Opslag

Collapse
No announcement yet.

Agner eller ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Agner eller ?

Tja man kommer lidt i tvivl om hvad vi nu skal kalde overskuddet man får efter ristningen , er det Agner-Chaff-Pergamenthinde-Silverskin-Frøhinde-Glukoselag o.a i folkemunde vel altsammen kendt som agner , men hvad er fakta ??
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Re:Agner eller ?

Jeg mener det korrekte er \"avner\".
    Chaff betyder også avner på engelsk, og der er vel ingen grund til at bruge flere engelske ord end nødvendigt (vi har vist allerede rigeligt i kaffeterminologien).
    Avnerne er resterne af den inderste hinde, på engelsk kaldet Silver Skin og ikke pergamino-skallen, som er en meget hårdere skal, som fjernes på tørmøllen. Nogle tørmøller polerer bønnerne for at fjerne så meget som muligt af silver skin\'et, men det er en process som potentielt kan skade bønnerne pga opvarmning fra friktionen.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

Comment

Hej Klaus,

Endnu engang er din store viden kommet os til undsætning Jeg takker og beklager forvirringen.
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

jeg prøver lige at skrive det her også, det hele ku ikke være i tjatten.

Hej Wolff, nu må jeg lige forsvare min faglige stolthed hvis du kikker på tegningen på dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_bean så kan du se at det lag de kalder parchment også hedder \"hull endocarp\" svarer til den \"sten\" der er omkring frøet i et kirsebær eller lign(blot i en meget tyndere udgave). det lag der er inden under som hedder \"silver skin/testa\" og testa er det der på dansk hedder frøhinden. jeg er i tvivl om hvilken af de to ovennævnte der er de agner der falder af når man rister bønnerne. Men jeg er ret sikker på at agner morfologisk/biologisk set vil være forkert. Dermed ikke sagt at det i almindeligt sprogbrug ikke er korrekt at sige agner:unsure: Det svarer vel blot til blot til at vi kalder kaffebønner bønner selv om de ikk er det. Eller at jordbær retteligt ikke er bær, men en opsvulmet blomsterbund besat med nødder:P .

mvh jakob
        Vibiemme Domobar
        Rancilio Rocky
        Imex rister

Comment

jaroel wrote:
          jeg prøver lige at skrive det her også, det hele ku ikke være i tjatten.

Hej Wolff, nu må jeg lige forsvare min faglige stolthed hvis du kikker på tegningen på dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_bean så kan du se at det lag de kalder parchment også hedder \"hull endocarp\" svarer til den \"sten\" der er omkring frøet i et kirsebær eller lign(blot i en meget tyndere udgave). det lag der er inden under som hedder \"silver skin/testa\" og testa er det der på dansk hedder frøhinden. jeg er i tvivl om hvilken af de to ovennævnte der er de agner der falder af når man rister bønnerne. Men jeg er ret sikker på at agner morfologisk/biologisk set vil være forkert. Dermed ikke sagt at det i almindeligt sprogbrug ikke er korrekt at sige agner:unsure: Det svarer vel blot til blot til at vi kalder kaffebønner bønner selv om de ikk er det. Eller at jordbær retteligt ikke er bær, men en opsvulmet blomsterbund besat med nødder:P .

mvh jakob
          Tak for infoen , du har hermed bevaret din faglige stolthed interresant billed og beskrivelse af bønnen hvis jeg må kalde den det og lidt fun at frugt/bær ikke er det vi kalder dem.
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Jakob
            Tak for link. Jeg vil dog lige uddybe med at der altså ikke er rester af parchment når du modtager de grønne bønner her i Danmark. De er som nævnt fjernet fuldstændigt i tørmøllen. Det man ser (og opfanger) som Wolff kalder \'overskuddet af ristningen\' stammer fra frøhinden/silver skin (testa, epidermis).

Avner er vel en slags overskudsprodukt, normalt anvendt om den yderste del af kornet der fjernes inden det kan anvendes som føde (Nydansk Ordbog). Det dækker forholdvis godt over betegnelsen for det der falder af under ristningen.
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

Comment

Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡