC(+) dvs næsten uden olie men så synes jeg til gengæld at det er en fordel at lade kaffen stå et par dage inden den bruges.
                  Vibiemme Domobar
                  Rancilio Rocky
                  Imex rister

Comment

Working...
                  X