Opslag

Collapse
No announcement yet.

Min ven og hans C500

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min ven og hans C500

Her i weekenden, fik vi så endelig besøg af min ven, som jeg tidligere har skrevet om i denne tråd.

Han har de sidste mange måneder, ofte ringet og i begejstrede vendinger fortalt om, hvor glad han var for den C500 han fik i julegave samtidig med, at jeg jo fik min Silvia. Jeg har været på besøg hos ham en enkelt gang, kort tid efter vi fik vore maskiner, men denne gang var det altså hans tur til at komme på besøg hos os.

De var inviteret til at kommen klokken 16:00 NETOP af denne ene grund: Der skulle være tid til en kop eftermiddagskaffe - noget han har set frem til, for jeg har jo også været temmelig begejstret i mine beskrivelser af den espresso jeg efterhånden selv er i stand til at præstere.

Da jeg besøgte ham havde han brugt blå cirkelkaffe - og jeg havde svært ved at holde min mund. Jeg var klar til at forklare alt om distributionsteknikker, tamping, temperatursurfing, tryk, crema og alt det andet, men da jeg så det brede væg-til-væg-smil klasket over hele hans ansigt, så vidste jeg, at det var nok bedre om jeg holdt min mund. Hvorfor tage glæden fra ham?

På den anden side vil man jo også gerne dele den glæde man SELV føler ved det at lave en kop god espresso - eller for den sags skyld nogle af de andre kaffedrikke jeg nyder at tilberede såvel som at indtage. Problemet er - hvordan man gør det på en taktfuld måde.

Gæsterne ankom et par minutter over fire, og jeg havde naturligvis gjort klar. Friske bønner i hopperen, Silvia rengjort efter alle kunstens regler, shotglas og kopper stod klar ovenpå Silvia, og ved siden af damens stod Max - min trofaste kværn der bare leverer, gang efter gang!

Gæsterne havde dårligt nok fået overtøjet af, før han med faste skridt styrede mod køkkenet. Nu skulle han se min maskine. Jeg fulgte efter ham, og han kiggede på mit \"setup\", som jeg selv er ganske tilfreds med (uagtet en dual-boiler PID naturligvis også ville gøre sig godt ved siden af den muskuløse Max). \"Hvad er det?\" spurgte han, mens han samtidig pegede på min kværn. Jeg erkender blankt at jeg blev lidt overrasket. Jeg vidste godt han ikke havde en kværn og at han brugte ganske almindelig cirkelkaffe til sin espresso (eller det han kaldte espresso), men jeg troede han i det mindste vidste at frisk nymalet kaffe altså smager bedre end blå cirkelkaffe.

Lidt forsigtig gik jeg i gang med at forklare, hvordan jeg havde læst en masse om espresso. Om de 25 sekunder, og hvordan min første Krups kværn, ikke kunne male bønnerne fint nok. Hvordan jeg havde fundet Max, osv. Han stod blot stille og lyttede på mig.

Jeg skulle til at gå i gang med at lave et par skud espresso, og tænkte at det nok ville afstedkomme en hel masse nye spørgsmål fra hans side. Jeg hældte mælk op i en kande, og satte den i køleskabet. Ingen spørgsmål! Jeg gik i gang med at temperatursurfe, og forvarme kopperne. Stadig ingen spørgsmål!? Jeg kværnede ca. 5 gram kaffe som jeg smed ud... og STADIG ingen spørgsmål fra hans side?!? Faktisk blev jeg så betuttet over, at han tilsyneladende var helt bekendt med proceduren (eller i det mindste ikke undrede sig over den), at jeg stoppede op... og bare gloede på ham, mens jeg ventede på at han da snart måtte spørge om et eller andet. Der gik nok ikke mere end 5-10 sekunder, men til sidst spurgte han, om jeg havde noget imod at HAN lavede kaffen?

På dette tidspunkt var jeg faktisk så betuttet at jeg blot nikkede og rakte ham bryghåndtaget som jeg lige havde tørret af.

Og så gik han ellers i gang. Han startede kværnen, og begyndte at hive i doser-håndtaget ved mens han langsomt og roligt flyttede bryghåndtaget rundt og fordelte kaffen. Han stoppede selv kværnen da filterkurven var næsten fuld, og fik den sidste smule kaffe med. Han gik over til håndvasken, hvor han sikkert udførte Stockfleths move... Han tampede kaffen med en sikkerhed man skal lede længe efter, flushede maskinen lidt mere, satte bryghåndtaget i og tændte for pumpen, mens han satte kopperne på plads under bryghåndtaget...

Nu KUNNE jeg ikke holde min kæft længere og spurgte ham, hvor i alverden han dog havde lært alt det henne? Han stoppede ikke et sekund men sagde - \"jeg har sgu da set din video på nettet!\" - og så skraldgrinede han.

Holdakæft hvor jeg følte mig dum... :blush: :blink:

Jeg vil ikke trætte jer med en længere gennemgang af hans teknik - men han lavede et par fantastiske skud espresso. Nu var det naturligvis ikke af MIN video han havde lært alt hvad han har lært - han fortalte hvordan han i starten ofte besøgte espressobar.dk og andre sider på nettet... jan han havde vist endda være på et kursus hos Kontra.

Mens han næsten ikke kunne få vejret af bare grin, fortalte han hvordan han havde glædet sig til at gøre lige præcist det han gjorde. Efter at have set min video, og læst et par af mine indlæg på nettet (inklusive historien om ham selv), så tænkte han at han ville have skovlen under mig - og det fik han... i dén grad!

Efter middagsmaden brokkede han sig i øvrigt over steameren på min Silvia, og sagde at han da havde mere tryk på sin maskine. Jeg begyndte med det samme at gå i \"løsningsmode\"... havde han startet med at steame for tidligt? Nææhh nej - den skiderik har sgu købt sig en ny maskine. En Izzo Alex MKII, som han i øvrigt var meget begejstret for. Han er også blevet den glade ejer af en Mazzer Mini E, som han er rigtig glad for... og så naturligvis al det tilbehør man kan drømme om. Nu har han naturligvis heller ikke længere hjemmeboende børn, og så er det jo nemt at købe nyt.

Den oprindelige C500? Den har han skam stadig - den står på arbejdet sammen med en Rocky kværn han har købt brugt gennem Den Blå Avis.

Blå cirkelkaffe? Ikke mere - nu køber han rundt omkring hos agenterne, risteriet, TCC, Kontra, osv.

Er han bruger på espressobar.dk? Nope - i det mindste ikke endnu - men han kommer her ind imellem, og vil sikkert også læse dette indlæg. Han synes dog ikke rigtig han har tid til at skrive en masse... som han sagde: \"For hvert af dine lange indlæg drikker jeg en ekstra kop espresso... det er nemlig meget sjovere!\"

Ja - ja - til grin kan man jo altid blive. :blush: :laugh:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Min ven og hans C500

Hehe - kanon at han har kunne holde sin kæft så længe for at få denne chance

Men nu kan han jo godt \"springe ud\" som kaffenørd her på siden :P
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hobzon, det er altid en glæde at læse dine historier!:lol: :silly:

Lyder som om at din ven er gået espresso-amok som os andre!!!

Mvh Thomas
      Stempel Bodum 4 & 12 koppers
      Krups kværn til Stempelkande

Comment

He He He....fed makker du har der Hobzon :-)
        Miss Silvia m. Manometer & PID
        Rocky SD
        Xpressivo Barista stamper
        Behmor 1600

Comment

Klasse historie !! :laugh:

Jeg har forøvrigt også set Hobzons video med stor interesse!
          Silvia & Rocky
          Motta 58 mm. Tamper

Comment

F... en fed historie, og maksimal respekt til din ven her fra!!! B)
            Hvor er det iøvrigt fed at se at du stadig kan finde tid til at skrive disse historier Hobzon det har værret en mangel vare et stykke tid
            Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Det er sq humor
              Sage espressomaskine BES920UK
              Nuova Simonelli Oscar
              Mahlkönig Vario
              Xpressivo Stamper
              Gene Cafe
              Bodum Antigua kværn

Comment

Super humor!! Og fedt at han opgraderer til en Alex, han har tydeligvis stil :-)
                Administator på espressobar
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino
                Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Ja rigtig god historie og godt skrevet i øvrigt.
                  Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                  Eureka Mignon
                  Hottop P
                  Bumper gear
                  Zassenhaus 154
                  Bodum gear

Comment

Du formår gang på gang at underholde, virkeligt underholdende læsning. Der bør jo næsten blive oprettet et forum herinde med anekdoter, dine historier fortjener ihvertfald helt sikkert at blive sticky derinde
                    Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                    Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Working...
                    X