Ja nu er der ved at være mange ejere af Hottop herinde , så tænkte vi kunne lave en tråd og udveksle erfaringer ad denne vej og evt. give hinanden nogle tips/anbefalinger sådan hen ad vejen som det måtte blive aktuelt.
Opslag
Collapse
No announcement yet.
Erfaringer med at ristning på Hottop
Collapse
X
-
Erfaringer med at ristning på Hottop
Fortid
La Marzocco GS3
Casadio Macinadosatore Istantaneo
Hottop KN8828-P
BWM S M/LCD på vandværket
Reg Barber 58mm Anodized/Stål
Pullman/Synesso ridgeless
Bumper TS
Motta Knockbox
Nutid
Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
French Press-Bodum 4 cupEmneord: Ingen
-
Re:Erfaringer med at ristning på Hottop
Go\' idé, med en Hottop erfa tråd :-)
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har eksperimenteret særlig meget med forskellige risteprofiler på min Hottop det seneste stykke tid. Grunden til det er nok at jeg er ganske godt tilfreds med resultatet fra \'auto\' programmet når jeg rister 250 gram espresso blend. Jeg har også stor succes med følgende program som jeg bruger til at riste 300 gram espressoblends og som tager noget længere tid end \'auto\' programmet:
- Start programmet med varme element på 100% og blæser på 0% (25 min nedtælling starter ved 75 grader)
- lad maskinen forvarme til 120 grader før 300 gram bønnerne dumpes i. (23:20)
- Efter ca. 3 minutter tændes blæser på 25% i 30 sekunder. (20:20 til 19:50)
- Når den første røg viser sig tændes blæseren på 25% (16:20)
- Når de første bønner popper første gang sættes varmeelementet ned på 70% (10:30)
- Når første pop er godt igang sættes varme elementet ned på 30% (10:00)
- Når de første bønner popper anden gang sættes varmeelement på 100% og blæser på 75% (6:30)
- Trykker typisk på eject når mit termometer i bønnemassen er et sted mellem 229 og 232 grader (5:30)
Jeg mener at inspirationen til ovenstående program var noget jeg læste om i forumet på Home-barista.com for laaaaaang tid siden.
Jeg rister sjældent bønner til filter og stempel. Men når det endelig sker, bruger jeg \'auto\' programmet og stopper typisk når bønnetemperaturen er et sted mellem 219 og 226 grader afhængigt af bønnetype.
Jeg bruger en Hottop \'B\' og er ikke klar over om mine erfaringer kan bruges på en \'P\' model.
Mvh
Kim- La Spaziale S1 Dream
- Bestmax S
- Ceado E37S
- Rancilio Rocky SD
- Hottop B
-
Hej Kim , tak for dit input , om dit program helt kan overføres til P modelen hmm det kan det nok ikke helt (måske programmet kunne omregnes på en eller anden måde ?), men der er jo også forskel i selve controlleren/ styringen , men det kunne være sjovt engang og lave en lille Hottop aften engang for at se dem alle i aktion lige fra analog til P modellen , måske Hotopene kunne finde sammen engang en mørk vinter aften ?
Jeg selv rister til filter/espresso (250gram pr. batch)kun på profilerne som jeg selv laver , meget spænende synes jeg , og vedr. profilerne så er det jo nok et sted hvor man aldrig bliver færdig med at eksperimentere, men man får selvfølgelig kreeret nogle farvorit profiler henad vejen.
Jeg ved ikke hvor længe i andre lader det gå fra første batch til i starter anden batch ? jeg lader den stå og hvile ca. 15-20 min. hvor jeg tager chute cover af under nedkøling og front coveret af efter nedkøling af første batch (dog ikke noget man skal gøre med de bare fingre , HOT), så kommer tempen ned på ca. 55 grader og så er jeg klar igen , starter altid med at komme bønner i ved 75 grader og kører så profilen.
Tromlen har jeg ude for ca. hver 10 rist og tjekker for bønner der måtte sidde fast , men ellers for hver rist puster jeg den lige ud for hvad der måtte sidde af chaff tilbage og lige et hurtigt kig ind i ristekammeret for at tjekke.Fortid
La Marzocco GS3
Hottop KN8828-P
Bumper TS
Motta Knockbox
Nutid
French Press-Bodum 4 cup
Comment
-
Joh ku da også ligge en profil til Peren her i tråden.
Jeg har ristet en Honduras La Fortuna Cup of Excellence på følgende profil , profilen kører ca. 25-30 sek. ind i anden knæk uden tilførsel af tid.
Min Hottop P er en 220 volt.
250 gram.
Temp. Tid. Fan.
100 - 2.oo- 0
125 - 2.00- 0
150 - 2.30- 0
165 - 2.30- 0
175 - 2.30- 0
190 - 2.30- 1
200 - 2.25- 2
215 - 2.35- 2
Fortid
La Marzocco GS3
Hottop KN8828-P
Bumper TS
Motta Knockbox
Nutid
French Press-Bodum 4 cup
Comment
-
Nu starter mit Hottop eventyr. Altså forstået som at efter jeg har set min brors Hottop-P i action, så er jeg ikke i tvivl om at det skal være Hottop fremfor Gene Cafe.
Men jeg vil altså \"nøjes\" med en 230V Analog fra Hasbean. Den har 7 programmer fast, der kan øges med tid hvis man vil. Men er der nogen der kan uddybe hvad de 7 programmer er?
Jeg tror selv at de kan være f.eks 16 min op til 200gr....et andet på 17 min op til 205 grader osv. Og så tror jeg også at de er relativt lineære eller hvad sådan noget hedder. Dvs. de går fra 0 og op til x antal grader, uden stop undervejs, som på hjemmedesignede programmer til B eller P.
Og så tænker jeg lidt på at købe det digitale display med derovrefra for 700,-. Men som jeg så læser det, så \"mister\" jeg de 7 programmer. Til gengæld kan jeg så hver gang sige præcis det samme som de 7 ville give mig. Er det korrekt? Altså at jeg selv sætter f.eks 205 grader i 18 min osv. Derudover ser jeg også den AKTUELLE altså målte temperatur i displayet hele tiden. Nogen der kan bekræfte det?
Dvs.
spm 1: Hvordan ser de 7 programmer i den analoge ud, og er det \"lineær\" opvarmning?
spm 2: Det digitale gør at jeg selv sætter mit program - eller rettere sluttemp og tid, og kan samtidig se den AKTUELLE temp i kammeret.?
Tak til hottop-ejerne
NB: Enten snupper jeg den analoge og monterer så selv mit multimeter med en føler i kammeret, eller også snupper jeg den digitale.Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
...when the pupil is ready, the teacher will appear...
Comment
-
Jeg kan da supplere med at jeg overvejer om ikke man kan slutte noget PID-lignende til sådan en Hottop - med et usb interface vel at mærke, så den bærbare overtager hvad en Hottop-P styring gør. Men det er laaaang sigt. Har hverken ingeniør-evner eller programmeringsviden, så det bliver op af bakke...:laugh:Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
Comment
-
Miss Silvia m. Manometer & PID
Rocky SD
Xpressivo Barista stamper
Behmor 1600
Comment
-
Haha, hvor sjovt. Jeg skulle lige til at spørge om ikke det var sådan et, som der snakkes om i denne tråd. Sad nemlig lige og læste tråden. Men ikke kompliceret siger du ...
...nok er jeg nørd - men også økonom - altså ikke ingengiør. Har bygget et utal af pc\'ere og installeret alle mulige mærkelige afskygninger at OS\'er. Har kodet min bil med VAG-COM...indbygget dvd i nakkestøtter og alt muligt knald. Men jeg er sgu lidt blank her.
Sådan et Arduino board - og en seriel/ps2 eller usb forbindelse til pc\'en - Fint.
Jeg går ud fra, at der sendes et temp-signal som proben sender til boardet. Arduino er så koblet til Hottopens modstand (?) på en eller anden måde. Pc\'en giver så via Ardionoboardet en \"variabel modstand\" og regulerer derved temperaturen. Det skal selvfølgelig kalibreres.
Hva\' så - flere kommende Hottop-analog-ejere på vej som vil lege medB) :cheer:
Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
Comment
-
Brownie wrote:
Og så tænker jeg lidt på at købe det digitale display med derovrefra for 700,-. Men som jeg så læser det, så \"mister\" jeg de 7 programmer. Til gengæld kan jeg så hver gang sige præcis det samme som de 7 ville give mig. Er det korrekt? Altså at jeg selv sætter f.eks 205 grader i 18 min osv. Derudover ser jeg også den AKTUELLE altså målte temperatur i displayet hele tiden. Nogen der kan bekræfte det?
Dvs.
spm 1: Hvordan ser de 7 programmer i den analoge ud, og er det \"lineær\" opvarmning?
spm 2: Det digitale gør at jeg selv sætter mit program - eller rettere sluttemp og tid, og kan samtidig se den AKTUELLE temp i kammeret.?
Tak til hottop-ejerne
NB: Enten snupper jeg den analoge og monterer så selv mit multimeter med en føler i kammeret, eller også snupper jeg den digitale.
Nu ved jeg ikke om temperaturmåleren i alle Hottop modellerne er ens, men på min \'B\' model kan den indbyggede temperaturmåler ikke bruges til f.eks. at stoppe en ristning samme sted hver gang. Se vedhæftede graf der viser sammenligningen mellem temperaturen målt af Hottoppen og temperaturen målt af en probe i bønnemassen.
Lige for tiden rister jeg meget \'UNO\' fra risteriet som jeg stopper når proben viser 230 grader, hvor jeg syntes den bliver bedst. Der er stor forskel på om jeg stopper ved f.eks 228 eller 234 grader. Jeg ville aldrig kunne ramme præcist fra gang til gang uden proben i bønnemassen, da Hottoppens føler ikke rigtig følger med når temperaturen er over 200 grader.
NB. De to kurver ændrer sig markant i forhold til hinanden hvis man rister efter et andet program, så skemaet kan ikke bruges til at \'mappe\' bønne temperatur til hottop temperatur.
Hvis jeg stod i din sitiuation vill jeg montere en probe i ristekammeret, uanset hvilken Hottop model du køber. (http://home.surewest.net/frcn/Coffee...ottopTemp.html)
/Kim- La Spaziale S1 Dream
- Bestmax S
- Ceado E37S
- Rancilio Rocky SD
- Hottop B
Comment
-
Tak KimH,
fint arbejde. Det underbygger sådan set også min fornemmelse, at jeg skulle smide en probe i den analoge.
Den kan da godt være man med den indbyggede ikke kan riste på temperatur men mere med øjne/øre - til gengæld ville et display vel vise det samme hver gang. Jeg mener at det er måske \"forkert\" ift bønnetemperatur, men til gengæld er den måske konsistent i dens fejlvisning. Eller er det det du mener der ikke helt er tilfældet over 200gr.?Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
Comment
-
Brownie wrote:
Tak KimH,
fint arbejde. Det underbygger sådan set også min fornemmelse, at jeg skulle smide en probe i den analoge.
Den kan da godt være man med den indbyggede ikke kan riste på temperatur men mere med øjne/øre - til gengæld ville et display vel vise det samme hver gang. Jeg mener at det er måske \"forkert\" ift bønnetemperatur, men til gengæld er den måske konsistent i dens fejlvisning. Eller er det det du mener der ikke helt er tilfældet over 200gr.?- La Spaziale S1 Dream
- Bestmax S
- Ceado E37S
- Rancilio Rocky SD
- Hottop B
Comment
-
KimH wrote:
...Jeg vil vove den påstand at min hottop nærmere viser temperaturen i ristekammeret frem for bønnernes temperatur.Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
Comment
-
Brownie wrote:
KimH wrote:
...Jeg vil vove den påstand at min hottop nærmere viser temperaturen i ristekammeret frem for bønnernes temperatur.Jeg har selv haft en IR2 med probe hvor sitiuationen var nogenlunde den samme :P
- La Spaziale S1 Dream
- Bestmax S
- Ceado E37S
- Rancilio Rocky SD
- Hottop B
Comment
-
Har i dag ristet 1 kilo på min Hottop-B B)
Og selvom jeg ikke har probe i så kan jeg da afsløre at den efter ca. 15-16 min ligger på 210° C - altså læst af Hottop\'en (der er en en 230V, og mit multimeter siger at mit hus modtager 229/230V så det passer meget godt)
Ved de 212°-214° starter 2. knæk. Faktisk som manualen \"spår\".
Har bare brugt \"Auto\" indtil videre...Vibiemme Domobar Inox
Baratza Sette 270
Comment
Comment