Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ristning på hottop p af etiopiske bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hamilton
    replied
    Re:Ristning på hottop p af etiopiske bønner

Hej Wolff.
    Det er nyt for mig at programmere, men nemt nok. Det var ok at prøve dit forløb. Det gik stille roligt/nænsomt med papa ny guinea peaberry. Da 8. segment var ovre havde jeg endnu ikke hørt bønnernes 1. knæk skønt de var mellem lysebrune og brune og gav dem derfor B) 1,30 mere inden afkøling til en lidt mørkere mellemrist. Måske knækkene er mere lydløse ved en langsom udvikling. De ryger i kværnen på mandag, så det bliver spændende om smagen og duften er anderledes end sædvanligt. Jeg modtager gerne andre gode programmer.

Leave a comment:

• Hamilton
    replied

Tak for velkomsten og svaret! Jeg må tilstå at jeg rister en anelse lysere udelukkende til espressomaskine, og brygger med en bryghovedstemperatur på 94 grader. Er egentlig også i tvivl om hvordan man med fordel kan bruge preinfusion ved f.eks. omtalte bønner. Jeg printer lige programmet ud og øver mig på papa ny guinea, og glæder mig til at prøve.

Leave a comment:

• Wolff
    replied

Hamilton wrote:
    Er der nogen herinde der har nogle gode forslag til program, når jeg skal riste fine etiopiske bønner. Jeg har læst at man lige skruer op for varmen til sidst, for at bevare den frugtagtige smag, men bønner er jo ret dyre, så ville det være skønt ikke at gøre noget helt forkert. Jeg kunne jo evt. varme op med papa ny guienea peaberry.
    Hej Hamilton , og velkommen til Espressobar jeg går ud fra du vil riste til filter/stempel , her er et program/profil du kan forsøge dig med , mener ikke der kan gå noget galt med denne , evt. hold lidt øje med bønnerne til sidst (ejecte eller tilføre lidt tid ) som du vil. Men ellers i med bønnerne når Hottopen bipper ved de 75 grader og kør så progrmmet , så burde du få en nydelig rist, her et forslag til profilen til filter/stempel som du kan forvalte som du vil , held og lykke med det , og lad gerne høre hvordan det gik.

TEMP - Time - FAN
    1- 90 - 2.20 - 0
    2- 115 - 2.20 - 0
    3- 135 - 2.20 - 0
    4- 150 - 2.20 - 0
    5- 165 - 2.20 - 0
    6- 180 - 2.20 - 1
    7- 190 - 2.25 - 2
    8- 210 - 2.25 - 2

Og så lige holde lidt øje med hvornår første knæk det kommer , jeg ved ikke hvor langt ind i første knæk du plejer at riste??
    God fornøjelse

Leave a comment:

• Hamilton
    started a topic Ristning på hottop p af etiopiske bønner

Ristning på hottop p af etiopiske bønner

Er der nogen herinde der har nogle gode forslag til program, når jeg skal riste fine etiopiske bønner. Jeg har læst at man lige skruer op for varmen til sidst, for at bevare den frugtagtige smag, men bønner er jo ret dyre, så ville det være skønt ikke at gøre noget helt forkert. Jeg kunne jo evt. varme op med papa ny guienea peaberry.
Working...
X