Opslag

Collapse
No announcement yet.

\"Blanke bønner\"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• \"Blanke bønner\"

Jeg har idag købt nogle friskristede bønner fra et lokalt risteri, og da jeg kom hjem opdagede jeg, at overfladen på dem var helt blank. Det lignede mest af alt, at de var en smule kandiserede. Hvad er årsagen hertil?

Når jeg har forsøgt at hjemmeriste i ovnen, og mine bønner så ud på lignende måde troede jeg faktisk, at det var fordi de var brændt på. Det er ikke risteriets mørkeste rist, skal måske tilføjes.

Jeg har ikke haft tid til at smage på dem endnu, delvist fordi jeg ikke har haft tid, og delvist fordi jeg har en ide om der evt er noget galt.

Er jeg overbekymret??
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Re:\"Blanke bønner\"

Ja nu er jeg jo noget af en rookie i den her verden, men de espressobønner jeg plejer at købe er da også blanke, og jeg syns da også at når de hårde drenge herinde blærer sig med deres ristninger, og stolt viser billeder frem, så er bønnerne da også flotte blanke :-)

Det er vel bare olien fra bønnerne der trækker ud i overfladen og gør dem blanke...tror jeg :P

Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Comment

Re:\"Blanke bønner\"

Når jeg har ristet lidt for mørkt i min Iroast, så bliver bønnerne helt blanke. Jeg tror også umiddelbart på, at der har været meget olieudtræk på bønnerne, som pga den varme luft bliver fordelt og \"fordamper\" en smule, hvilket giver den blanke overflade.
      Rister du i ovn, vil du efter min viden, ikke kunne opnå den samme blanke overflade på bønnerne.
      Coff

Izzo Alex Duetto
      Ascaso I-mini
      Iroast2
      Xpressivo Presso Barista

Solis Maestro Plus

Handpresso

En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

Comment

Working...
      X