Opslag

Collapse
No announcement yet.

Første erfaring med IMEX CR-100

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Første erfaring med IMEX CR-100

Jeg købte denne rister hos risteriet primært pga prisen og de gode anmeldelser på nettet.
    Idag har jeg så prøvet at riste 2 portioner á 150 gram hvilken var en spændende oplevelse.

Jeg har dog svært ved at riste bønnerne så mørkt at de bliver blanke pga olie. I begge forsøg var jeg helt oppe på 13 minutter og der burde de olien blive synlig. Jeg tror ikke det hjælper at riste videre - det virker mere som om temperaturen ikke er høj nok.

Men resultatet er rigtig flot - utrolig jævn ristning og en flot mørk farve. Spørgsmålet er bare om det er nødvendigt at gøre bønnerne blanke når de skal bruges til espresso.
    Nogle kommentarer til det?
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101

Re:Første erfaring med IMEX CR-100

Her er lidt billeder af ristningen....
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101

Comment

Vi prøver igen
      --
      Rocket Giotto
      Ascaso i2
      Gene Café 101

Comment

Der er en del tråde i forummet omkring netop Imex og en lille modificering man bør lave for at hæve temperaturen i den en anelse. Se blandt andet her:

Held og lykke med det
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Ja, denne modification har jeg læst mange steder. Der findes også en mere sober modification som ikke er så risikofyldt.
          Jeg læste dog et sted af det ikke var nødvendigt mere grundet en ny model med forbedret varmelegeme.

Men pointen er egentlig mere om det virkelig ER nødvendigt at opnå den olierede overflade på bønnerne?
          --
          Rocket Giotto
          Ascaso i2
          Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
            Men pointen er egentlig mere om det virkelig ER nødvendigt at opnå den olierede overflade på bønnerne?
            Efter min mening NEJ. Jeg ville betragte et batch bønner, som var helt olieret, som for mørktristet. Efter min mening skal der højst være oliepletter på enkelte af bønnerne - og dette skal helst først være efter nogle dages hviletid. Det er vist kun Starbucks og Altura, der er kendt for at have helt olierede bønner, og det tilfører efter min mening ikke noget godt... Resultatet vil blive en brændt smag og en tynd hvid crema
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg smagte lige på gårsdagens første ristning....

Er MEGET positivt overrasket da var første batch. God sødme, meget rund, masser af crema :laugh:

Spændende at se hvordan de udvikler sig de næste par dage
              --
              Rocket Giotto
              Ascaso i2
              Gene Café 101

Comment

Husk at der kan være stor forskel i smagen, alt efter hvor lang tid de hviler. Mine riste hviler som regel kun i 4-5 dage før jeg begynder på dem. Nogle af mine riste ved jeg dog, først topper i smag efter omkr. 8-12 dage (tror ikke jeg har haft ældre - men det er muligt nogen bliver bedre ved 13-14 dage)...

Jeg synes at man ofte kan smage forskel fra den ene dag til den anden!
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

mowgly wrote:
                  Jeg tror ikke det hjælper at riste videre - det virker mere som om temperaturen ikke er høj nok.
                  Jeg synes dit resultat ligner mit dengang jeg brugte Imex. 13 minutter er ikke en meget lang rist. Jeg tror ikke der er noget galt med temperaturen når du får så mørke bønner som du trods alt får på 13 minutter. Jeg er sikker på at du vil se langt mere olie, hvis du forlænger risten med 1 minut.

Men jeg er enig med de andre i, at olie bestemt ikke er et mål i sig selv. Jeg synes det ser ud som om du har ramt den lige i røven - noget din foreløbige smagsoplevelse jo også antyder... :-)

APK
                  La Marzocco GS/3
                  Casadio Istantaneo
                  Gene Café
                  Aeropress
                  Hario V60

Comment

Hej

Jeg overvejer også en Imex. Hvordan er støjen? Som en popcornrister eller lidt mere gedigen og afdæmpet?

/ Kirkeby

Comment

Kirkeby wrote:
                      Hej

Jeg overvejer også en Imex. Hvordan er støjen? Som en popcornrister eller lidt mere gedigen og afdæmpet?

/ Kirkeby
                      Jeg ved ikke hvordan en popcornrister lyder, men en Imex lyder nogenlunde som en hårtørre.
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Kirkeby wrote:
                        Hej

/ Kirkeby
                        Den larmer, som MoBak skriver, som en hårtørrer

Jeg har i øvrigt en stående i garagen som har ristet en 10-15 riste... Den bør jeg egentlig nok sælge ;P
                        Sort som en panter, sort som slanter
                        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                        Sort som piloten I en Tie Fighter
                        Sort som pletterne på Pongo
                        Sort som alle andre end Tintin I Congo
                        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jeg har også en - og vil faktisk påstå den larmer næsten lige så meget som en støvsuger :laugh:

Jeg sørger for at riste når jeg er alene hjemme da den simpelthen generer min kæreste for meget.

Når det er sagt leverer den et ekseptionelt resultat synes jeg. Jeg har ristet ca. 15 gange nu - både til stempel og espresso, og har fået godt styr på den. Så kan man leve med støjen er det efter min mening et scoop til 999,- kr
                          --
                          Rocket Giotto
                          Ascaso i2
                          Gene Café 101

Comment

ja, larmen er ikke til at komme udenom på en Imex..

at maskinen bliver 1.grads forbrænding-agtig varm er heller ikke til at komme udenom..:unsure:

og at man selv skal fremstille et sølvpapirs-stykke for at den nye rister fungerer optimalt- det er slet, slet ikke til at komme udenom..:blink:

men det hele bliver fuldstændig ligegyldigt når man står med sin første batch velduftende kaffebønner..

:lol: :laugh: :woohoo:
                            Mazzer Mini Electronic A
                            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                            Gene Café kafferister
                            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                            Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

At den bliver varm på låget kommer man jo udenom ved at bruge et viskestykke eller grydelapper - det synes jeg nu ikke er noget problem. Efter køleprogrammet er færdig brænder man sig ikke mere.

Jeg har nu heller ikke lavet det meget omtalte stykke sølvpapir.

Det er rigtigt at den måske ikke varmer helt så kraftigt som andre ristere, men seneste formåede jeg da at riste meget mørkt med en del olieudtræk på alle bønnerne.

Jeg mener stadig det er super value for money - hvis man kan leve med larmen :laugh:
                              --
                              Rocket Giotto
                              Ascaso i2
                              Gene Café 101

Comment

Working...
                              X